#Fiyat Artışı

TOURISMJOURNAL - Fiyat Artışı haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Fiyat Artışı haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

TÜRK-İŞ Açıkladı: Açlık Sınırı 23 Bin TL Haber

TÜRK-İŞ Açıkladı: Açlık Sınırı 23 Bin TL

ANKARA (İHA) - Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu (TÜRK-İŞ), Şubat 2025 açlık ve yoksulluk sınırı verilerini paylaştı. Araştırmaya sonuçlarıyla ilgili yapılan açıklamada, "Çalışanların geçim koşullarını ortaya koymak ve temel ihtiyaç maddelerindeki fiyat değişikliğinin aile bütçesine yansımalarını belirlemek amacıyla her ay düzenli olarak yapılan bu araştırmanın 2025 Şubat ayı sonucuna göre Ankara'da yaşayan dört kişilik bir ailenin sağlıklı, dengeli ve yeterli beslenebilmesi için yapılması gereken aylık gıda harcaması tutarı (açlık sınırı) 23 bin 323,86 TL'ye, gıda harcaması ile giyim, konut (kira, elektrik, su, yakıt), ulaşım, eğitim, sağlık ve benzeri ihtiyaçlar için yapılması zorunlu diğer aylık harcamalarının toplam tutarı ise (yoksulluk sınırı) 75 bin 973,49 TL'ye, bekar bir çalışanın ‘yaşama maliyeti' de aylık 30 bin 206,24 TL'ye yükseldi" ifadelerine yer verildi. GIDA FİYATLARINDA KESKİN ARTIŞ TÜRK-İŞ verilerine göre, şubat ayında gıda fiyatlarında belirgin artışlar yaşandı. Gıda harcamaları bir önceki aya göre yüzde 5,39, yıllık bazda ise yüzde 43,47 oranında yükseldi. 12 aylık ortalama değişim oranı ise yüzde 57,73 olarak hesaplandı. Çarşı, pazar ve marketlerde yapılan araştırmalarda, özellikle temel gıda ürünlerinde fiyat artışlarının devam ettiği gözlemlendi. SÜT VE ET FİYATLARINDA ARTIŞ Süt ve süt ürünleri grubunda çiğ süt fiyatlarındaki yükseliş, raflara doğrudan yansıdı. Süt fiyatlarında en fazla artış görülürken, yoğurt yüzde 2, beyaz peynir ise yüzde 3,5 zamlandı. Et ve tavuk ürünleri de fiyat artışlarından nasibini aldı. Dana kıyma ve kuşbaşı et fiyatlarında artış görülürken, kuzu eti fiyatı bazı marketlerde yükselse de genel ortalamada değişiklik göstermedi. Geçen ay sabit kalan tavuk eti fiyatları ise bu ay yükseldi. Balık fiyatlarında da artış devam ediyor. Hamsinin kilogram fiyatı 270-300 TL arasında değişirken, esnaf satışların ciddi şekilde azaldığını belirtiyor. SEBZE-MEYVE FİYATLARI YÜKSELMEYE DEVAM EDİYOR Sebze ve meyve fiyatları yine hane bütçelerini zorlamaya devam ediyor. Pazar esnafı, satışların düştüğünü ve ürün çeşitliliğinin azaldığını ifade etti. Mevsim sebzeleri olan ıspanak, pırasa ve karnabaharın fiyatı sabit kalırken, lahananın fiyatı bir miktar geriledi. Patates ve kuru soğan fiyatları ise değişmedi. Kış mevsiminde sık tüketilen mandalina, portakal ve elma fiyatlarında artış yaşandı. Portakal ve mandalinanın kilogram fiyatı yükselirken, ortalama sebze kilogram fiyatı 56,97 TL, meyve kilogram fiyatı ise geçen aya göre yüzde 18,5 artarak 72,50 TL oldu. Genel sebze-meyve ortalama kilogram fiyatı ise 57,83 TL olarak hesaplandı. TAHIL VE YAĞ ÜRÜNLERİNDE DEĞİŞİMLER Ekmek fiyatları değişmezken, pirinç, bulgur ve irmik fiyatları yükseldi. Un ve makarna fiyatları ise sabit kaldı. Zeytinyağı üretiminde görülen artış fiyatlara olumlu yansıdı ve zeytinyağı fiyatı bir miktar geriledi. Tereyağı fiyatında da düşüş gözlemlenirken, margarin fiyatlarında artış yaşandı. Siyah ve yeşil zeytin fiyatları sabit kalırken, yağlı tohum ürünlerinde fiyat yükselişi kaydedildi. DİĞER GIDA ÜRÜNLERİNDE SON DURUM Baharat ürünlerinde (kimyon, nane, karabiber vb.) fiyatlar azalırken, çayın kilogram fiyatında yüzde 3’lük bir artış görüldü. Pekmez ve bal fiyatları yükselirken, özellikle bal fiyatlarında yüzde 10’luk bir artış kaydedildi. Geçen ay sert bir zam gören pekmez fiyatları bu ay daha stabil kalırken, reçel ve salça fiyatlarında ise bir miktar düşüş yaşandı. Ihlamurun fiyatı ise sabit kaldı. TÜRK-İŞ, çalışanların geçim koşullarını belirlemek ve temel ihtiyaç maddelerindeki fiyat değişimlerinin aile bütçesine etkisini ortaya koymak amacıyla bu araştırmayı her ay düzenli olarak yayımlamaya devam ediyor.

