Hava Durumu

#Birleşmiş Markalar Derneği (Bmd) Başkanı Sinan Öncel

TOURISMJOURNAL - Birleşmiş Markalar Derneği (Bmd) Başkanı Sinan Öncel haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Birleşmiş Markalar Derneği (Bmd) Başkanı Sinan Öncel haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Kasımda perakende markalarının kampanyalarına rağmen talep sınırlı kaldı Haber

Kasımda perakende markalarının kampanyalarına rağmen talep sınırlı kaldı

Birleşmiş Markalar Derneği'nden (BMD) yapılan açıklamaya göre, derneğin, üyeleri arasında yaptığı kasım ayı anketinin sonuçları kamuoyu ile paylaşıldı. Buna göre, organize perakendede "cazip indirim" kampanyalarına rağmen talep, kasımda da beklentilerin altında kaldı. Talepte eylülden itibaren başlayan yavaşlama, kasımda da devam etti. Açıklamada görüşlerine yer verilen BMD Başkanı Öncel, birçok marka için kasımda satışların beklentilerin altında kaldığını belirterek, şunları kaydetti: "2023'ün genelinde 2022'ye göre adet satışlarında artış var. Cirolardaki fiyat kaynaklı artışlar ise baz etkisinden dolayı eylülden bu yana azalıyor. Adet satışlarında eylül ve ekimdeki ciddi düşüşün ardından indirim kampanyaları ile geçen kasım ayından umutluyduk. Sonuç beklediğimiz gibi olmadı. Kasımda üyelerimizin yüzde 61'inin adet satışları artarken, yüzde 39'unun geriledi. Ankete katılan üyelerimizin yüzde 12'sinin adet satışlarında yüzde 40'ın üzerinde artış var. Ancak birbirinden cazip indirimlerin yapıldığı bir ayda markalarımızın yüzde 39'unun satışlarında görülen düşüş talepteki daralmayı işaret ediyor. Öte yandan kasım, sezonun da etkisiyle yabancıya satışın ciddi oranda düştüğü bir ay oldu. Kasımda üyelerimizin yüzde 41'inin yabancıya adet satışları artarken, yüzde 59'unun azaldı. Gıda dışındaki perakendede talep, beklentilerin altında kalmakla birlikte markalarımız indirim kampanyaları ile kasım ayında enflasyonla mücadeleye önemli bir katkı sundu. Geçen ay TÜFE yüzde 3,28 artarken giyim ve ayakkabı grubunda fiyatlar yüzde 0,31 geriledi. Pek çok firmamız farklı oranlarda da olsa indirimlere devam ediyor. Dolayısıyla aralık ayında da özellikle giyim ve ayakkabı grubunda fiyatların gerileyeceğini ya da çok sınırlı bir artış olacağını söyleyebiliriz." "AVM'de ortak alan ve enerji giderleri konusunda 'şeffaf olmayan' uygulamalar hala sürüyor" Organize perakendenin güncel konularına da değinen Öncel, fahiş kira artışı ve yasal düzenlemelere rağmen bir türlü "şeffaflığın" sağlanamadığı genel giderlerin öncelikli iki sorun olduğunu bildirdi. BMD üyelerinin yüzde 87'sinin fahiş kira artışı taleplerinden şikayetçi olduğuna dikkati çeken Öncel, şu değerlendirmeyi yaptı: "Organize perakende sektörü için kira en önemli maliyet kalemini oluşturuyor. 10. uzama yılını dolduran kontratlarda 6-7 kata varan kira artışı talepleriyle karşı karşıya kalıyoruz. Oysa enflasyonla topyekun mücadele için öncelikle kira dahil tüm maliyetlerdeki artışı dizginlemeliyiz. Piyasa gerçekleriyle örtüşmeyen kira artış taleplerinin devam etmesi durumunda yılbaşından sonra verimsiz mağazaların kapatılması gibi bir durumla karşı karşıya kalabiliriz. Diğer taraftan yasal düzenleme yapılmasına rağmen pek çok AVM'de ortak alan ve enerji giderleri konusunda 'şeffaf olmayan' uygulamalar hala devam ediyor. AVM yönetimlerinden sağlıklı genel gider dökümü alamayan üyelerimizden her ay çok sayıda şikayet geliyor." Öncel, 2024'te organize perakendenin performansında kira ve personel giderleri gibi maliyet artışlarıyla tüketicilerin alım gücünün ve turist alışverişinin belirleyici olacağına da dikkati çekti.

