Hava Durumu

#Pahalılık

TOURISMJOURNAL - Pahalılık haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Pahalılık haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Er Yatırım'dan pahalılık eleştirisi Haber

Er Yatırım'dan pahalılık eleştirisi

Er Yatırım Genel Müdürü Ferzan Çelikkanat Bloomberg HT’de Üst Düzey programına konuk oldu. Turizm sektörünü değerlendiren Çelikkanat, yükselen maliyetlerden dolayı umduklarını bulamadıklarını belirterek “2023 yılı bizi biraz hayal kırıklığına uğrattı. Fakat cirolarla kârlılıkların birbirleriyle paralel gittiği bir dönem yaşadık. Enflasyonla kurun biraz daha sabit gitmesi ve talebin de maliyet artışlarıyla birlikte yavaşlaması, 2024'ün başından itibaren bütçelerimizde belli oranda sapmaya sebep olmaya başladı. Tabi ki Türkiye'nin ana gelir kalemi seyahati özellikle Akdeniz kıyısı ve Akdeniz çanağındaki otelcilik ve turizm anlayışı olduğu için gelirlerin büyük bir kısmını 2024 yazında toplayacağımızı umut ettik. 2024'ün 1. ve 2. çeyreğinde turizm hareketleri biraz daha şehiriçi aktivitelerdi ve kültür turizminde, yükselen sağlık turizminde çok ciddi gelir ve ciro yaratmaya başlamıştı. Özellikle acentaların ve tur operatörlerinin yaz sezonu için önden yaptığı anlaşmalarla 2024 yazı için aslında ciddi umutlar vardı. Nitekim hedeflerimiz de 50 milyar dolar gibi bir turizm gelirinden 60 milyar dolar bir turizm hedefine yönelmişti. Ancak tabi evdeki hesap çarşıya uymadı. Özellikle yükselen maliyetlerdeki sıkıntılardan dolayı umulduğu gibi bir Haziran-Temmuz periyodu yaşayamadık. Bunu da zaten açıklanan son verilerde de görüyoruz. Aslında yaz turizminin Ağustos ayı itibariyle daha yeni yeni toparlandığını görüyoruz, Eylül-Ekim de sezonluk kaymanın bir sebebi olarak yaz sezonun bir parçası oldu. Olimpiyatlar vardı, Avrupa Şampiyonası vardı, o yüzden yerli turistin tatili ve harcama alışkanlığı biraz daha Eylül-Ekim'e kaydı diyebiliriz.” değerlendirmesini yaptı. Şehiriçi turizmde ise iyi bir sezon kaydettiklerini belirten Çelikkanat “Eğer doğru bir yatırım modeli ve finansman maliyetiyle kendi ana giderleri içerisinde bir planlama yaptıysa şehiriçi otelciliği her zaman biraz daha tatil otelciliğinden farklı dinamiklerle para kazandıran bir yapıda. Hatta otelcilik gelirlerin değil giderlerin doğru kontrol edilerek para kazanılan bir sektördür. Şehiriçi otelciliğinde iyi bir sezon geçirdik” ifadesini kullandı.

Türkiye pahalı geldi, Ruslar yeniden Avrupa yollarında Haber

Türkiye pahalı geldi, Ruslar yeniden Avrupa yollarında

Özellikle Macaristan, Karadağ, Yunanistan, Bulgaristan, Portekiz, Almanya ve Kıbrıs gibi destinasyonlara yönelik talep, geçen yıla göre %21 ile %70 arasında bir artış gösterdi.  Bunun yanı sıra, seyahat sürelerinde de artış gözlemleniyor. Habere göre bu durum, Avrupa'daki tatil masraflarının Türkiye ile kıyaslanabilir düzeyde olmasıyla ilişkili. Turizm sektöründeki yetkililer, Avrupa'ya yapılan otel rezervasyonlarının ve uçuşların, 2024'ün ikinci yarısında ciddi bir artış yaşadığını belirtiyorlar. Örneğin, OneTwoTrip verilerine göre, Ağustos-Ekim 2024 dönemi için Avrupa ülkelerine yapılan uçak bileti rezervasyonlarının toplam satışlardaki payı 'ya yükseldi. Özellikle Yunanistan, İspanya, Bulgaristan, Macaristan ve İtalya gibi ülkeler, Rus turistlerin en çok tercih ettiği destinasyonlar arasında. Artışın nedenleri arasında, Avrupa'ya yapılan uçuşlarda yeni rotaların eklenmesi ve Schengen vizesi alma sürecindeki zoruklara alışılmış olması var. Yeni uçuş rotaları, özellikle BDT ülkeleri ve Gürcistan'dan aktarmalı seferler ile çeşitlenmiş durumda. Bu, Avrupa'ya ulaşımı daha erişilebilir hale getirirken, tatilcilerin seyahat planlarını da genişletti. Ancak, İspanya gibi bazı ülkelerde ek yeni uçuş rotalarının olmaması nedeniyle bu destinasyonlara olan talepte bir düşüş yaşandı. Tur operatörleri, Kıbrıs, İtalya ve Yunanistan gibi destinasyonlara olan talebin de belirgin şekilde arttığını bildiriyorlar. Örneğin, Kıbrıs'a olan ilgi %22,5 oranında artarken, İtalya'da bu artış %63'e ulaştı. Yunanistan'da ise bu oran %58 olarak kaydedildi. Bununla birlikte, Avrupa'ya yönelik talebin eski seviyelere tamamen geri dönmediği belirtiliyor. Turizm uzmanları, mevcut kısıtlamalar ve vize verme süreçlerindeki yavaşlamaların, talebin kriz öncesi 2019 seviyelerine ulaşmasını engellediğini görüşünde.

