Hava Durumu

#Karbonsuzlaşma

TOURISMJOURNAL - Karbonsuzlaşma haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Karbonsuzlaşma haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Turizmde Karbon Krizi: Teknoloji Yetersiz, Emisyonlar Artıyor Haber

Turizmde Karbon Krizi: Teknoloji Yetersiz, Emisyonlar Artıyor

Kapadokya Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Öğretim Görevlisi Doçent Halil Burak Sakal, küresel turizmden kaynaklanan karbon emisyonlarının hızla arttığını ve bu sorunun, mevcut teknolojik gelişmelerle çözülemeyecek boyutlara ulaştığını belirtti. Sakal’ın aktardığı verilere göre, 2019 itibarıyla turizm sektörünün sera gazı emisyonları 5,2 gigaton CO₂-e'ye ulaşarak, küresel toplam emisyonun yüzde 8,8’ini oluşturdu. Turizmde karbon emisyonlarının 2009-2019 yılları arasında yıllık ortalama yüzde 3,5 arttığını ifade eden Sakal, "Küresel ekonominin genel emisyon artışı yüzde 1,5 seviyesindeydi. Bu da turizmin diğer sektörlere oranla karbonsuzlaşmada çok daha zorlandığını ortaya koyuyor" dedi. Sakal, turizmdeki karbon artışının nedenleri arasında, artan gelir seviyeleri, nüfus artışı ve sık seyahat etme alışkanlıklarının yer aldığını belirterek, teknolojik iyileşmeler ve tedarik zinciri verimliliğinin artan talebin gerisinde kaldığını, bunun da karbon azaltma çabalarını etkisiz kıldığını değerlendirdi. TÜRKİYE’NİN TURİZMDEKİ KARBON AYAK İZİ Doç. Dr. Sakal’a göre, Türkiye’nin turizm kaynaklı karbon emisyonları, kişi başına düşen emisyon açısından Yunanistan, İspanya ve İtalya’nın gerisinde kalsa da, seyahat eden kişi sayısı hesaba katıldığında Türkiye’nin değeri (1,26 t/kişi) Yunanistan’ı geride bırakıyor ve İspanya ile İtalya’ya yaklaşıyor. Bu, Türkiye’nin seyahat sıklığı nedeniyle karbon ayak izinin önemli ölçüde arttığını gösteriyor. ÜLKELER ARASI FARKLILIKLAR 2009-2019 döneminde, İtalya ve Türkiye’nin turizm kaynaklı karbon emisyonlarında net artış görülürken, İspanya’da emisyonlar azaldı, Yunanistan’da ise daha sınırlı bir artış yaşandı. İtalya’daki artış, özellikle turizm harcamalarındaki yükselişle açıklanırken, Türkiye’de nüfus büyümesi ve tedarik zincirindeki faktörlerin de bu artışa katkı sağladığı ifade edildi. Buna karşılık, İspanya, bazı faktörlerdeki artışa rağmen toplam emisyonları azaltmayı başardı. Bu durum, ülkelerin turizm sektörlerindeki yapısal farklılıkların emisyonlara nasıl yansıdığını ortaya koyuyor. TÜRKİYE’DEN SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM ADIMLARI Türkiye, sürdürülebilir turizme geçişte önemli adımlar atıyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı (TGA), 2019’dan bu yana sektörün daha düşük karbon emisyonlu bir yapıya geçmesi için çalışmalar yürütüyor. Bu kapsamda, 2030 yılına kadar tüm otellerin karbon emisyonlarını ölçmesi ve raporlaması zorunlu hale getirildi. TGA’nın geliştirdiği otel karbon emisyon ölçüm ve raporlama sistemi, dünya çapında bir ilk olarak dikkat çekiyor. KÜRESEL MÜCADELE İÇİN ÖNERİLER Doç. Dr. Sakal’a göre, Paris Anlaşması’nın 1,5 santigrat derece hedefini tutturmak için sadece teknolojik gelişmelere güvenmek yeterli değil. Sakal, "Turizmde talep yönetimi, karbon vergileri ve uzun mesafeli uçuşların sınırlandırılması gibi önlemler artık ertelenemez. Turizm sektöründe adil, sorumlu ve uzun vadeli bir dönüşümün sağlanması, iklim kriziyle mücadelede hayati önem taşıyor" ifadelerini kullandı.

