Hava Durumu

#İç Pazar

TOURISMJOURNAL - İç Pazar haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, İç Pazar haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

2025’te Turizmde İç Pazar Artışı ve Yeni Pazarlar Hedefte Haber

2025’te Turizmde İç Pazar Artışı ve Yeni Pazarlar Hedefte

2025 yılı için turist sayısındaki artış beklentisine ilişkin yapılan ankette, turizmcilerin yüzde 54’ü bu yıla kıyasla "yüzde 5-10 artış" öngörürken, yüzde 17’si "aynı kalır", yüzde 16’sı ise "yüzde 10-20 artar" tahmininde bulundu. Daha iyimser olan yüzde 6’lık bir kesim, artışın "yüzde 20-30" arasında olacağını belirtti. Turist sayısında azalış bekleyen turizmcilerin oranı ise yalnızca yüzde 2-3 seviyesinde kaldı. Anket sonuçları, erken rezervasyon oranlarında da yükseliş sinyalleri verdi. Katılımcıların yüzde 42’si erken rezervasyonların yüzde 5-10 oranında artmasını beklerken, yüzde 19’u bu artışın yüzde 10-20 arasında olacağını tahmin ediyor. Bununla birlikte, katılımcıların yüzde 27’si oranların 2024 ile aynı seviyede kalacağını düşünüyor. Turizmcilerin yüzde 60’ı, 2025 yılında online satışların yüzde 5-10 arasında artacağını tahmin ediyor. Daha iyimser bir görüşe sahip olan yüzde 30’luk kesim ise online satışlarda yüzde 20 ve üzeri bir büyüme bekliyor. ONLİNE SATIŞ VE AVRUPA PAZARINDA ARTIŞ TAHMİNLERİ Avrupa pazarına dair öngörüler de olumlu yönde. Ankete katılan turizmcilerin yarısından fazlası, 2025’te Avrupa’dan Türkiye’ye yönelik turist hareketinin yüzde 5-10 oranında artacağını düşünüyor. Katılımcıların yüzde 22’si Avrupa pazarının aynı seviyede kalacağını tahmin ederken, yüzde 16’lık bir kesim bu artışın yüzde 10-20 düzeyinde olacağını öngörüyor. Avrupa pazarında düşüş bekleyenlerin oranı ise oldukça düşük; yalnızca yüzde 2-3 seviyesinde kalıyor. RUSYA VE İÇ PAZARDAN BÜYÜK TURİST BEKLENTİSİ Anket sonuçları, Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) pazarında, özellikle Rusya, Ukrayna, Belarus, Letonya ve Moldova gibi ülkelerden gelen turist sayısında artış öngörüyor. Katılımcıların yüzde 46’sı bu pazardan gelecek turist hareketinde yüzde 5-10 artış beklerken, yüzde 31’i mevcut seviyenin korunacağını düşünüyor. Yüzde 14’lük bir kesim ise bu artışın yüzde 10-20 arasında olacağına inanıyor. Düşüş bekleyenlerin oranı ise oldukça düşük görünüyor. 2025 için iç pazar da olumlu beklentilere sahip. Turizmcilerin yüzde 37’si, yerli turist sayısında yüzde 5-10’luk bir artış öngörüyor. Yüzde 29’u iç turizm akışının aynı düzeyde kalacağını belirtirken, yüzde 14’lük bir kesim ise yerli turist sayısında yüzde 5-10 oranında bir azalma bekliyor. YÜKSEK FAİZLER TURİZM SEKTÖRÜNÜ ZORLUYOR Anket sonuçlarına göre, 2024 yılındaki yüksek faiz oranları turizm sektörünü ciddi şekilde etkiledi. Katılımcıların yüzde 46’sı, bu dönemde kredi kullanamadığını ifade ederken, yüzde 24’ü krediye erişimde zorluk yaşadığını belirtti. Borçlarını yeniden yapılandırmak zorunda kalanların oranı ise yüzde 9 olarak kaydedildi. TURİZMCİLERİN TGA’DAN BEKLENTİSİ: 12 AY AKTİF TANITIM Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı’ndan (TGA) turizmcilerin yüzde 50’si, turizmin 12 ay boyunca hareketliliğini sağlamak için spor, kongre, sağlık ve doğa sporları gibi alternatif turizm çeşitlerinin daha fazla tanıtılmasını talep ediyor. Bu çeşitliliğin, sektörün sürdürülebilirliği ve yıl geneline yayılması açısından kritik önemde olduğu vurgulanıyor. Anket sonuçları, Türkiye’de turizmin sürdürülebilir bir geleceğe odaklandığını ortaya koyuyor. Sektör temsilcilerinin öncelikli gördüğü ihtiyaçlar arasında kişi başı turizm gelirinin artırılması, yeni pazarlara erişim sağlanması, destinasyonlarda kalite artışı ve turistik bölgelerin korunması yer alıyor. Ayrıca, algı yönetimi, lobi faaliyetlerinin güçlendirilmesi ve finansa erişimin kolaylaştırılması da öne çıkan diğer beklentiler arasında. İKLİM KRİZİ TURİZMİ ETKİLİYOR Katılımcıların yüzde 33’ü iklim değişikliğinin kısa ve orta vadede turizme etkisinin hissedileceğini öngörürken, yüzde 30’u bu etkinin uzun vadede ortaya çıkacağını düşünüyor. Yüzde 28’lik bir kesim ise iklim krizinin etkilerinin şimdiden görülmeye başladığını ifade ediyor. SÜRDÜRÜLEBİLİR MODELLER ÖNEM KAZANIYOR Ankete katılanların yüzde 61’i sürdürülebilir turizm modellerine büyük önem verdiklerini ve uygulamaya geçirdiklerini belirtiyor. Ancak yüzde 17’lik bir kesim, mecburi kriterlerin ötesinde adım atmayı düşünmediğini ifade ederek daha sınırlı bir yaklaşım sergiliyor.