Rusya'da yerli turizm isyanı: "Konaklama fahiş pahalandı" Haber

Rusya'da yerli turizm isyanı: "Konaklama fahiş pahalandı"

Novıye İzvestiya'nı derlemesine göre Krasnodar ve Kaliningrad bölgelerinde otel ve kiralık evlerin geceleme ücretleri ortalama -20 arasında arttı. Kaliningrad ve Leningrad bölgelerinde apartman dairelerinin gecelik kira bedeli ortalama 5 bin rubleden başlarken, Leningrad bölgesinde bir kır evi veya konuk evi kiralamanın maliyeti 7 bin 200 ruble civarında. Moskova'da ise gecelik ortalama fiyatlar 3 bin 500 ruble civarında. Baykal Gölü çevresinde ise konaklama ücretleri yüzde 55 oranında artış gösterdi. Irkutsk bölgesinde, gecelik ücretler 8 bin rubleye ulaştı. Bu yüksek fiyatlar, özellikle uzun süreli konaklamalar için gelen turistleri zorluyor. Rusya Turizm Birliği Başkan Yardımcısı Elena Sutormina, bu artışların, seyahat trendlerinin değişmesi ve alternatif tatil seçeneklerinin azalmasıyla ilgili olduğunu belirtiyor. Bölgelerde yeterli sayıda büyük otelin bulunmaması, fiyatların hızla yükselmesine yol açarken, küçük işletmelerin ve özel mülk sahiplerinin fiyatları kontrolsüz bir şekilde artırması da durumu daha da zorlaştırıyor. Medyada, turistlerden gelen şikayetler nedeniyle Rusya Ekonomik Kalkınma Bakanlığı'nın bağımsız bir fiyat denetimi yapması ve konaklama ücretlerinde genel bir standart belirlemesi gerektiği öneriliyor. Bu denetimlerin, özellikle tatil sezonunda fiyat artışlarını kontrol altına alabileceği ve turistlerin mağduriyetini azaltabileceği belirtiliyor.