Yıldız Holding 6'ncı Sürdürülebilirlik Raporu'nu yayımladı Haber

Yıldız Holding 6'ncı Sürdürülebilirlik Raporu'nu yayımladı

Yıldız Holding ve şirketleri gıda israfını önleme, atık yönetimi, karbonsuzlaşma, enerji ve su verimliliği alanlarındaki çalışmalarıyla milyonlarca liralık tasarruf elde edilmesini sağlayarak hem Türkiye ekonomisine hem de doğaya önemli katkılarda bulundu. Yıldız Holding'den yapılan açıklamaya göre, 'İsrafsız Şirket' çalışma modelini tüm faaliyetlerinin odak noktasında tutan holding, 6'ncı Sürdürülebilirlik Raporu'nu yayımladı. İlk defa bağımsız güvence beyanı bulunan raporda Yıldız Holding ve şirketlerinin gıda israfını önleme, atık yönetimi, karbonsuzlaşma, enerji ve su verimliliği alanlarındaki öncü çalışmalarının yanı sıra çalışanlardan değer zincirine, toplumsal faydadan inovatif iş modellerine ortaya koyduğu etkiye yer veriliyor. Açıklamaya göre, holding, 'Bu Dünya Bizim' çatısı altında 'Doğanın Geleceği İçin Çalışmak', 'Paydaşlarla Birlikte Güçlenmek' ve 'Geleceğe İlham Vermek' odak alanlarındaki çalışmalarını yürütürken sürdürülebilirliğin ötesine geçen sistem dönüşümü anlayışını benimsiyor. Holdingin 6'ncı Sürdürülebilirlik Raporu'nda, Ülker Bisküvi, Kerevitaş, Şok Marketler, pladis, Adapazarı Şeker, Aytaç Gıda ve Bizim Toptan'ın sektörü dönüştüren uygulamalarına ve iş birliklerine yer verildi. 2050'de tüm değer zinciri üzerinde net sıfır karbon emisyonu hedefi doğrultusunda karbonsuzlaşma yolculuğuna devam eden Yıldız Holding, ilk olarak pladis'de hayata geçirilen ve Kerevitaş ile devam ettirilen karbonsuzlaşma inisiyatifini diğer şirketlerine de taşıma hedefiyle operasyonlarını yürütüyor. - 'Tüm ekosistemimizle birlikte dönüşerek değer yaratmayı hedefliyoruz' Açıklamada görüşlerine yer verilen Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Üst Yöneticisi (CEO) Mehmet Tütüncü, gıda ve perakende sektörlerinde faaliyet gösteren şirketleriyle gıda israfının önlenmesi, atık yönetimi, karbonsuzlaşma, enerji ve su verimliliğini artırma konularında sorumluluk alarak döngüsel iş modelleri ve uygulamalarını hayata geçirdiklerini belirtti. Tütüncü, 'Bu Dünya Bizim' yaklaşımıyla verimlilik, dijitalleşme ve insan odağında tüm paydaşlarıyla birlikte değer yaratmayı hedeflediklerini ifade ederek, 'Bir yandan bu konularda farkındalık oluşturmak için çalışırken diğer yandan etki ettiğimiz geniş ekosistemde dönüştürücü bir role sahip olduğumuzun bilinciyle hasattan tüketime kadar her aşamada israfı azaltmaya yönelik etkili uygulamalar geliştiriyoruz.' ifadelerini kullandı. - Döngüsel ekonomiye katkı Açıklamaya göre, Yıldız Holding ve şirketleri gıda israfını önleme, atık yönetimi, karbonsuzlaşma, enerji ve su verimliliği alanlarındaki çalışmalarıyla milyonlarca liralık tasarruf elde edilmesini sağlayarak hem Türkiye ekonomisine hem de doğaya önemli katkılarda bulundu. Ülker Bisküvi, israfsız şirket modeliyle faaliyet göstererek, sürdürülebilir ham madde tedariki için buğday, fındık, kakao özelinde projeler geliştiriyor. Uzun soluklu projesi Aliağa Bisküvilik Buğdayı'nı Ekim 2022 itibarıyla ürünlerinde kullanmaya başladı. Elektrik enerjisi tüketiminin yaklaşık yüzde 43'ünü yenilenebilir kaynaklardan karşılayan Ülker, sera gazı emisyonlarını kontrol altına alarak '2050'ye kadar net sıfır şirket' olmak için çalışmalarına devam ediyor. Kerevitaş, ambalaj azaltımı projeleriyle 5,9 milyon TL'lik, atık yönetimiyle 8,6 milyon TL'lik tasarruf elde etti. ŞOK Marketler, sera gazı emisyonu ve su tüketimini en aza indirgemek hedefiyle 2022'de uygulamaya aldığı 'Mağaza Enerji Verimliliği' projesi kapsamında yüzde 15'e varan enerji tasarrufu sağladı. Aytaç Gıda, gıda israfının engellenmesi adına gıda atıklarının geri dönüşümü projelerini gerçekleştiriyor. 2022'de yaklaşık 1,5 ton gıda geri dönüştürüldü. Adapazarı Şeker, su risklerine ilişkin bir analiz gerçekleştirdi ve bu analizin sonuçlarını karar alma ve tedarik süreçlerine entegre etti. Bizim Toptan, emisyonlarını azaltmak ve iklim değişikliğiyle mücadele için yenilenebilir enerji yatırımları kapsamında Gebze mağazasında güneş enerjisi sistemini devreye aldı. Yapılan bu yatırım ile Bizim Toptan mağazadaki elektrik enerjisi ihtiyacının tamamını yenilenebilir enerjiden karşılıyor. - Yönetici kademesindeki kadın oranı yüzde 30'u aştı Yıldız Holding, fırsat eşitliği ve kapsayıcılık alanında Birleşmiş Milletler Kadın Birimi (UN Women) ile yakın bir iş birliği içinde çalışıyor, tüm kademelerde ve değer zincirinde fırsat eşitliğini sağlamaya odaklanıyor. Holding şirketlerinde ve tedarikçilerde kadın istihdamı destekleniyor. Holding bünyesinde yönetici kademesinde kadınların oranı yüzde 30'u aşarken, şirketlerin ve holdingin yönetim kurullarının yaklaşık yüzde 20'si kadınlardan oluşuyor. Holdingin UN Women'ın desteklediği Kadın Girişimciliğini Hızlandırma Programı ile de uzun soluklu iş birliği bulunuyor. - Teknolojik yatırıma devam AR-GE ve inovasyona da tam destek veren Yıldız Holding, yenilikçi iş yapma şekillerine yatırım yapıyor. Holdingde dijital inovasyon odaklı AR-GE çalışmalarını, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'ndan 'Yerinde Ar-Ge Merkezi' statüsü alan Yıldız Tech gerçekleştiriyor. Yıldız Ventures ve Gözde Tech Ventures da gıda ve perakende teknolojileri sektörlerindeki geleceğe ilham veren sorumlu girişimlere odaklanıyor.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.