Hava Durumu

#Komisyon

TOURISMJOURNAL - Komisyon haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Komisyon haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Trabzon Turizmi Zor Durumda: Komisyonculuk ve Kaçak Faaliyetler Sorunu Haber

Trabzon Turizmi Zor Durumda: Komisyonculuk ve Kaçak Faaliyetler Sorunu

Konu hakkında açıklamalarda bulunan Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Doğu Karadeniz Bölge Temsil Kurulu Başkanı Volkan Kantarcı, "Ülke genelinde olduğu gibi bölgemizde de hanutçuluk, komisyonculuk, işletme belgesiz faaliyetler ve yabancıların kayıt dışı çalışmaları mevcut; bunlar turizme ciddi zararlar veriyor. Sahanın kesinlikle kontrol edilmesi gerekiyor. Devam eden olumsuz süreci toparlamalıyız" ifadelerini kullandı. Trabzon, Sümela Manastırı ve Uzungöl gibi doğa ve kültür turizmi açısından önemli destinasyonları barındırmasına rağmen yeni turizm sezonunu beklentilerin altında tamamladı. Kentteki turizm verileri, başta komisyonculuk, hanutçuluk ve kaçak turizm faaliyetleri olmak üzere; kayıt dışı işletmelerin artışı, bazı batılı ülkelerin vize muafiyeti ile Orta Doğu pazarına girişleri ve farklı fiyat uygulamaları nedeniyle geriledi. "BU YIL BEKLENEN RAKAMLARA ULAŞAMAYACAĞIZ" Kantarcı, "Pandemi öncesinde ciddi bir artış yaşanıyordu. Pandemi sonrası 2022 ve 2023 yıllarında da artışlar devam etti. 2023'te istatistiklere göre 700 binin üzerinde yabancı, 600 binin üzerinde de yerli turist geldi; toplamda 1 milyon 300 bin rakamını geçmiştik. Ancak maalesef bu yıl beklenen rakamlara ulaşamayacağız. Turist sayısına ulaşsak da önemli olan, bölgeye ve ülkeye ekonomik katkının ne olacağıdır. Beklenen gelirlere ulaşamayacağız. Çünkü hem rakamsal hem de gelir anlamında düşüşler yaşıyoruz" diye konuştu. "HERKES BİR PARÇA KAPMAYA ÇALIŞIYOR" Turizmdeki düşüşün nedenlerine değinen Kantarcı, "Sahada gördüğünüzde, özellikle dış pazar ve Orta Doğu pazarıyla ilgili olumsuzluklar ve şikayetlerin çoğu, farklı fiyat uygulamaları ve eğitimsiz personellerin çalışmasından kaynaklandı. Orta Doğu pazarı Türkiye için çok önemli. Rakip ülkelerimiz var. Geçtiğimiz kış Cumhurbaşkanımızın bir kararnamesiyle bazı Orta Doğu ülkelerine vizeyi kaldırdık. Sonrasında bunu İngiltere de yaptı. Herkes bir pay almaya çalışıyor. Geçtiğimiz yıllarda farklı ülkelerin pazarlarından biraz pay almaya başlamıştık. Ancak bu rekabet, bu sezon bizi olumsuz etkiledi" dedi. "YANLIŞ YAPMA LÜKSÜMÜZ YOK" Hizmet kalitesinin düşük olmasının hem ülkeye hem de sektöre gelir kaybı yaşattığını vurgulayan Kantarcı, sözlerini şöyle sürdürdü: "Şikayetler artıyor. Sahanın kesinlikle kontrol edilmesi gerekiyor. TÜRSAB olarak, tur, transfer, kaçak faaliyetler ve kaçak turizm ofisleri ile ilgili düzenli denetimler yapıyoruz. Bunun dışında da farklı konular var. Ülke genelinde olduğu gibi bölgede de hanutçuluk, komisyonculuk, belgesiz işletme faaliyetleri ve yabancı kayıt dışı işler mevcut; bunlar turizme ciddi zarar veriyor. 'Karadeniz'e gittik, iyi hizmet almadık' şeklinde şikayetlerin olmaması için sahanın kesinlikle kontrol edilmesi gerekiyor. Devam eden olumsuz durumu düzeltmeliyiz. Tüm kurumlar yıl boyunca sahada olmalı. Eğer yapmazsak, bu kayıp önümüzdeki sene de devam eder. Bundan sonra yanlış yapma lüksümüz yok. Mevcut yanlışları da çok kısa sürede telafi etmemiz gerekiyor."