Bulgaristan’dan Edirne’ye Alışveriş Akını Durdu Haber

Bulgaristan’dan Edirne’ye Alışveriş Akını Durdu

EDİRNE (İHA) - Son yıllarda alışveriş için Edirne’yi tercih eden Bulgaristan vatandaşlarının sayısı, alım güçlerinin düşmesiyle yüzde 50 düştü. Bu durum bazı esnafların iş yerlerini devretmesine, kiraya vermesine veya satılığa çıkarmasına yol açtı. Ayrıca, Bulgaristan ve Romanya’nın Schengen Bölgesi’ne dahil olmasıyla Bulgar turistler gezi ve alışveriş için Avrupa’daki diğer ülkelere yönelmeye başladı. 460 yıllık tarihe sahip Ali Paşa Çarşısı'nın Dernek Başkanı Yılmaz Sanış, ziyaretçi sayısının özellikle 2024’ün ikinci yarısından itibaren düştüğünü belirterek, "Bu biraz mevsimsel olarak da etkileniyor. Ocak, şubat ve mart aylarında işlerimiz genelde düşük oluyordu. Yalnız 2024'ün 6. ayından sonra yurt dışından gelen ziyaretçilerimizde bir düşüş var. Edirne'ye geliyorlar ama alışverişlerde çekiniyorlar. Ali Paşa Çarşısı'nda dönem dönem zor zamanlardan geçiyoruz. Alım gücünün düşmesi ve yurt dışından gelenlerin azalması maliyetlerin artmasına yol açınca esnaf dükkanlarını devretmeye başladı" dedi. Edirneli esnaf Sidar Basunlu ise yüksek kiraların ve giderlerin Edirne’yi cazip olmaktan çıkardığını vurgulayarak, "Genel olarak son bir yıldır yabancıda bir azalma var. Tabii ki bizim fiyatlarımızda sürekli yükselmeler oldu. Kiralardan ve giderlerden kaynaklı Edirne artık cazip bir yer değil. Eskiden hafta içi ve sonu yoğun olurdu, şimdi hafta sonları bile gelenler çok az" diye konuştu. Alışveriş için Edirne’ye gelen Bulgar vatandaşları da fiyatların artık kendi ülkelerindekiyle neredeyse aynı olduğunu, büyük fark kalmadığı için sadece gezmeye geldiklerini ifade etti.

Özel Okul Ücretlerindeki Artış Tepki Çekiyor Haber

Özel Okul Ücretlerindeki Artış Tepki Çekiyor

İSTANBUL (İHA) - Özel okul ücretlerine yapılan zamlar, velilerin bütçesini zorlamaya devam ediyor. Özel okul yönetimleri, fiyat artışlarını enflasyon ve maliyetlerin yükselmesiyle açıklarken, veliler ise zamların kontrolsüz yapıldığını savunuyor. Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Levent Küçük, velilerin haklarını bilmesi gerektiğini vurgulayarak, "Özel okullar, fiyat artışı yaparken yönetmelikte belirlenen kurallara bağlı kalmalıdır. Eğitim hizmeti dışındaki ücretlerde velilere zorlama yapılamaz. Velilerden kırtasiye, servis, yemek gibi hizmetler için ücret alınmak isteniyorsa buna karşı çıkılmalıdır. Bu durumlarda veliler şikayet için; il, ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne başvurmalılar. Maddi zararların tanzimi için ise tüketici hakem heyetlerine başvurmalılar" dedi. Özel okul fiyatlarına yönelik şikayetlerin arttığını belirten Küçük, "Eğitim kurumlarının ticarethane gibi yönetilmemesi gerekiyor. Yüksek fiyatlar verip isteyen bu hizmeti alsın isteyen almasın yaklaşımı doğru değil. Eğitim hizmeti fırsat eşitliğine dayalı, toplumun her bireyine sürekli ve eşit sunulması gereken bir hizmettir. Ötekileştirici söylemleri doğru bulmuyoruz" ifadelerini kullandı. "ÖZEL OKULLAR TİCARİ KAR AMACI GÜTMEMELİ" Özel okulların fiyat politikalarının Milli Eğitim Bakanlığı yönetmeliklerine uygun olması gerektiğini belirten Küçük, özel okulların eğitim kurumu kimliğinden uzaklaşarak ticari bir işletme gibi hareket ettiğini söyledi. "Milli Eğitim Bakanlığı özel eğitim kurumlarının verdiği hizmetlere ilişkin her şeyi yönetmelikle belirlemiştir. Eğitim ücreti dışında kırtasiye, kitap, yemek, servis gibi giderler için alınmak istenen ücretler velilerin onayı olmadan alınamaz, bu konu yönetmelikle belirlenmiştir. Öğrencilere ticari kar niyetiyle yaklaşılmamalı" dedi. Son olarak, özel okullar arasındaki fiyat farklarına düzenleme getirilmesi gerektiğini vurgulayan Küçük, "Bazı özel okullar bunu istismar ediyor, velilerin mağduriyetine yol açıyor. Bu kapsamda özel okulları Milli Eğitim Bakanlığı’nın belirlediği yasalara uymaya davet ediyoruz" diye konuştu.