Turizmde tarihi rekor yılbaşıyla birlikte gelecek Haber

Turizmde tarihi rekor yılbaşıyla birlikte gelecek

Turizmde en iyi yıl olarak kabul edilen 2019 rakamlarını 2023 yılı Ekim ayı sonunda yakalayan Türkiye, Avrupa ve Rus pazarından gelecek yılbaşı rezervasyonlarıyla bu rekoru kıracak. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği Başkan Başdanışmanı Hamit Kuk, “2019 yılı rakamlarını hemen hemen yakaladık hatta yılsonu itibarıyla üzerine bir miktar çıkmamız söz konusu. Kasım ve Aralık aylarının verileri çıktıktan sonra biz 2019’daki 51 milyon 700 bin rakamına çok rahat ulaşacağımızı düşünüyorum” dedi. 2023 yılına turizmde büyük hedeflerle giren Türkiye, en parlak yıl olarak kayıtlara geçen 2019 verilerini yılbaşında Avrupa ve Rusya pazarından gelen rezervasyonlarla geçmeye çok yakın. 2023’ün Ocak-Ekim aylarındaki 50 milyon 200 bin turist rakamına ulaşılırken, bu verilerin Kasım-Aralık açıklanması ve yılbaşındaki rezervasyonlarla birlikte 2019’daki 51 milyon 700 bin rakamını geçeceği öngörülüyor. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği Başkan Başdanışmanı (TÜRSAB) Hamit Kuk, yabancı pazarda Aralık’ın 15’inden sonra yılbaşı periyodunu geçirmek için Antalya’ya gelecek Ruslar ve Avrupalılar olduğunu, özellikle 20 - 31 Aralık arasındaki periyodun iyi geçeceğini düşündüklerini söyledi. “İç pazarda da 2024 yaz sezonunun satışlarının şimdiden başladığını görüyoruz” Hem Avrupa hem Rusya hem de iç pazarda erken rezervasyon satışların Kasım ayı itibarıyla başladığına dikkat çeken Kuk, “Baktığımızda Avrupa’da ilgi geçen senekiyle hemen hemen aynı ama esas talep yılbaşından sonra olacak. Şu anki ilk erken rezervasyon satışlarını geçen seneye göre kıyasladığımızda 2024’ün 2023’ten biraz daha güçlü geleceğini düşünüyoruz. Rus pazarında da Ukrayna olan sıkıntıdan dolayı biraz yavaş ilerlese de orada da geçen yılla kıyasladığımızda hemen hemen aynı gidiyor. Bizim için sürpriz olan iç pazarda da 2024 yaz sezonunun satışlarının şimdiden başladığını görüyoruz. Bu açıdan mutluyum, çünkü yerli misafirlerimizde erken rezervasyon bilincinin oluşması güzel bir şey. Sezonda daha pahalı fiyatlar yerine şimdiden indirimli fiyatlarla tatillerini satın almaları, planlamalarını ona göre yapmaları güzel olacak. Şu anki satışlar geçen