Ortahisar Belediyesi: Ziyaretçi getir, komisyonu götür Haber

Ortahisar Belediyesi: Ziyaretçi getir, komisyonu götür

Trabzon’da Ortahisar Belediyesi'nin kendi bünyesindeki Trabzon Akvaryum'a ziyaretçi getirmesi için seyahat acentelerine komisyon ödemesi tepki çekti. Belediyenin, Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu’nun 30'uncu maddesine aykırı olarak turizm acenteleriyle yüzde 20 komisyon anlaşması yaptığı ortaya çıktı. KANUNA RAĞMEN KOMİSYON SÖZLEŞMESİ YAPILDI Kanuna rağmen Ortahisar Belediyesi'nin imzaladığı sözleşmede, “Trabzon Akvaryum, acenteye yetişkin ve çocuk ücretli yerli misafir için fatura karşılığı komisyon ödemeyi kabul eder. Komisyon oranı yerli misafirin giriş ücreti olarak ödediği bedelin yüzde 20’sidir" denildi. Ortahisar Belediyesi’nin şirketi ORBEL bünyesindeki Trabzon Akvaryum işletmesinde, acenteler için hazırlanan sözleşmeye göre yerli ziyaretçi için 99 lira, öğrenciden 69 lira, üniversite gruplarından 59 lira, çocuklardan 59 lira, okul gruplarından 49 lira alınıyor.  ÇAVGA: KOMİSYONCULUK HAKSIZ REKABET OLUŞTURUYOR Trabzon Turizm İşletmeleri ve Seyahat Acenteleri Derneği (TİSAD) Başkanı Murat Çavga, komisyon adı altında alınan ücretlerin kanunen yasak olduğunu söyledi. Türkiye'de turizmin en önemli sorunlarından birinin komisyonculuk olduğunu dile getiren Çavga, "Komisyoncular turistlerin tur esnasındaki tüm alışverişlerinden turistlerin bilgisi dışında gelir elde etmektedirler. Komisyonculuk turiste zarar verdiği gibi; oluşturduğu haksız rekabet ortamı ile turist ağırlayan esnafa da zarar vermektedir. Komisyon veren firma ile vermeyen firmalar da haksız rekabet içine giriyorlar. Aynı şekilde komisyon alan ve almayan şirketler arasında da haksız rekabet oluşturuluyor. Yasanın uygulanması için gerekli denetimlerin yapılmasını istiyoruz" ifadelerini kullandı. ÇUVALCI: ESAS SORUN DENETİMSİZLİK Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası'nda Yolcu Taşıma ve Seyahat Acenteleri'nin oluşturduğu 24'üncü Komite'de yöneticilik yapan Barış Çuvalcı, kentte yaşanan turizm hareketliliğindeki sorunlar arasında komisyonculuğun alt sıralarda kaldığını söyledi. Trabzon'da turizm sektöründe yer almayan kişilerin bireysel olarak turizm sezonunda yasadışı yollarla girdiğini belirten Çuvalcı, bu kişilerin hem sektöre hem de hizmet kalitesine zarar verdiğini dile getirdi. Komisyonculuğun Trabzon turizminde çarpıtıldığını söyleyen Çuvalcı, işini layıkıyla yapan acentelerin isminin turizm sektörüne denetimsiz girenler sebebiyle lekelendiğini vurguladı. Trabzon'da turizmin profesyonelleşmesi ve eksikleri gidermesi yerine sektörün mesleksizlerin mesleği haline getirildiğini ifade eden Çuvalcı, "Önüne gelen araç alıp taşımacılığa başlıyor. İlgili kurumlar da turist yoğunluğu olduğu dönemlerde buna göz yumuyor. Ama turistlerin kentten ne kadar memnun ayrıldığı noktasında bir çalışma yapılmadı. Biz 50 günlük bir dilimde para kazanıp işçilerimizin maaşını ödüyoruz, vergimizi ödüyoruz. Onlar ise bizim çalışma dönemimizde okul servislerini turizm aracına çeviriyor ya da araç alıp bireysel turist taşımacılığına başlıyor" değerlendirmesinde bulundu. Turizmin gelişmesi için yatırım yapan acentaların