Tatilciler Dikkat! Fiyat Artışında Lider İller Belli Oldu Haber

Tatilciler Dikkat! Fiyat Artışında Lider İller Belli Oldu

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı verilere göre aralık ayında en çok fiyat artışı sıralamasında 3. sıra Lokanta ve Oteller grubunun oldu. Bir seyahat platformunun araştırmasına göre, 2024 Aralık ayında oda fiyatları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 42 oranında artış gösterdi. En yüksek artış sıralamasında fiyatlara yüzde 102 artış yapan Bolu'yu, yüzde 75 ile Antalya ve yüzde 53 ile Mersin izledi. Fiyat artışlarında 4. sırayı yüzde 50 artışla Kıbrıs alırken, 5. sırayı yüzde 46 ile Çanakkale aldı. TERMAL OTEL VE BUNGALOV TALEBİ YÜKSELİŞTE Kışın etkisiyle termal otel ve bungalov arayışı arttı. Kıbrıs, Muğla, Antalya, Nevşehir ve Sakarya en çok tercih edilen bölgeler arasında yer aldı. Termal otellerin talep oranı, kasım ayına kıyasla yüzde 244 yükseldi. Tatilciler yılbaşı otelleri ve erken rezervasyon fırsatlarına yoğun ilgi gösteriyor. Kasım ayına kıyasla yılbaşı otellerine olan talep yüzde 72, kayak otellerine ise yüzde 65 oranında artış kaydedildi. ULTRA HER ŞEY DAHİL KONSEPT ZİRVEDE Şirket CEO'su Gökhan Sivrikaya, 2024 tatil trendlerini özetledi. Sivrikaya, en çok tatil planı yapılan ayın temmuz, en çok tatil yapılan ayın ise takip eden ağustos olduğunu açıkladı. Araştırmada kadınlar tatil aramalarında yüzde 59,13 ile öne çıktı. Muğla en popüler bölge, Fethiye ise en çok tercih edilen lokasyon oldu. Ultra her şey dahil ve bungalov tatilleri en favori seçenekler arasında yer aldı. Popüler bölgelerde 4 kişilik bir aile için gecelik konaklama fiyatları Antalya için 2.000 TL - 617.000 TL arasında olurken, Muğla için 4.000 TL - 78.000 TL aralığında seyretti.

Antalya'dan Turizmde Rekor: 17 Milyon Ziyaretçi Haber

Antalya'dan Turizmde Rekor: 17 Milyon Ziyaretçi

ANTALYA (İHA) - Akdeniz’in turizm cenneti Antalya, 2024’te 17 milyon 278 bin 103 turisti ağırlayarak rekor kırdı. Dünyanın en çok ziyaret edilen şehirleri arasında altıncı sıraya yükselen Antalya, listedeki tek sahil şehri olarak dikkat çekti. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, bu başarıyı "Antalya için bir rekorlar yılı" olarak tanımladı. ZİYARETÇİ SAYISINDA TARİHİ ZİRVE Bakanlığın açıkladığı verilere göre, Antalya Havalimanı'ndan giriş yapan turistler, bir önceki yıla göre yüzde 8’lik artışla toplamda 17 milyon 278 bin 103 kişiyle yeni bir rekora imza attı. En fazla turist 3 milyon 909 bin 960 ziyaretçiyle Rusya’dan gelirken, Almanya ve İngiltere sırasıyla ikinci ve üçüncü oldu. Yurt dışından gelen Türk vatandaşlarının sayısı ise ilk kez 1 milyon barajını aştı. 3 Ağustos’ta Antalya Havalimanı Dış Hatlar Terminali’ne 102 bin 755 turist giriş yaptı. Bu rakam, Antalya tarihinde bir günde ulaşılan en yüksek ziyaretçi sayısı oldu. ANTALYA, DÜNYADA İLK 10’A GİRDİ Euromonitor’un en çok ziyaret edilen şehirler listesinde Antalya altıncı sırada yer aldı. İstanbul’un ikinci sıradaki başarısıyla Türkiye, iki şehirle listeye giren tek ülke oldu. Antalya Kent Konseyi Turizm Grubu Başkanı Recep Yavuz, bu başarıyı "2024'te savaşlar ve ekonomik zorluklara rağmen elde edilen bu zafer, Antalya'nın dünya turizmindeki gücünü bir kez daha gösterdi" sözleriyle tanımladı. Türkiye'nin listedeki başarısı hakkında da konuşan Yavuz, "İstanbul ve Antalya'nın toplam ziyaretçi sayısı 40 milyonu aştı. Bu rakam dünya turizmi için oldukça dikkate değer bir başarıdır" diye ekledi. SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM VE REKABET VURGUSU Geçtiğimiz yılda Polonya ve Hollanda pazarlarındaki büyümeye dikkat çeken Yavuz, "Polonya, Antalya'nın en önemli kaynak pazarlarından biri haline geldi. Önümüzdeki yıllarda Polonya'nın ilk üç kaynak pazar arasında yer alabileceğini düşünüyorum. Polonyalı turistler için Antalya, sunduğu çeşitlilik ve avantajlarla rakipsiz bir destinasyon" yorumunda bulundu. Recep Yavuz, fiyat artışlarının turizmi olumsuz etkileyebileceğini belirterek, "Antalya'nın fiyat artışlarını kontrol altında tutarak rekabet gücünü koruması önemli. Turizm, fiyatla el ele gider. Aşırı artışlar, kayıplara yol açabilir" dedi. Antalya’nın sunduğu çeşitlilik ve uzun konaklama süreleri sayesinde gelirlerin arttığını belirten Yavuz, ortalama tatil süresinin 8-9 gün olduğunu ifade etti. 2025 için hedefler arasında, Antalya’nın yalnızca ziyaretçi sayısıyla değil, "en cazip turizm destinasyonları" listesinde de yer alması gerektiği belirtildi.

