Konu hakkında bilgi sahibi iki kişi, Çin Ticaret Bakanlığı'nın yakın zamanda yapılan bir toplantıda ülkenin otomobil üreticilerini, kendi iç pazarlarında yavaşlayan büyümeye karşı küresel genişleme arayışında oldukları için yurtdışında otomobille ilgili yatırımlar yapmanın riskleri konusunda uyardığını söyledi. Temmuz ayı başında yapılan bir toplantıda, bakanlığın yerel otomobil üreticilerine merkezi hükümetin bir direktifini gerekçe göstererek Hindistan'a yatırım yapmamalarını söylediği, Rusya ve Türkiye'ye yatırım yapmamalarını “şiddetle tavsiye ettiği” ve Avrupa ve Tayland'da fabrika kurmanın risklerini vurgulamak için daha yumuşak bir ton kullandığı belirtildi.
Çin-Hindistan gerginliği
Söz konusu kişi ayrıca, jeopolitik sorunlardan kaynaklanan potansiyel riskleri azaltmak için otomobil üreticilerini Çin'den ihraç edilen parçalarla nihai araç montajı için denizaşırı fabrikaları kullanmaya teşvik etti. Ancak iki kaynak da temel elektrikli araç teknolojilerinin ülkede kalmasını sağlamak için kendilerine herhangi bir tavsiyede bulunulmadığını söyledi. Kaynaklar medyaya konuşma yetkileri olmadığı için isimlerinin açıklanmasını istemediler. Çin ve Hindistan arasındaki ilişkiler, 2020 yılında ordularının tartışmalı Himalaya sınırında çatışmasından bu yana gerilmiş ve Yeni Delhi'nin Çin yatırımlarını daha sıkı denetlemesine ve büyük projeleri durdurmasına yol açmıştı.
Batılıların çekilmesi Çin'e yaradı
Çin devletine ait SAIC Motor yıllardır Hindistan'daki yatırımlarıyla mücadele ediyor. Nisan ayında şirket, ülkedeki MG markası için daha elverişli bir faaliyet ortamı yaratmak amacıyla Hintli yatırımcıları getireceğini söyledi. Rusya'da Çin markalı otomobiller, batılı otomobil üreticilerinin yaptırımlar nedeniyle geri çekilmesinin ardından varlıklarını arttırdı. Rusya'nın devlete ait haber ajansı TASS'ın ağustos ayında Chery'nin Rusya şubesi direktörü Vladimir Shmakov'a dayandırdığı haberine göre Chery, Rus fabrikalarında otomobil üretmek için Rus üreticilerle görüşmeler yapıyor.
Çinli otomobil üreticileri, Çin'de uzun süreli ve acımasız bir fiyat savaşına yol açan yumuşayan talep nedeniyle derinleşen kapasite fazlası sorunuyla boğuşurken, giderek daha fazla denizaşırı genişleme arayışına giriyor. Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri gibi büyük otomobil pazarlarında satışları artırma çabaları da daha yüksek EV tarifeleriyle karşılaştı.
İspanya ve İtalya gibi birçok Avrupa ülkesi Çinli otomobil üreticilerinin yatırımlarını cezbetmeye çalışırken, şirketler büyük miktarda yatırım ve yerel yasalar ve kültür hakkında derin bir anlayış gerektiren yerel üretimi bağımsız olarak kurma konusunda temkinli davranmaya devam ediyor. Bu hafta Frankfurt'ta Reuters'e konuşan yöneticilere göre, Çin'in en büyük ikinci otomobil üreticisi Geely, Avrupa'da bir fabrika için yer araştırıyor ancak yerel üretim için tam bir taahhütte bulunmadı. Leapmotor gibi diğerleri ise yerel firmalarla ortaklık kurmayı tercih etti. Leapmotor'un Stellantis ile ortak girişimi, bu yıl Fransız-İtalyan otomobil üreticisinin Polonya'daki fabrikasında elektrikli araç üretimine başladı.
"BYD'nin yatırım süreci sorunsuz devam ediyor"
Sanayi Bakanlığı kaynakları da Reuters'a yaptığı açıklamada, Çinli elektrikli araç üreticisi BYD'nin Türkiye'deki yatırım sürecinin sorunsuz bir şekilde devam ettiğini söyledi. Adlarının açıklanmasını istemeyen kaynaklar, yeni yatırımlar için diğer Çinli otomobil üreticileriyle görüşmelerin sürdüğünü de sözlerine ekledi.