Türkiye ekonomisine katma değer sağlayan, başarı hikayeleriyle Türkiye'nin ekonomik ve sosyal gelişimine katkıda bulunan markalar ve isimlerin ödüllendirildiği "4. Değer Zirvesi ve Türkiye'ye Değer Katan Markalar Ödül Töreni" gerçekleştirildi.
Türkiye'nin ufkunu genişleten, başarı hikayeleriyle sektörlerine ve topluma örnek oluşturan önemli marka ve isimlerin ödüllendirildiği törende konuşan Turagay, Türkiye'nin çok değerli markalara sahip olduğunu kaydederek, organizasyonda ödül alacak marka ve isimler ile ilgili değerlendirmelerde bulundu.
Türk Hava Yolları'nın (THY) dünyanın en önemli markalarından birisi haline geldiğini, 342 destinasyona uçtuğunu ve 400'e yakın uçağı filosunda barındırdığını dile getiren Turagay, yıllık tek başına taşıdığı yolcu sayısının 72 milyon civarına yükseldiğini, 17 milyar dolarlık döviz getirisi sağladığını anlattı.
Turagay, 2022'de Türkiye'ye 51,5 milyon turist geldiğini ve 46 milyar dolarlık turizm geliri elde edildiğini kaydederek, "2023 hedefimiz, 60 milyon turist, 56 milyar dolar turizm geliri. Her geçen gün bir adım daha ileri gidiyoruz." diye konuştu.
"ASELSAN 5 yılda 671 ürünü yerlileştirdi"
Bakan Yardımcısı Turagay, ASELSAN'ın 81 ülkeye ihracat yaptığını, geçen yıl ihracat tutarının 400 milyon doları aştığını belirterek, "Son 5 yılda 671 ürünü yerlileştirmiş durumda. Bunlar az başarılar değil." ifadelerini kullandı.
Galataport'ta dünyanın ilk yer altı terminalinin bulunduğunu ve çok güzel bir yapının inşa edildiğini dile getiren Turagay, aynı anda 3 geminin limana yanaşabildiğini ve 15 bin yolcunun işleminin yapılabildiğini söyledi.
Ödül alacaklar arasında bulunan ve Dünya Kupası şampiyonu olan Ampute Futbol Milli Takımı'nın gurur kaynağı olduğunu aktaran Turagay, ayrıca gastronomi alanındaki başarılardan bahsetti.
Turagay, ödül alan diğer kurum ve isimler hakkında da değerlendirmelerde bulunarak, ihracatçıların imza attığı başarıları anlattı.
"İhracat birim değerinde istediğimiz noktada değiliz"
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe de dünyanın büyük bir değişim ve dönüşüm sürecinden geçtiğini, küresel ticarette oyunun kurallarının yeniden yazıldığını belirterek, bu süreçte risklerle birlikte fırsatların da bulunduğu söyledi.
Ticaretin değişen dinamiklerini göz önünde bulundurarak TİM'in misyonunu ve vizyonunu güncellediklerini dile getiren Gültepe, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Türkiye'yi en çok ihracat yapan ilk 10 ülkeden biri yapma vizyonuyla yola devam ediyoruz. Bu zorlu hedefe ancak mevcut değerlerimize değer katarak ulaşabiliriz. 2022'de ihracat kilogram birim değerimiz 1,44 dolar oldu. Önceki yıla göre yaklaşık yüzde 15 artışa rağmen bu konuda henüz istediğimiz noktada değiliz. En kısa zamanda 2 doların, hatta 3 doların üzerine çıkmalıyız. En kısa zamanda iki doların üzerine çıkmalı, hatta üç doları zorlamalıyız. Yüksek teknolojiye, AR-GE’ye, tasarıma, inovasyona ve markalaşmaya odaklanmalıyız. Bunlardan çok daha önemlisi ise hiç şüphesiz nitelikli insan kaynağı. İyi yetişmiş, donanımlı gençlerimizi gözümüz gibi korumalıyız."
"Savunma ve havacılıkta ihracat birim değeri 57,5 dolar"
Mustafa Gültepe, katma değerin farkını anlatmak için uzaklara gitmeye gerek olmadığını belirterek, bu konuda başarılı olan şirketlerden bahsetti.
Savunma ve havacılık sanayisinin son yıllarda olağanüstü geliştiğini, bu alanda sayılı ülkeler arasında yer aldıklarını dile getiren Gültepe, "2022'de savunma ve havacılık sanayi ürünleri ihracatında kilogram birim değerimiz 57,5 dolar oldu. Ortalamanın tam 40 katı. Bir diğer örneği ise 30 yılı aşkın süredir içinde bulunduğum hazır giyim sektörümüzden vermek istiyorum. Hazır giyimde ortalama birim değerimiz 14 dolar civarında. Tasarımlı ve markalı ürünlerde fiyat 70-80 dolarlara kadar çıkıyor. İşin içine teknoloji, tasarım, inovasyon, yani akıl ve fikir girince değer artıyor." ifadelerini kullandı.
Gültepe, markanın o değere çarpan etkisi yaptığını kaydederek, büyük hedeflerin tutturulması için ihracattaki yüksek teknolojili, tasarımlı ve markalı ürünlerin payını artırmak zorunda olduklarını sözlerine ekledi.
Türkiye'ye değer katan marka ve isimler ödüllendirildi
Açılış konuşmalarının ardından, ülke ekonomisine katma değer sağlayan, başarı hikayeleriyle Türkiye'nin ekonomik ve sosyal gelişimine katkıda bulunan markalar ve isimler ödüllerine kavuştu.
Başarılı bulunan 10 markaya ödülleri Bakan Yardımcısı Turagay, TİM Başkanı Gültepe ve Değer Zirvesi Komite Başkanı Pınar Erez tarafından verildi.
"Bilişim Sektörüne Değer Katan Marka" ödülü Türksat'a, "Yaşama Değer Katan Marka" ödülü Galataport'a, "Savunma Sanayine Değer Katan Marka" ödülü ASELSAN'a, "Markalı İhracata Değer Katan Marka" ödülü LC Waikiki'ye, "100 Yıllık Değer" ödülü ise Kurukahveci Mehmet Efendi'ye verildi.
Şef Fatih Tutak "Türk Gastronomisine Değer Katan Marka" ödülüne, Ampute Milli Takımı "Ülke Sporuna Değer Katan Marka" ödülüne, sanatçı Refik Anadol "Sanata Değer Katan Marka" ödülüne, Odunpazarı Modern Müze "Kültürel Mirasa Değer Katan Marka" ödülüne, Arçelik "Milli Üretime Değer Katan Marka" ödülüne layık görüldü.
Öte yandan, Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati'nin, son dakika program değişikliği nedeniyle programa katılamadığı bildirildi.