diğerleriyle karıştırılmaması gerektiğinin altını çizen Çuvalcı, "Komisyon kazan-kazan mantığıyla ilerleyen bir durum. Bireysel turizmcilerin yaptığı komisyonculuk sektöre zarar veriyor ve turisti de memnuniyetsiz bırakıyor. Biz yeri geliyor 40-30 bin turist bir yere götürüyoruz. Bunun karşılığında restoranlar da personelimizi ağırlıyor, hak edişini veriyor. Bu turiste yansıtılan bir ücret değil. Müşterinin istemediği yere zaten onları götürmüyoruz. Bizim ziyaretçileri götürdüğümüz yerdeki ürün misalen 10 lira bir başka yerde 5 lira ise oraya da yolcu götürmeyiz. Turizm acentaları olarak belli standarda göre hareket eder" sözlerini kullandı. 'KOMİSYON VERMEK YERİNE REKLAMINI İYİ YAPABİLİR' Çuvalcı, başta denetimsizlik olmak üzere turizmde yaşanan sorunların çözüldüğünde 'komisyonculuk' sorunun da kalmayacağını söyledi. Çuvalcı sözlerini şöyle sürdürdü: "Komisyon olayı kazan-kazan mantığıyla turizmi geliştirmeye katkı verecek şekilde belli standartlarda uygulanabilir. Misafirlerin üzerine yük bindiren bir ortaklığı kabul etmiyoruz. Bireysel turizmciler sebebiyle turizmde sorunlar çıkıyor. Turizm profesyonelleşmeli ve standartlara uygun yapılmalı. Belediyenin işlettiği bir yerin komisyon vermesi çok doğru değil. Onlar da kazan-kazan mantığıyla, 'kazandırmazsak kazanamayız' diye düşünerek bunu yapmış olabilirler. Oraya bir yatırım yapıldı, sirkülasyon olmasını istiyorlar. Vermeyebilir, o zaman da reklamını iyi yapması gerekir. Reklamını iyi yaparsa da ziyaretçiler 'beni oraya götür' derse zaten acentalar götürmek zorunda." ZORLU: 'YOĞUNLUK VAR' DEMEK İÇİN KOMİSYON ÖDÜYORLAR CHP Ortahisar Belediye Meclis Üyesi Cüneyt Zorlu da belediye iştiraki bir şirketin komisyon almasının doğru olmadığını ve bu duruma karşı olduğunu söyledi. Tünel Akvaryum yapılmadan önce bu işin verimli olmayacağı konusunda eleştiriler yaptığını hatırlatan Zorlu, "Halka yapılan hizmete karşılık komisyon vererek insanların gezmesini sağlamak, oraya metazori insan getirmek bir belediye şirketinin yapacağı iş midir? 'Biz burayı yaptık, eleştiriyorsunuz ama ziyaretçi yoğunluğu var' diyebilmek için Ortahisar Belediyesi yüzde 20 komisyon veriyor. Belediye komisyon vermek yerine bu fiyatı acente yerine halka yansıtsın da halk gelsin Tünel Akvaryum'u ziyaret etsin" değerlendirmesinde bulundu. KANUN NE SÖYLÜYOR? Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu'nun 30'uncu maddesinde, “Seyahat acentaları ve anlaşmalı rehberlerin müşterilerine verdikleri hizmetler sırasında, müşterinin bilgisi dışında müşterilerin yaptıkları alışveriş veya müşterilerin sözleşmede belirtilenler dışında belli bir işletmeye gönderilmeleri karşılığında herhangi bir menfaat temin etmeleri halinde, seyahat acentelerinin ve rehberlerin belgeleri bakanlıkça iptal edilir ve bunlar beş yıl süreyle seyahat acenteliği veya rehberlik yapamaz” ifadeleri yer alıyor. İŞLETMELERE CEZA KESİLMİŞTİ Öte yandan Ortahisar Belediyesi geçtiğimiz ay; fahiş fiyat, hijyen, fiyat tarifesi, fiyat etiketi ve benzeri şikayetler üzerine zabıta aracılığıyla yaptığı denetimler sonrasında 12 esnafa para cezası ve 3 günlük işletme kapama cezası vermişti.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.