Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, Rusya’ya uygulanan uluslararası yaptırımların ve rubledeki değer kaybının Türkiye’nin turizm gelirlerini olumsuz etkileyebileceğine dikkat çekti. Bağlıkaya, Türkiye’nin hem rekabet ortamını hem de ekonomik koşulları gözeterek Rus turistleri ülkeye çekecek bir fiyat politikası benimsemesi gerektiğini vurguladı.
Bağlıkaya, Gazprombank'a yönelik yaptırımların Union Pay kartını da kapsayacak şekilde genişletilmesinin, Rus turistlerin Türkiye tatillerini zorlaştırdığını söyledi. ABD’nin bu yaptırımlarla Rus vatandaşlarının uluslararası finans sistemine erişimini kısıtladığını belirtti. "Rusya için halihazırda devam eden yaptırımların yanında yeni gelen uluslararası yaptırımlar, ekonomik sıkıntılar ve siyasi gerilimler, Rusya'dan Türkiye'ye yönelik turist akışını olumsuz etkileyebilir" dedi.
HAVACILIK KRİZİ TURİZMİ ZORLUYOR
Bağlıkaya, Rusya-Ukrayna savaşıyla devreye alınan havacılık yaptırımlarının havayolu taşımacılığında ciddi sorunlara yol açtığını belirtti. Boeing ve Airbus uçakları için yedek parça tedarikinde yaşanan sıkıntıların, uçak filolarının operasyonel kapasitesini düşürdüğünü ekledi. Bu durumun da Rus turistlerin yurtdışı seyahatlerini önemli ölçüde sınırlandırdığını açıkladı.
SİYASİ GERİLİM VE DİYALOG UMUDU
Rusya ve Türkiye arasında siyasi gerilimlerin turizmi etkileyebilecek bir diğer faktör olduğunu söyleyen Bağlıkaya, özellikle Suriye meselesinin bu dinamikte etkili olduğunu belirtti. Ancak Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in diyaloğu sürdürmesinin, bu olumsuz etkilerin önüne geçebileceğini ekledi. "İki ülke arasındaki olumlu ilişkileri destekleyen bu diyaloğun turizm hareketlerindeki olası aksamaların da önüne geçeceğine inanıyoruz" diye konuştu.
REKABET ARTARKEN FİYAT POLİTİKASI KRİTİK
Bağlıkaya, Türkiye’nin Rusya’dan gelen turist sayısını artırmak için rakip destinasyonların fiyat politikalarını yakından takip etmesi gerektiğini belirtti. Özellikle Mısır’ın fiyatlarının Türkiye’ye göre yüzde 35 daha düşük olduğunu ve yaz sezonunda bu farkın yüzde 50’ye çıkabileceğini ifade etti. "Dubai, Katar gibi destinasyonlar da Rus turisti çekmek için aksiyonlar alıyor. Uzun dönemde rakiplerimizin fiyat politikalarını dikkate almalıyız" dedi.
Rakip ülkelerin vize uygulamaması ve tur operatörlerine uçak koltuk desteği sağlamasının, Türkiye’nin dezavantajlı konumda kalmasına neden olduğunu ifade eden Bağlıkaya, bu rekabet ortamını gözeterek proaktif adımlar atılmasının gerekliliğine değindi. "Rus misafirleri ülkemize çekecek fiyat politikasına dikkat etmemiz gerekiyor. Aslında bu hassasiyeti turist aldığımız tüm pazarlarda göstermemiz lazım" ifadelerini kullandı.
TUR OPERATÖRLERİYLE İŞ BİRLİĞİ
Rusya’dan Türkiye’ye yönelik turizm pazarının yüzde 90’ını kontrol eden dört büyük tur operatörü bulunduğunu belirten Bağlıkaya, bu şirketlerle TÜRSAB Incoming İhtisas Başkanlığı aracılığıyla sürekli temas halinde olduklarını söyledi. Rusya’da erken rezervasyon döneminin 1 Aralık ile 31 Mart arasında gerçekleştiğini hatırlatan Bağlıkaya, aralık sonunda tablonun netleşmeye başlayacağını, ancak şimdiden gerekli adımların atılarak, Rusya pazarında yaşanabilecek kayıpların en aza indirilmesi gerektiğini vurguladı.
Türkiye’nin Rusya pazarı için stratejik öneme sahip olduğunu belirten Bağlıkaya, rubledeki değer kaybını göz önünde bulundurarak otel fiyatlarında cazip indirimler yapılması gerektiğini ifade etti.