Turizmde destinasyon seçimini etkileyen 'alışveriş', artık birincil seyahat motivasyonuna dönüştü. Bu deneyim için güvenli adresler olan Türkiye'deki AVM'ler, turizmin ve ihracatın yeni merkezleri haline geldi. Üretimde ve ticaretteki bu avantaj, asrın şansı olarak nitelendiriliyor.
ALIŞVERİŞ, turizm değer zincirinin giderek daha önemli bir bileşeni haline geliyor. Bu gelişme, Dünya Turizm Organizasyonu'nun (UNVVTO) kayıtlarında da şöyle ifade ediliyor: "Alışveriş, destinasyon seçimini etkileyen belirleyici bir faktöre, genel seyahat deneyiminin önemli bir bileşenine ve bazı durumlarda birincil seyahat motivasyonuna dönüşmüştür."
Buna paralel bir gelişme Türkiye'de de gözlemleniyor. İstanbul'un tarihi noktalarım görmek için şehre gelenlerin yanı sıra artık alışveriş yapmak için gelen turistlerin sayısı artıyor. Bu durum, mağazalarda yabancı müşteri trafiğine ve alışveriş merkezlerinin ziyaretçi sayılarına da yansıyor. Türkiye ziyaretlerinde mağaza mağaza dolaşıp valizlerini dolduran turistler, bir bakıma ihracatı da artırıyor.
GÜVENLİ DENEYİM
Konu, önceki hafta gerçekleştirilen 13. AYD Alışveriş Ekonomisi Zirvesi'nde gündem oldu. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Altaş, "Zaman içinde birer ihracat merkezi olan AVMTerimiz, bugün alışveriş turizminin, güvenli alışverişin adresi oldu. Dolayısıyla ülkemize hem sosyal anlamda hem ekonomik açıdan büyük katma değer sağlıyoruz" dedi.
RUSYA ETKİSİ
Hüseyin Altaş, Türkiye'ye çok büyük bir turizm talebi olduğuna işaret ederek, "Şu anda Rusya, Almanya, Ingiltere ve diğer Avrupa ülkelerinden çok yoğun bir turizm talebi var. Ayrıca enerji krizi, maliyetlerin yükselmesi, hem işçilik hem de üretimde ülkemize bir talep var. Bunu 'asrın şansı' olarak nitelendiriyorum. Bunu iyi değerlendirmeliyiz. Dürüst ticaretle, nezaketimizle, misafirperverliğimizle alışveriş sektörüne katkı yapmamız lazım" diye konuştu. Bu yıl sağlık turizmi için Türkiye'ye çok sayıda turist geldiğine işaret eden Al taş, sözlerini şöyle sürdürdü: "Alışveriş turizminde de bir yabancı İstanbul'a iniyor, otele yerleşiyor, bir hafta İstanbul'da kalıyor, yiyor, içiyor, alışverişini yapıyor, bavullarını doldurup gidiyor. Bu bir alışveriş turizmidir. Salgından sonra alışveriş turizmi diye bir sektör gelişmeye başladı. Alışveriş merkezlerimizin birer turizm ve ihracat merkezi olması yönünde hızla ilerleme var. Biz, bundan çok mutluyuz. 2022'yi tahminimizden fazla iyi toparlamamızı ve eski verilere kavuşmamızı aslında turist sağladı."
ERTELENEN TALEP
Ertelenen talepler ve halkın salgın nedeniyle evde kalmaktan bunalmasından dolayı alışverişe akın ettiğini belirten Altaş, şunları kaydetti: "Beklediğimizden çok hızlı toparladık. Ben geçen sene verdiğim röportajlarda '2019 seviyelerine, Mart 2023 gibi geliriz' diye söylüyordum. Oysa bugün 2019'u reel anlamda geçtik. 2022'ye çok umutlu başlamamamıza rağmen çok mutlu bitiriyoruz. Günlük 7 milyon giriş ile 2022'yi bitiriyoruz. 2023'te günlük 8 milyonlara çıkarak rekor kırmasını bekliyoruz. Cirolarımızın da enflasyondan arındırılmış haliyle yüzde 30'larda büyümesini öngörüyoruz. Çünkü 2022'de enflasyondan arındırılmış haliyle cirolarımız yüzde 20 civarında büyüdü. Bunda çok büyük etkenler var; turizm, ihracat, İstanbul, Muğla ve Antalya gibi illerimizde çok ciddi artışlar var.
14 İLDE AVM YOK
Türkiye'de yaklaşık 14 milyon metrekarede hizmet veren 445 AVM bulunuyor. AVM'ler müşterinin muhatap bulma noktasında güven ihtiyacı ve kayıt dışı ekonomiyi önleme açısından da önemli merkezler. Ayrıca AVM ekosistemi yaklaşık 2.1 milyon kişiye istihdam sağlıyor. AYD Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Altaş, Türkiye'nin hâlâ AVM'lere yatırım yapılabilir durumda olduğunu belirterek, "14 ilde henüz hiç AVM bulunmuyor. Bu illere yeni AVM yapılması lazım. Mevcut yerlere yeni AVM'ler yapılması yerine yeni gelişen mahallelere, şehirlere AVM yapılmasına ihtiyaç var" diye konuştu.
Kaynak: İstanbul Ticaret