Turizmde sezon uzadı alışverişte ciro arttı Haber

Turizmde sezon uzadı alışverişte ciro arttı

Türkiye, yılı rekor turizm geliriyle kapatmaya hazırlanıyor. Turizm merkezlerinde sezonun uzaması, Galataport’un kruvaziyer gemileri sayısını artırması, kültür ve gastronomi turizminin gelişmesi gibi faktörlerle turizm geliri, yüzde 20 artışla ilk 8 ayda 33 milyar dolara ulaştı.  Turizm gelirlerine İstanbul ise 16 milyar dolarlık katkı yaptı. İl bazlı POS harcamalarına bakıldığında, İstanbul yüzde 16 büyüdü. Ayrıca Türkiye’deki toplam kredi kartı ile harcamanın yüzde 51’i de İstanbul’da gerçekleşti. Öte yandan, perakende sektörünün 2023 yaz sezonu cirosu, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 15 arttı.  Türkiye’nin sunduğu tarihi ve doğal güzellikler, lezzetli mutfağı ve misafirperverliği, dünya genelinde turistlerin ilgisini çekmeye devam ediyor. Türkiye ve özellikle İstanbul, 2023’ü önemli bir başarı elde ederek, rekor turizm geliriyle kapatmaya hazırlanıyor. Güneyde turizm sezonunun uzaması, kuzeyde kruvaziyerlerin İstanbul’u tercih etmesi, kış turizmi, sağlık turizmi, ekoturizm ve diğer turizm dallarında da kendini geliştiren Türkiye’nin turizm gelirleri, 2023 yılında ortalama yüzde 20 artarken, İstanbul ise bu başarıya büyük katkı sağlayarak ülkenin en çok ziyaret edilen şehri oldu.  İSTANBUL’DA 16 MİLYAR DOLAR  Avrupa ve Orta Doğu’dan gelen turistler, tarihi atmosferi keşfetmek için İstanbul’u sıkça tercih ediyorlar. Ocak-ağustos döneminde Türkiye’yi 33 milyonu aşkın turist ziyaretti. Bunların 11 milyonu ise İstanbul’u tercih etti. Turizm gelirinin yaklaşık 16 milyar doları İstanbul’dan sağlandı. İl bazlı kart harcamalarına bakıldığında, İstanbul geçen yıla göre yüzde 16 büyüdü. Ayrıca Türkiye’deki toplam turizm harcamalarının yarısı İstanbul’da gerçekleşti. Ocak-ağustos döneminde turist başına harcama yaklaşık 950 dolar oldu.  Bu başarı, şehirdeki tarihi bölgelerin, müzelerin, alışveriş imkanlarının ve lüks otellerin büyük ilgi görmesi ve doluluk oranlarının yüzde 90’ları aşmasıyla gerçekleşti. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın hedefi olan 60 milyon turist, 56 milyar dolar turizm gelirinin ocak-temmuz bölümü gerçekleşmiş oldu. GÜNDE 100 DOLAR BIRAKTILAR Türkiye genelinde 2022’nin ilk 6 ayında yüzde 10.5 olan ortalama kalış süresi, 2023’ün ilk 6 ayında 9.9 geceleme olarak kaydedildi. Turistlerin kalma süresi geçen seneye göre yüzde 12 azalsa da günlük harcama oranları ortalama yüzde 40 yükselerek 100 dolar oldu. İstanbul’u ziyaret eden turistlerin ülke sıralamasında Rusya birinci sıraya yerleşirken İran, Almanya, ABD ve Suudi Arabistan da önemli bir artışla listede yer aldı.  HARCAMALARIN YÜZDE 18’İ İNGİLİZLER’DEN Türkiye’de yapılan yabancı turist harcamalarının yüzde 50’si İngiltere, Almanya, ABD, Suudi Arabistan ve Hollanda’dan gelen turistler tarafından gerçekleştirildi. İngiliz turistlerin harcamaları; geçen yıla göre yüzde 34 artış ve toplam harcamalarda yüzde 18 pay ile öne çıktı. Geçtiğimiz yıla kıyasla en yüksek büyüme yüzde 298 ile Suudi Arabistan’da görülürken, bu ülkeden gelen turistlerin harcamalardaki payının yüzde 4 olarak gerçekleştiği görüldü. En yüksek kart başına harcama ise 1.280 dolar ile Kuveyt kartlarında gerçekleşti. Harcamalardaki payı yüzde 18 ile en yüksek ülke olan İngiltere’yi, sırasıyla yüzde 12 ile ABD ve yüzde 11 ile Almanya takip etti. KONAKLAMA LİDER Harcamalardaki sektörel dağılımlara bakıldığında ise geçen sene payı en yüksek olan konaklama, bu sene de 187 dolar ortalama işlem tutarı ve yüzde 26 harcamayla yerini korudu. Ortalama işlem tutarı giyimde yüzde 94, markette yüzde 16, restoranda yüzde 24 dolar olarak gerçekleşti. Yine sektörel dağılıma bakıldığında toplam harcamaların yüzde 26’sı konaklama, yüzde 15’i giyim, yüzde 12’si market, yüzde 10’u da restoranlarda yapıldı. Değerlendirilen ülkeler arasında sağlık sektöründeki en yüksek harcamalarda da yine Türkiye birinci oldu.  