ZEROe Projesinin Kökeni
2020 yılında başlatılan ZEROe projesi, Airbus’ın havacılık endüstrisinde karbon emisyonlarını sıfırlama çabasının bir parçası. Proje kapsamında, hem tamamen elektrikli hem de hibrit-hidrojen sistemler içeren dört farklı uçak konsepti geliştirildi. Bu teknolojilerin temelinde, hidrojeni elektriğe dönüştüren ve neredeyse hiç emisyon üretmeyen hidrojen yakıt hücresi yatıyor.
Teknik Zorluklar ve Çözümler
Airbus, bu teknolojinin havacılık endüstrisindeki potansiyelini anlayarak, Aerostack adında ElringKlinger ile ortak bir girişim başlattı. Aerostack’in görevi, uçuş için uygun, hafif ve yüksek enerji verimliliğine sahip hidrojen yakıt hücresi yığınları geliştirmekti. Bu hücreler, Ottobrunn, Almanya’daki E-Aircraft System House’da kapsamlı testlere tabi tutuldu ve Haziran 2023’te 1,2 megavatlık güç seviyesine ulaşarak havacılık tarihindeki en güçlü testi tamamladı.
Demir Podun Testi ve Geleceği
2023’ün sonlarına doğru yapılan testlerde, hidrojen yakıt hücresiyle çalışan demir podun elektrik motorları ilk kez aktive edildi. Bu testler, uçağın farklı aşamaları için gereken gücü anlamak ve teknolojiyi uçuşa uygun hale getirmek için gerekli değişiklikleri belirlemek açısından hayati önem taşıyor.
Gelecek Planlar
Demir pod üzerindeki testler 2024 boyunca devam edecek ve bu testlerin tamamlanmasının ardından, sistem uçuş şartnamelerini karşılayacak şekilde optimize edilecek. Sonrasında, sistem Airbus’ın ilk A380 uçağı olan MSN001 ZEROe multimodal uçuş test platformuna entegre edilecek. Airbus, 2026 yılında bu sistemi A380 üzerinde uçuşta test etmeyi planlıyor.