Bağlıkaya: Haber

Bağlıkaya: "Yılbaşı Tatilinde Rezervasyonlar Yüzde 20 Arttı"

Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya'ya göre, bu sene yılbaşı tatilinin hafta ortasına denk gelmesi, tatilcilerin tercihlerinde değişikliğe yol açtı. Yurt içi tatilciler genellikle 2-3 günlük kısa turları tercih ederken, yurt dışında tatil yapmak isteyenler 4 gecelik turlara yoğun ilgi gösteriyor. Türkiye'deki tatilciler, özellikle büyük şehirler yakınındaki destinasyonları ve kayak merkezlerini tercih ediyor. Bağlıkaya, "Yine başta Uludağ olmak üzere kayak merkezlerinin bulunduğu tatil bölgeleri; Pamukkale, Afyon ve Denizli gibi lokasyonlardaki termal oteller; Ege'de Ayvalık ve Çeşme, Akdeniz Bölgesi'nde ise Antalya öne çıkıyor. Bunun yanı sıra seyahat acentelerimizin hazırladığı Kapadokya turları, turistik Doğu Ekspresi ile Kars turu gibi ürünler de ilgi çekiyor" dedi. Yurt dışı turlarında ise, vizesiz destinasyonlara olan talep dikkat çekiyor. Balkan ülkeleri ve KKTC yılbaşı için büyük ilgi görürken, Yunanistan, İtalya, Dubai ve Fransa gibi destinasyonlar da ön plana çıkıyor. Yurt dışı turlarda fiyatlar döviz bazında geçen yıl ile benzer bir seviyede kalırken, yurt içindeki yılbaşı turlarında yüzde 25-30 arasında bir artış yaşandı. TÜRSAB Başkanı Bağlıkaya, seyahat acentelerinin farklı bütçelere hitap eden tatil paketleri sunduğunu söyledi. Güvenli, sorunsuz bir tatil için TÜRSAB üyesi acentelerin tercih edilmesini önerdi.

Ayhan Taflan: Haber

Ayhan Taflan: "Arap Turistlerin Trabzon'a İlgisi Azalıyor"

TRABZON (İHA) - Doğu Karadeniz’in gözde turistik şehri Trabzon, son 10 yılda Körfez ülkelerinden gelen Arap turistlerin yoğun ilgisiyle öne çıktı. Ancak bu ilgide düşüş yaşanıyor. Arap turistler, geçmişte aldıkları konutları satmaya başladı. Trabzon'un doğa, yayla ve tarihi değerleriyle cazibe merkezi olduğu yıllarda, özellikle Körfez ülkelerinden gelen turistler, durgun olan konut piyasasını hareketlendirmişti. 2014’ten itibaren hızla artan gayrimenkul yatırımları, 2024 itibarıyla tersine dönmüş durumda. Özellikle Akçaabat ve Yomra gibi turistlerin tercih ettiği ilçelerde, satışlar dikkat çekici şekilde artış gösteriyor. "KONUT SATIŞINDA KUM SAATİNİ TERSİNE ÇEVİRDİK" Trabzon İnşaatçılar ve Emlakçılar Odası Başkanı Ayhan Taflan, bu durumu "Geçmiş yıllarda Körfez ülkelerinden gelenler bayağı buradan konut aldılar. Ama şimdi kum saatini tersine çeviriyoruz. Şuan o konutları alan yabancılar artık yoğun bir şekilde satışa geçti. Bölgemizde maalesef yabancı vatandaşların konut alma gibi bir eğilimi de kalmadı. Bunu net olarak söyleyebilirim. Bu süreç ne kadar sürecek ne boyutta olacak onu da şimdiden kestirmek zor. Çünkü fiyatların artışları çok enteresan bir durum. Burada konut fiyatlarının çok yüksek olması yabancı yatırımcıları da satış konusunda etkiledi. Yabancılar bu fiyatlardan konut almadığı gibi elinde konut bulunanlar da yüksek fiyatları fırsat görerek satmaya çalışıyor" sözleriyle özetledi.  Güncel durum hakkında bilgi veren Taflan, "Artık buradan doydular. Geçmişte yabancı yatırımcılar çok iyi bir dönemde piyasaya girdiler. Fiyatların yükselmesinin tek nedenini, Trabzon veya bölgemiz için ifade etmek istersem, arazi yapısının kısıtlı oluşuna bağlıyorum. Arap turistler bölgemizden gidiyor, eskisi gibi gelmiyorlar. 10 yıldır bu şehre gelen insan bunca yıl aynı yeri gördüğü zaman bıkkınlık yaşayabiliyor. Bunlar ekonomik anlamda güçlü insanlar. Finansal anlamda bir sıkıntıları yok. Yarın Türkiye'nin başka bir iline ilgi gösterebilirler. Sonra bir bakmışsın dünyanın başka bir yerine ilgi gösteriyorlar" dedi.

