İstanbul Havalimanı Depreme Karşı Hazırlıklarını Güçlendiriyor
İSTANBUL (İHA) - İGA İstanbul Havalimanı’nın Operasyon Kontrol Merkezi (APOC), yalnızca havalimanı operasyonlarını yönetmekle kalmıyor, aynı zamanda olası krizlere karşı koordinasyonu sağlıyor. İstanbul Havalimanı Operasyon Merkezi ve Terminal Operasyonları Direktörü Fatih Mere, "İstanbul depreminde İstanbul Havalimanı'nı en kısa sürede faaliyete geçirerek tüm dünyadan gelecek olan arama kurtarma ve yardım faaliyetleri için buranın bir üs olarak kullanılmasını hedefledik" dedi.
Mere, APOC’un olağan hava trafiğini yürütmek, acil durumlara anında müdahale etmek ve havalimanındaki tüm operasyonları kesintisiz sürdürmek için kurulduğunu vurguladı. Sağlık birimi, yangın müdahale koordinasyonu, güvenlik ve kaza ihbar birimlerinin de merkez bünyesinde bulunduğunu söyleyen Mere, acil durumlarda hızlı ve doğru iletişimin sağlanmasının en büyük öncelikleri olduğunu dile getirdi.
Havalimanı bünyesinde kriz yönetimi için oluşturulan bu merkez, geçmişte büyük operasyonları yönetti. Mere, havalimanının taşınma süreci, pandemi yönetimi ve kış operasyonlarının bu merkezden planlandığını hatırlatarak, yakın zamanda meydana gelen FedEx kazasına müdahale sürecinin de buradan yürütüldüğünü ifade etti.
Günlük ortalama bin 400 uçuş planlaması yapan merkez, uçakların park yeri düzenlemeleri, yolcuların biniş kapıları ve check-in noktaları gibi detayları da organize ediyor. Havalimanındaki tüm sistemlere erişim sağlayan bu birim, en küçük teknik arızalardan en büyük havacılık operasyonlarına kadar her süreci yakından takip ediyor.
Mere, İstanbul Havalimanı’nın en büyük gücünün iletişim olduğunu belirterek, havalimanında görev yapan tüm paydaşların, Türk Hava Yolları, Havaş, Çelebi, TGS, ve tüm İstanbul Havalimanı operasyon gerçekleştiren havayolu şirketlerinin, ticari kuruluşların ve devlet kurumlarının operasyonlarının bu merkezden yönetildiğini söyledi. 800’e yakın personelin doğrudan operasyonları yürüttüğünü, anlık olarak ise yaklaşık 80 kişinin merkezin içinde görev aldığını belirtti.
Bunun yanı sıra havalimanının en kritik sistemlerinden biri olan bagaj taşıma ağının (BHS) yönetimi de APOC’un sorumlulukları arasında. 42 kilometrelik bagaj bant ağıyla saatte 20 binin üzerinde bagajın taşındığını, yaz sezonunda günlük 200 binin üzerine çıkan bagaj hareketliliğinin kusursuz şekilde yönetildiğini ifade etti.
İstanbul’un deprem bölgesinde yer alması nedeniyle özel bir kriz yönetim planı oluşturduklarını vurgulayan Mere, İstanbul Havalimanı’nın deprem sonrası en kısa sürede faaliyete geçerek tüm dünyadan gelecek arama kurtarma ve yardım ekipleri için bir üs haline getirilmesini hedeflediklerini söyledi. Olası bir deprem senaryosunda, ilk 72 saat boyunca personel ve yolcuların güvenliğini sağlamak, ardından destek birimlerini yönlendirmek için kapsamlı bir plan hazırladıklarını belirtti.
Mere, bu süreci kamu kurumları ve paydaşlarla koordineli şekilde yürüttüklerini, depreme dayanıklı altyapı ve etkili kriz yönetimi mekanizmalarıyla İstanbul Havalimanı’nın olası afet durumlarında kritik bir merkez olarak görev yapacağını ifade etti.