GEÇEN YILA GÖRE YÜZDE 66.7 ARTTI Kruvaziyer turizmi, dünyadaki toplam turizm gelirinin yüzde 3’ünü oluşturuyor. Türkiye de yaptığı liman yatırımlarıyla turizmin gözde merkezi haline gelme yolunda emin adımlarla ilerliyor. Eskiden yaz döneminde kruvaziyer yolcu sayısı artarken, İstanbul’a yapılan yatırımlarla birlikte artık kışın da bu sayı yükseliyor. Bakanlık verilerine göre, geçen yıl mayıs-haziran-temmuz döneminde ülkemize 341 bin 556 kruvaziyer yolcusu gelirken, bu yıl ise aynı dönemde bu sayı 569 bin 280’e ulaştı. Böylece söz konusu dönemde gelen kruvaziyer yolcu sayısı yüzde 66.7 arttı. İstanbul’a gelen yolcu sayısı ise 222 bin 37 bin oldu.  HUB’LAR KUŞADASI VE İSTANBUL Kruvaziyer turizmi için uzun yıllardır yatırım yaptıklarının altını çizen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, şunları söyledi: “Kruvaziyer limanlarına yaptığımız yatırımların turizme ve ülke ekonomisine katkıları rakamlara yansıyor. Yılsonuna kadar rekor yolcu sayılarına ulaşılacağını öngörüyoruz. Yılsonunda bu şekilde ülkeye gelen yolcu sayısının 1 milyonu geçmesini bekliyoruz.” Uraloğlu, kruvaziyer gemilerinin en çok Türkiye’nin gözde turizm merkezleri ile İstanbul’a yanaştığını ifade ederek, “Bu limanlarımızın ilk sırasında önemli lojistik hub’lardan biri olan Kuşadası yer alıyor. Bunu İstanbul, Çeşme, Bodrum ve Çanakkale limanları takip ediyor” dedi.  DAHA ÇOK HARCADILAR   Türkiye’de perakende fiyatların Avrupa ve Körfez ülkeleri başta olmak birçok ülke vatandaşı için cazip fırsatlar sunduğunu belirten Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, İstanbul Ticaret’e şunları söyledi: “2022’de yabancıların bu fırsatı özellikle lüks segmentteki markalardan alışveriş yaparak değerlendirdiklerini gözlemledik. Yaz sezonunda cirosunun yüzde 60-70’i yabancılardan gelen mağazalar oldu. İstanbul özelinde de durum yüzde 75 seviyelerinde. Üyelerimiz arasında yaptığımız ankete göre, markalarımızın yüzde 60’ı, 2022’de adet satışlarını artırdı. Bu artışta da turistlerin payının altını çizmemiz gerekiyor. Turist alışverişi konusunda yıl sonunda üzerine ilave ederek ilerleyeceğimizi öngörüyoruz.”  TURİZMDE 12 AY MODELİ İSTANBUL’DA GERÇEKLEŞİYOR  Turizm gelirlerinde İstanbul’un öncü olduğunu belirten Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Oya Narin, markalaşmanın da önemini vurgulayarak, “Turizm sektörü olarak milli gelire doğrudan yüzde 5, dolaylı olarak yüzde 12 katkı sağlıyoruz. Dünyada markalaşan iller, turizmin yıldızı oluyor. İstanbul’da bunu başardık. İstanbul markası altında artık yıl boyunca turizm yapabiliyoruz. Bu modeli diğer 81 ilimize de yaymalıyız. Özellikle sürdürülebilir ve markalaşmış bir turizm modelini benimseyerek turizm hedeflerimize ulaşabiliriz” diye konuştu. KONGRE TURİZMİ HEP GÜNDEMDE OLMALI  Turist sayısının şimdiden pandemi dönemine yaklaştığını belirten Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra Eresin, “Turizm sektöründe kongre ve iş turizmini gündemimize almamız ve gündemimizden düşürmememiz gerekiyor. İstanbul’dan elde edilen turizm gelirini artırmanın tek yolu kongre turizmini geliştirmemiz olacak. İstanbul’u, dünya genelindeki kongre ve konferans organizasyonlarının gözdesi haline getirebiliriz. Coğrafi olarak Türkiye, ticaretin merkezi. Ulaşım ve konaklama gibi birçok avantajımız var. Bunun için planlı çalışmamız gerekiyor” dedi.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.