Ağustosta markette 37 ürünün 28'inde fiyatlar arttı Haber

Ağustosta markette 37 ürünün 28'inde fiyatlar arttı

Bayraktar, yaptığı açıklamada, ağustos ayı üretici ile market arasındaki fiyat değişimlerini, bu değişimlerin nedenlerini, açıklanan mısır fiyatına üreticilerin tepkisini, aylık ve yıllık girdi fiyatlarındaki değişimlerini değerlendirdi. Söz konusu ayda üretici ve market arasındaki en fazla fiyat farkının yüzde 450 ile elmada görüldüğünü bildiren Bayraktar, elmadaki fiyat farkını yüzde 437,8 ile kuru üzümün, yüzde 325,6 ile havucun, yüzde 312 ile kuru soğanın, yüzde 218,6 ile kuru incirin ve yüzde 200,6 ile maydanozun takip ettiğini belirtti. Bayraktar,  "Üreticide 5 lira olan elma 27 lira 50 kuruşa, 25 lira olan kuru üzüm 134 lira 46 kuruşa, 6 lira olan havuç 25 lira 54 kuruşa, 3 lira 70 kuruş olan kuru soğan 15 lira 24 kuruşa, 55 lira olan kuru incir 175 lira 22 kuruşa, 3 lira 63 kuruş olan maydanoz 10 lira 91 kuruşa markette satılıyor." ifadelerini kullandı. Ağustosta markette 37 ürünün 28'inde fiyat artışı, 9'unda ise fiyat azalışı görüldüğüne dikkati çeken Bayraktar, şunları kaydetti: "Markette fiyatı en fazla artan ürün yüzde 45,9 ile kuru üzüm oldu. Kuru üzümdeki fiyat artışını yüzde 37,3 ile maydanoz, yüzde 27 ile yeşil fasulye, yüzde 24,6 ile kuru kayısı takip etti. Fiyatı en çok düşen ürün yüzde 20,1 ile havuç oldu. Havuçtaki fiyat düşüşünü yüzde 17,1 ile kuru soğan, yüzde 14 ile sivri biber, yüzde 13,3 ile salatalık izledi." Bayraktar, üreticide ise 29 ürününün 15'inde fiyat artışı, 8'inde fiyat düşüşü görüldüğünü, 6 üründe ise fiyat değişimi olmadığını bildirdi. Üreticide en çok fiyat düşüşünün yüzde 43,1 ile kuru soğanda olduğunu belirten Bayraktar, "Bunu yüzde 40 ile havuç, yüzde 15,6 ile sivri biber, yüzde 9,8 ile kabak izledi. Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 47,1 ile domateste görüldü. Domatesteki fiyat artışını yüzde 41,5 ile yeşil soğan, yüzde 36,3 ile maydanoz, yüzde 31,2 ile marul, yüzde 28,3 ile yeşil fasulye takip etti." bilgisini paylaştı. Bayraktar, üretici fiyat değişiminin nedenlerine ilişkin şu ifadeleri kullandı: "Kuru soğan ihracatındaki kısıtlama ve arzdaki artış, kuru soğan fiyatlarında gerilemeye sebep oldu. Havuçta yazlık ürün hasadının yoğunlaşması ile yaz aylarında görülen talepteki azalma fiyatların düşmesine neden oldu. Sivri biber, kabak ve patlıcandaki fiyat düşüşü bu ürünlerde arzın artmasından kaynaklandı. Domateste dış talep ve özellikle kışlık kullanım için tüketicinin artan talebi etkili oldu. Fasulye, yeşil soğan, maydanoz ve marulda arz talebi karşılamadı. Fındık fiyatı, Toprak Mahsulleri Ofisinin (TMO) alım fiyatı açıklamasından sonra yükseldi. Limondaki fiyat artışı, erkenci limon çeşidinin hasadının başlamamış olmasıyla arzda görülen azalmadan kaynaklandı. Patateste de yine arzdaki azalma fiyatları yükseltti. Antep fıstığında yok yılı olması yeni ürünün hasadıyla birlikte fiyatı artırdı." Bayraktar, geçen günlerde açıklanan mısır fiyatına ilişkin de görüşlerini paylaşarak, geçen yıl mısır alım fiyatının ton başına 5 bin 700 lira olduğunu, fiyatın bu yıl yüzde 5,3 artışla 6 bin lira olarak açıklandığını, bu fiyatın üreticilerin maliyetinin altında kalmasına neden olduğunu bildirdi. Bayraktar, Birliğe bağlı odalar aracılığıyla girdi piyasalarından alınan fiyat verilerine göre ağustosta, temmuza göre, 20.20.0 kompoze gübresinin yüzde 16,2, DAP gübresinin yüzde 14,8, amonyum sülfat gübresinin yüzde 13,5, üre gübresinin yüzde 9,6 ve kalsiyum amonyum nitrat gübresinin ise yüzde 3,7 arttığını da kaydetti. Mazot fiyatının aylık yüzde 4,1, son bir yıla göre ise yüzde 42,7 arttığına da dikkati çeken Bayraktar, gübre ve mazotta fiyat artışlarının devam ettiğini vurguladı. Bayraktar, üreticilerin mağdur olmaması için mazot ve gübre başta olmak üzere tüm girdi fiyatlarının makul seviyelerde tutulması, mazot ve gübre desteklerinin artırılarak bir an önce üreticiye ulaştırılması gerektiğini belirtti.

Türkiye'de tatil çok mu pahalı? Haber

Türkiye'de tatil çok mu pahalı?