yıla göre iyi gidiyor ama esas Ocak’tan itibaren yüksek volümlü olmaya başlayacak bütün pazarlarda” dedi. Yerli pazarda Antalya’da yılbaşını geçirmek isteyenlerde artış olduğunu da kaydeden Kuk, “Kampanyalar da geçtiğimiz hafta sonu itibarıyla başladı. Özellikle sanatçıların olduğu tesislere ilgi başladı. Önümüzdeki haftadan itibaren iç pazarın da yoğunlaşacağını düşünüyorum” diye konuştu. "Yılsonu itibarıyla üzerine bir miktar çıkmamız söz konusu" Kahramanmaraş depremlerine rağmen 2023 turizm sezonunun oldukça iyi seyrettiğine dikkat çeken Kuk, şu anki rakamların 2019 rekor yılıyla hemen hemen aynı gittiğini ve yılbaşı rezervasyonlarıyla birlikte rekorun kırılabileceğine işaret etti. Kuk, “2019 yılı rakamlarını hemen hemen yakaladık hatta yılsonu itibarıyla üzerine bir miktar çıkmamız söz konusu. O açıdan baktığımızda 2023 yılı oldukça verimli geçti. Eğer bir aksilik olmazsa 2024 yılında 2023’ün üzerine koyarak devam edeceğimizi düşünüyoruz. Çünkü Türkiye olarak bu potansiyele sahip bir turizm ülkesiyiz. Erken rezervasyonları görünce ayağımız sağlam yere basıyor gözüküyor. İnşallah böyle devam eder. 2023 yılında Ocak-Ekim sonu itibarıyla 50 milyon 200 bin rakamını yakaladık. Bizim 2019’daki rakamımız tüm yılda 51 milyon 700 bindi. Ancak o dönem 34,5 milyar dolar turizm geliri elde etmiştik ama şu anda ise performansta 42 milyar dolar döviz elde ettik. Kasım ve Aralık aylarının verileri çıktıktan sonra biz 2019’daki 51 milyon 700 bin rakamına çok rahat ulaşacağımızı düşünüyorum. Yani 2023 yılını 51-52 milyon civarında kapatacağımızı düşünüyoruz” dedi. “2024’te beklentimiz en az yüzde 10 artış” Antalya’nın 2019 yılında 15 milyon 600 bin turist yaptığını hatırlatan Kuk, 2023 yılında Kasım ve Aralık aylarının verilerinin açıklanmasıyla bu rakamın yakalanacağını ya da bir miktar üzerine çıkma durumunun söz konusu olduğunu söyledi. Yılbaşı periyodundaki gelecek turistlerin rakamda belirleyici olduğunu aktaran Kuk, “2019 en iyi sezonumuzdu. Şu an 2023 yılında 2019 rakamlarını yakalamış gözüküyoruz. Yılbaşı performansıyla beraber üzerine çıkma söz konusu olabilir. 2023’ü böyle bir güzel rakamlarla kapattıktan sonra 2024’teki beklentimiz aksilik çıkmadığı sürece en az yüzde 10 üzerine çıkacağımızı tahmin ediyorum” ifadelerine yer verdi.