Turizmde yerli turist için en hareketli dönem olan bayram tatili geride kaldı. Tatilciler, enflasyonla birlikte pahalılaşan konaklama, yeme-içme ve eğlence sektörleriyle karşı karşıya. Özellikle deniz tatilinde fiyatlarda olağan dışı artış olduğunu savunanlar oldu. Beyaz yakalı olarak adlandırılan kesimden birçok kişinin de tatilini fiyatlar sebebiyle yurt dışında geçirdiği gözlemlendi. Fiyat artışlarının yabancı turist akışını nasıl etkilediği de merak konusu oldu. Gündemdeki tüm bu soruları turizmcileri yönelttik. Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı Kaan Kavaloğlu, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Akdeniz Bölge Temsil Kurulu Başkanı Rıza Perçin ve Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Bodrum Bölge Temsil Kurulu Başkanı Yüksel Aslan, turizmdeki son durumu değerlendirdi. Yerli turistler için yaz döneminin en hareketli bölümü olan 9 günlük bayram tatili sona erdi. Enflasyonun etkisi turizmde de görüldü. Geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre fiyat artışları ortaya çıktı. Türkiye'de tatilin fazla pahalandığını savunup bu dönemi yurtdışında geçirenler de oldu. Döviz kurundaki artışla birlikte yabancı turistlerin ülkemize gelişini nasıl etkileyeceği sorusu da akıllara geldi. Turizmdeki son durumu sektörün içindekilere sorduk. Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı Kaan Kavaloğlu, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Akdeniz Bölge Temsil Kurulu Başkanı Rıza Perçin ve Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Bodrum Bölge Temsil Kurulu Başkanı Yüksel Aslan, merak edilenleri yanıtladı. "TURİZMDE FİYATLARIN ARTMASI KADAR DOĞAL BİR ŞEY YOK" FİYATLARIN ENFLASYONA GÖRE ÇOK ARTTIĞI YÖNÜNDE TEPKİLER VAR. BUNA KATILIYOR MUSUNUZ? TURİZMDE SON DURUM NE? Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı Kaan Kavaloğlu: Fiyatların enflasyondan fazla arttığını düşünmüyorum. Ortalama fiyatlara bakıldığında; biliyorsunuz ihracatçı ve turizmcilerin gelirlerinin büyük bir kısmı döviz geliri. Dolayısıyla 6 aydaki döviz politikası gereği kurda büyük bir artış olmaması nedeniyle otelciler sabit maliyetlerini karşılayamayacak duruma geldiler. Enerji, istihdam ve yiyecek-içecek harcamalarını karşılayamayacak hale geldiler. Kur 28 lirayı bulduğunda bir parça karşılanabilir hale geldi. Gelirlerinin yüzde 90'ı döviz olan bir sektörde dövizin belli seviyede gitmesi turizmciyi kötü etkilemişti. Yerli turist kısmında da erken rezervasyon yapanlara, ilk fiyatlar kasım-aralıkta çıkıyor, çıkan fiyatlara bakınca ne kadar indirimli olduğunu görüyorsunuz. Yerli turistler de İngilizler, Almanlar gibi erken rezervasyon yapmaya başladı. Bununla ilgili öngörüsü olanların hepsi en indirimli fiyatlarla tatil yapıyorlar. Fiyatlar peyderpey yükseliyor. Erken rezervasyonun ne kadar önemli olduğunu belirtmek istiyorum. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Akdeniz Bölge Temsil Kurulu Başkanı Rıza Perçin: Turizm aslında kötü gidiyor. Bunda fiyatların etkisi var mı? Tabii ki var. Enflasyon karşısında daha fazla arttı mı? Böyle bir şey yok. Turizm fiyatları en fazla yüzde 50-60 arttı. 20 gün önce kötü gidiyordu. Neden? Dolar artmadı. Biraz artış olunca bunu telafi etmiş oldu. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Bodrum Bölge Temsil Kurulu Başkanı Yüksel Aslan: Her şeyin fiyatı arttı. Turizm 52 sektörü besliyor. En büyük maliyeti personel ve enerji. Artması kadar doğal bir şey yok. Asgari ücret yüzde 400 artmış. Biz de personel çalıştırıyoruz. Hizmet sektörü olduğu için en büyük gider kalemi personel. Enerji ve gıda diğer büyük kalemler. Bunlara bakınca 1 senede zaten artış var. Turizmde fiyatların artması kadar doğal bir şey yok. Tatil alım gücü düştü bence de enflasyon nedeniyle. Yüzde 100'e yakın fiyat artışı vardır geçen yılla kıyaslayınca. "YABANCI TURİSTLERİN KENDİ ÜLKELERİNDE DE ENFLASYON VAR" FİYAT ARTIŞI YERLİ TURİSTLERİ ETKİLEDİ, YABANCI TURİSTLERİN TEPKİSİ NASIL? KAVALOĞLU: Yabancı turistlerin de kendi ülkelerinde enflasyonları var. Biz eskiden yüzde 5-yüzde 10 zam yapmak için çok uğraşırdık. Tur operatörleriyle görüşmelerimiz olurdu. Şimdi euro bazında da yüzde 15 ila yüzde 25 fiyat artırmak zorundayız. PERÇİN: Önceden bir paket satıyorduk bin dolara. Şu anda bin 600, bin 700 dolara satmak zorundayız. Çünkü fiyatlar arttı. Örnek veriyorum bir ürün 100 TL ise 300 TL oldu, 10 TL ise 30 TL oldu. Bazı ürünlerin fiyatları yüzde 150, yüzde 200 arttı. O yüzden otelciler de fiyat artırmak zorunda kaldı. Kesinlikle ekonominin üzerinde bir artış olmadı. ASLAN: Yerli turistten de şikayet var, yabancıdan da var. Rublenin dolar karşısında yüzde 50 değer kaybı var, Türkiye'de de dolar bazında artış oldu. Yüzde 20-30 minimum artış var dolar bazında. Yabancı turistin de alım gücü düştü. Sadece yerliyi etkilemedi fiyatlar. Talep azalmasını temmuz ayında görüyoruz özellikle. Temmuz-ağustos fiyatların en yüksek olduğu dönemdir, burada da fiyat dolayısıyla talep düşüş görüyoruz. "TÜRKİYE YERİNE AYNI PARAYA SEYŞELLER'E GİDEBİLİYORLAR" REKABET İÇİNDE OLDUĞUMUZ ÜLKELERDE DURUM NASIL? KAVALOĞLU: En önemli konu rekabet ettiğimiz ülkeler. Sadece pandemi döneminde fiyatlarımız bin doları geçti. Onda da fiyatların indirimli olduğu yerde turizm yoktu, o yüzden öyle göründü. 860-880 dolar civarındayız paket tur fiyatlarında. Artık günlük geceleme fiyatlarına bakıyoruz. İlk defa geçen sene 85 doları gördük. Rakibimiz olan ülkelerde gecelik fiyatlar 110 dolar civarında. İspanya, Fransa gibi ülkelerde... Biz bu sene 90 doları geçeceğiz gibi görünüyor. Fiyatlara da o şekil bakmak lazım. Mısır'la sadece sezonsal, çok az değiyoruz birbirimize. Mısır'la doğrudan rekabetimiz yok. Esas rakiplerimiz İspanya ve Yunanistan resort hotel olarak. Fransa'yı da Güney Fransa'dan dolayı örnek rakip olarak görüyoruz. Ulaşılması gereken hedef olarak görüyorum. PERÇİN: Sıkıntı diğer ülkelerle rekabette. Rusya'dan örnek vereyim; geçen sene bir otele bin dolara geliyordu, bu sene 1700 dolara geliyor. Ambargo yokken 2 saatte geliyordu, şimdi 4.5 saatte geliyor. Aynı paraya Dubai'de bir otele gidebiliyor, hiç gitmediği bir ülkeye gidebiliyor. Hatta Seyşeller'e gidebiliyor. O yüzden bizim rekabet ettiğimiz yerlerin avantajı oldu Türkiye'deki fiyatların yükselmesi. O yüzden birkaç ay çok zorlandık, hala da zorlanıyoruz. ASLAN: Yabancıların kendi içlerinde bir talep azalması olduğunu düşünmüyorum. Bizde talebi düşürdü. Bizim de farklı avantajlarımız var. Biz bu işi daha iyi yapıyoruz, daha iyi hizmet veriyoruz. Fiyat-fayda dengesi var, müşteri fiyatı bulduğu anda kayıyor. Yunan Adaları'nda şu anda Avrupalı turist çok fazla. Bizde o kadar Avrupalı yok, talep düşüklüğü var. Buna rağmen biz, bunun üstesinden gelebileceğine inanıyoruz. Biz çok badireler atlattık. "KURDAKİ ARTIŞ TURİZM İÇİN POZİTİF" DÖVİZ KURUNDAKİ ARTIŞ TURİZMİ NASIL ETKİLEDİ? KAVALOĞLU: İhracatçılar ve turizmciler kurun belli bir seviyenin üstünde olmasını ister. Bazı sabit maliyetlerini o kur artışıyla karşılamaya çalışırlar. Şu anda kurun geldiği nokta yeterli bizim için. Biz bu ülkenin vatandaşlarıyız, kendi paramızın değerinin ne demek olduğunu da biliyoruz. Şu anki seviye yeterli bir seviye. PERÇİN: Kur artması konusunda bir gerçek var; kur ne kadar artarsa turizm o kadar iyi oluyor. Örneğin 10 dolarla 10 gram bir şey alabiyorken, şimdi 16-17 gram bir şey almaya başladık. Maliyetleri düşürdü yani. Turizm için şu anki kur pozitif etki ediyor. ASLAN: Kurun artmasını turizmci bekliyordu. Giderler artıyor, birçok kalem dövize bağlı. Gelir artışında da döviz artışı bekliyoruz. Bence henüz yeterli seviyede değil döviz kuru. Daha da artmasını bekliyoruz. "500 TL'YE DE LAHMACUN VAR, 20 TL'YE DE VAR" OTELLER DIŞINDA RESTORAN, KAFE, HEDİYELİK EŞYA SATAN DÜKKANLARDA OLAĞAN DIŞI ARTIŞLAR YAŞANDIĞI VE BİR 'FIRSATÇILIK' YAPILDIĞI YÖNÜNDE ELEŞTİRİLER VAR. BU KONUDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ? KAVALOĞLU: Fiyatlar konusunda bir fırsatçılık olduğunu düşünmüyorum. PERÇİN: Fırsatçılık yok. İnsanlar hem ülkesini düşündüğü için, turizmde geleceği düşündüğü için makul seviyelerde artış oldu. ASLAN: Bodrum özelinde; burada 12 ay açık olan mekanlar var, 3 ay açıp kapatıp gidenler var. Bu 3 ay çalışanlar, Bodrum ekonomisine bir yararı yok. Vergisini de Bodrum'a ödemiyor. Bunların arasında fırsatçılar diyebileceğimiz kişiler olabiliyor. Ne koparırsam kardır diye bakanlar olabiliyor. Bir şişe suyu 10 TL'ye de alabiliyorsunuz, 50 TL'ye de alabiliyorsunuz. 