İç Pazarda Alım Gücü Düştü Haber

İç Pazarda Alım Gücü Düştü

POYD Bodrum Temsilcisi ve Bodrium Hotel & SPA Genel Müdürü Yiğit Girgin, yaşanan ekonomik dalgalanmalar nedeniyle iç pazarda alım gücünün düştüğünü ve fiyatlardaki döviz bazlı artışın, dış pazarı da olumsuz etkilediğini söyledi. Ramazan Bayramı’nın seçimin gölgesinde geçtiğini, fakat Bodrum’da turizm açısından yine de hareketli günler yaşadıklarını belirten Girgin, bölgedeki asıl yoğunluğu 15 Haziran’dan sonra beklediklerini dile getirdi. Bodrum’a yabancı turist ilgisinin sürdüğünü kaydeden Yiğit Girgin, “Şeker Bayramı döneminde Bodrum geneli ve turizm sektöründe bir hareketlilik yaşandı. Bayram, bereketiyle geldi. Yine de seçimler ve ekonomi nedeniyle beklediğimiz oranda bir doluluk yaşanmadı. Bayramda odalar dönemsel olarak uygun fiyatlarla satıldı. Sezonda ise fiyat sabitlenmesinin kalktığını söylemek mümkün. Çünkü ekonomik belirsizliklerden dolayı sezon içinde ani artışlar yaşanabilir. İç pazarda alım gücü düştü. Maliyetler turizm sektörü için çok yükseldi. Dövizle çalışan ve dövizle satın almalar yapan bir sektörüz. Artan maliyetlerden dolayı döviz bazlı artışları yabancı turistlere de yansıtıyoruz. Bu nedenle yurtdışına göre bazı noktalarda daha pahalı kalmaya başladık. Bu tehlikeli bir durum. Artan maliyetler nedeniyle, Dubai gibi yükselen turizme sahip Arap ülkelerinden daha yüksek fiyatlı politikası izleyince ülkemize olan talebin de azaldığını görüyoruz” diye konuştu. FİYAT GÜNCELLEMELERİ SÜREKLİLİK KAZANDI Sektörün artan girdi maliyetleri nedeniyle fiyatlarını sürekli olarak güncellemek durumunda kaldığına dikkat çeken Girgin, şu bilgileri verdi: “Enerji, su, doğalgaz, hammadde, personel maliyetleri ve diğer temel kalemlerdeki giderlerimiz her ay artıyor. Her ne kadar döviz artışı bizim için karlı olarak düşünülse de aslında dövize bağlı birçok gidere sahibiz. İşletmelerin ayakta kalmasını sağlayan unsur insanların geçim gücüdür. Girdi maliyetleri artarken insanların cebine giren paranın da artması gerek. İnsanların geliri artmadığında bunu dengeye oturtabilmek mümkün değil. Şu anda TL maliyetleri, döviz bazlı artarken, gelirler ise sabit kalıyor. Güçlü bir Türk ekonomisi istememize rağmen, kurun sabit durma baskısı şu aşamada turizm sektörü için iyi değil. Herkesin belirttiği gibi dövizin artık reel piyasalarda 25 TL ve üzeri olması gerekli” DÖVİZ BAZLI ARTIŞ, DIŞ TALEBİ DÜŞÜRÜYOR Türk turizminde fiyatlardaki döviz bazlı artışı yurtdışı talebin de azalmasına neden olduğunu anlatan Yiğit Girgin sözlerine şöyle devam etti: “Yüksek maliyet nedeniyle turistlerin farklı alternatiflere yönelmesi mümkün. İlerleyen süreçte doğru dengeler sağlanmazsa talep düşüklüğünden dolayı uçaklar rota değiştirebilirler. Yunan adaları, İspanya, Akdeniz çanağındaki sıcak bölgeler tercih edilebilir. Körfez ülkeleri, Dubai ve Mısır, tüm yurtdışı fuarlarda çok ciddi tanıtım yapıyor. Döviz bazlı artışlardan ve maliyetlerden dolayı beraber Türkiye'nin rekabet gücü turizmde durağanlaştı. Seçimin turizmin gidişatını Haziran başına kadar etkileyeceği belliydi. Seçimin ikinci tura uzaması, belirsizliğin artması ve ekonomik durağanlığın kendini göstermesi nedeniyle Haziranın ilk yarısı da sakin geçecekmiş gibi duruyor. Yurt dışında yaşan insanların da ekonomik durumları önemli. Rus halkının ekonomik gücü düşerken Türkiye'nin fiyatlarının yükselmesi, Rus pazarında daralmaya neden olabilir. Sonuçta orada da süren bir savaş var. Şu anki paket satışlarının durağan seyrettiği görülüyor. Tatil yapmak isteyen yerli turistler ise yüksek sezon ortasında tatillerinin tümünü yapacaklarına tatillerini ikiye bölebilirler. Yaz başında veya sarı yaz dediğimiz Eylül ve sonrasında daha uygun fiyatlara tatil yapabilirler”

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.