50 TL'ye satana sorunca 'kiram yüksek, giderim yüksek' gibi şeyler söylüyorlar. Bunu fırsatçılık olarak nitelendiriyorsak bu bir fırsatçılık. Tüketicinin de elinde bu. Lahmacun 500 TL gibi haberler çıkıyor, istersen var 500 TL'ye ama Bodrum'da 20 TL'ye de var. Fırsatçılara imkan tanımamak lazım. "VİZESİZ ÜLKELERE GİDENLERDE ARTIŞ OLDU" BEYAZ YAKALI OLARAK ADLANDIRILAN KESİMİN TÜRKİYE'Yİ PAHALI BULARAK YURTDIŞINA KAYDIĞI YÖNÜNDE YORUMLAR VAR. BU DOĞRU MU? KAVALOĞLU: Yunanistan'a gidenler hep vardı. Talebin arza ikazıdır bu. Yunan adalarına gitmeyin, KKTC'ye gidin diyorum ben. Hem kendi paranla gidiyorsun. Oda-kahvaltı kalıyorsun, dışarıdaki harcamaların daha düşük olduğunu savunuyorlar. Bazı adalar için doğru, bazı adalar için doğru değil bu. O Adalara gitme fırsatı olanlar zaten gidiyordu. Avrupa Birliği ülkeleri pandemi döneminde iyi bir sınav veremedi. Birbirlerine tam anlamıyla destek olamadılar. Pandemis sonrasında özellikle turizmde iç turizm gibi görüyorlar AB içindeki turizmi. Bu konuda Yunanistan'ı öne çıkarıyorlar. PERÇİN: Bence artış yok. Vize sorunu var, Türkiye'ye uygulanan bir ambargo var özellikle 2-3 ayda. Her zaman konser veren bazı sanatçılar bile vize alamadı. Yurtdışında tatile giden yeni bir dalga yok. Mevcut vizeliler gidebiliyor tabii. Vize istemeyen Balkan ülkeleri var, oralara gidiş biraz arttı. Biz hep çağrı yapıyoruz, tatilinizi lütfen Türkiye'de geçirin diye. Keşfedilmemiş çok güzel yerler var, vizesiz gidilen ülkelerden çok daha güzel destinasyonlarımız var. Örneğin Demre gibi, Kaş gibi yerler var. En azından gitmediğimiz yerlere gidelim diyoruz. ASLAN: Bayramda vizesiz ülkelere; Gürcistan gibi Karadağ gibi ülkelere gidenlerde bir artış oldu. Bayramda iç pazarda fiyatlar çok yüksek dışarıya göre. İnsanlar hem farklı bir yer görelim hem de fiyat olarak daha az ödeyelim diye gidenler oldu. Turlar full çekti. İç pazarda ortalama konaklama 4-5 gece iken şu an 3 geceye düştü. TÜİK'E GÖRE FİYATLAR NE KADAR ARTTI? Türkiye İstatistik Kurumu'nun açıkladığı 'Tüketici Fiyat Endeksi, Haziran 2023' verilerine göre; 'Paket Turlar' kaleminde geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 42.64, 'Konaklama'da yüzde 44.02, 'Oteller, Pansiyonlar ve Diğerleri'nde ise yüzde 58.87 artış yaşandı. OTELLERİN MALİYETİ NE KADAR YÜKSELDİ? Turizm Databank'ın TÜİK verilerinden hareketle yaptığı tahmine göre, otellerde yiyecek-içecek maliyetleri reel olarak yüzde 59,6 yükseldi. Yiyecek-içecek+enerji maliyetleri reel olarak yüzde 74,56 yükseldi. Artış F&B+Enerji+parsonelde de yüzde 67,3 oldu. En yüksek artış da yüzde 104 ile enerjide. İNGİLİZLER FİYATLARDAN ŞİKAYETÇİ: GİRİT'TE YÜZDE 25, MALLORCA'DA YÜZDE 21 FİYAT ARTIŞI VAR İngiliz basınından Daily Mail, geçtiğimiz günlerde Avrupa'da tatil yapmanın maliyetinin artışıyla ilgili bir haber yayınladı. Haberde Yunanistan'da Girit Adası'nda yüzde 25, İspanya'da bulunan Mallorca'da yüzde 21, Tenerife'de ise yüzde 22 fiyat artışı yaşandığı belirtildi. Bir tur pazarlama platformunun verilerinden yararlanılan haberde; her şey dahil tatil paketleri üzerinden rakamlara yer verildi. İngilizler için en popüler destinasyonlar olan İspanya, Türkiye, Yunanistan, Portekiz ve Güney Kıbrıs Rum Kesimi'ndeki fiyatlar okuyuculara sunuldu. Bu 5 destinasyonda ortalama yüzde 12 fiyat artışı yaşandığı kaydedildi. Yaz tatillerinin artan maliyetinin, artan enerji maliyetleri, mortgage oranları ve gıda alışverişi nedeniyle yükselen enflasyonun vurduğu nakit sıkıntısı çeken Britanyalılar için daha fazla acıya işaret ettiği belirtildi. 'Beş destinasyondaki ortalama fiyat, salgın öncesi seviyelere kıyasla yüzde 30'dan fazla artarak 2019'dan bu yana genel enflasyon oranının çok üzerinde seyrediyor' denildi. HANGİ NOKTADA NE KADAR ARTIŞ OLDU? Daily Mail'in haberinde yer verilen fiyat artışları şöyle: İspanya'da Ağustos 2023 için ortalama tatil ücreti kişi başı 926 sterlin oldu, geçen Ağustos ayındaki 808 sterline kıyasla 118 sterlinlik bir artış söz konusu. Türkiye'de bu rakam 89 sterlinlik bir artışla 902 sterlinden 991 sterline yükseldi. Yunanistan'da kişi başı ortalama tatil maliyeti 124 sterlin artarak 974 sterlinden 1.098 sterline, Portekiz'de ise 51 sterlin artarak 949 sterlinden 1.000 sterline yükseldi. Güney Kıbrıs Rum Kesimi'nde ise bu rakam 93 sterlin artışla 1,060 sterlinden 1,153 sterline yükseldi. Meksika tatilleri kişi başı 126 sterlin artışla 1,656 sterlinden 1,782 sterline; Mısır tatilleri ise 100 sterlin artışla 1,135 sterlinden 1,235 sterline yükseldi. Bulgaristan, analiz edilen on destinasyon arasında en ucuz seçenek olmaya devam ediyor, ancak bu seçenek de 96 sterlin artarak 746 sterlinden 842 sterline yükseldi. Bu arada Birleşik Arap Emirlikleri, 260 sterlinlik artışla 1,426 sterlinden 1,686 sterline yükselerek on yer arasında parasal olarak en fazla artış gösteren ülke oldu. Fas da 204 sterlinlik keskin bir artışla 755 sterlinden 959 sterline yükseldi. Kaynak : Habertürk

Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
TOURISMJOURNAL En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.