Türkiye’de Otel Fiyatları Avrupayı Geçti! Oteller Geri Adım Attı Haber

Türkiye’de Otel Fiyatları Avrupayı Geçti! Oteller Geri Adım Attı

Tatil sezonunun yoğun geçtiği bölgelerdeki oteller bu yıl umduklarını bulamadı. İstedikleri doluluk seviyelere ulaşamayan oteller çareyi indirim yapmakta buldu. Öyle ki, fiyatlar erken rezervasyon fiyatlarının bile altına indi. Pahalılıktan şikayet eden yerli ve yabancı turistler, rotalarını başka yerlere çevirirken ilçedeki oteller yüzde 50 yakın indirim yapmıştı. Müşteri trafiği yüzde 50 düştü Öte yandan tatil beldelerinde yüksek sezonda müşteri trafiği yüzde 50 düşen restoranlarda masalar boş kaldı. Otellerin ardından restoranlar da indirim başlattı. Bazı restoranlar servis ücretini kaldırırken, bazıları da yüzde 10-20 indirim yaptı. “Temmuz ayı beklediğimiz gibi geçmedi” Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) İzmir Bölge Temsil Kurulu (BTK) Başkanı Kıvanç Meriç, turizmcilerin 2024 yılına umutla başladığını belirtip özellikle bayram dönemlerinin oldukça yoğun geçtiğini kaydetti. Ramazan ve Kurban bayramlarındaki doluluğun kendilerine umut verdiğini anlatan Meriç, “Temmuz ve ağustos ayları turizmcinin en önem verdiği aylardır. Para kazanılan aylar, bu aylardır. Temmuz ayı beklediğimiz gibi geçmedi. Türkiye’nin fiyat avantajını kaybettiği bir dönem oldu. Yurt dışından gelenlerde azalmalarla vatandaşlarımız da dış pazara yöneldi. Yunan adalarında doluluk oldu. Önümüzde daha 5 ay var. Ağustos ayı da çok önemli. Umarım son dönemi iyi geçirip istediğimiz hedeflere yaklaşırız” diye konuştu. Eskiden yurt dışı daha pahalıydı Kapıda vizenin Schengen’e göre daha kolay alındığını ifade eden Meriç, bu durumun dış pazara yönelinmesinde etkili olduğunu dile getirdi. Kapıda vize alınmasının da ciddi bir maliyete sebep olduğunu anlatan Meriç, sözlerini şöyle sürdürdü: “Dört kişilik bir aile, Yunan adaları ile aynı fiyata burada tatil yapılabilir. Tercih de burada başlıyor. ‘Aynı fiyata, yurt dışında tatil yapmak istiyorum’ diyenler orayı tercih ediyor. Eskiden bu makas daha açıktı. Yurt içi daha ucuza geliyordu, yurt dışı pahalıydı. Ama şu an fiyatlar kafa kafaya. Bu durum 2025 sezonu için tabloyu bizim açımızdan karamsar hale getiriyor. Şu anki gidişat önümüzdeki yılı sürdürebilecek bir tablo değil. 2025 yılı hedeflerin şaşacağı bir yıl olabilir. Şimdiden önlemlerin alınması gerekiyor. Çünkü Avrupa pazarında erken rezervasyonlar başladı. Ekim ve kasım aylarında bu daha da hızlanacak. Dövizi baskılamaya devam edersek, 2025 yılı sürdürülebilir olmayacak. Bizim beklentimiz makasın açılmaması.” “2025’e umutla girmek istiyoruz” Otellerde fiyatların yavaş yavaş düşmeye başlayacağının altını çizen Meriç, henüz tatil planı yapmamış tatilcilerin bu fırsatı değerlendirebileceğini dile getirerek, “Eylül ayı da muhteşem bir dönem. Sezon kaydı. Ekime kadar yazı yaşıyoruz. Eylül ve ekim aylarında fiyatlar düşer. Ağustos ayının da temmuz gibi geçmemesi için fiyatlarda oynama yapılacaktır. Tatilciler bu fırsatları değerlendirebilirler. Eylül ayıyla sezonsal fiyatlarda minimum yüzde 15-20 düşüş yaşanacaktır. Ekim ayında temmuz-ağustosa göre yüzde 30-35 düşüş yaşanacaktır. Çünkü en yüksek sezon temmuz ve ağustos aylarıdır. 2025’e umutla girmek istiyoruz” diye konuştu.

TÜROFED Başkan Yardımcısı: Yunanistan, Türkiye'den daha ucuz Haber

TÜROFED Başkan Yardımcısı: Yunanistan, Türkiye'den daha ucuz

Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar (ETİK) Başkanı ve Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı Mehmet İşler tatilcilerin Türkiye'deki tatil beldeleri yerine Yunan adalarını tercih etmesini değerlendirdi. İşler "Sanki fırsatçılık yapan, haksız gelir elde etmek isteyen turizmci felsefesi var gibi gözüküyor. Biz kesinlikle buna karşı çıkıyoruz. Bu bir algı yönetimidir. Sanki bugünkü enflasyonun sebebi turizmci gibi gösteriliyor. Oysa turizmci bir sebep değil bu konuda sonuçtur" dedi. İşler, Türkiye'deki yüksek enflasyona bağlı olarak tatil beldelerin yoğunluğun Yunan adalarına kaymasına ilişkin "Yunanistan, Türkiye'den daha ucuz. Ama bu bizim sebep olduğumuz bir konu değil" dedi. Yunanistan'ın Türkiye'den ucuz olmasının sebebinin turizmci olmadığını ifade eden İşler, şöyle konuştu: "Kışın enflasyonun sebebini marketler diye gösterildi. O zamanki trend marketti, günümüzde ise turizm. Bugün de sanki bu enflasyonun sebebi fırsatçılık yapan, fahiş fiyatlarla satış yapan turizmciler gibi gösteriliyor. Sanki bunun müsebbibi turizmci olduğundan dolayı herkes Yunanistan'a gidiyor gibi gözüküyor. Bence bu bugüne kadar Türkiye'nin döviz ve istihdam deposu olan, ekonominin bel kemiği olan turizmcilere yapılan büyük bir haksızlıktır. Yunanistan, Türkiye'den daha ucuz. Ama bu bizim sebep olduğumuz bir konu değil. Turizmdeki gelinen şu andaki fiyatlarda maalesef biz sebep değiliz, sonucuz. Bugünkü bu rakamların, bu ortamın oluşmasının sebebi biz değiliz. Biz sadece sonucuz. Sebebi ise sahadaki şu andaki bulunan enflasyonist ortamdaki genel maliyetlerin kontrol edilmemesi ve bu fiyatlar üzerinden turizmcinin satın alıp üzerine kâr marjının koyup vermesidir. Burada maalesef günah keçisi turizmci yapılıyor." 'Enflasyonun sebebi turizmci gibi gösteriliyor' Yunanistan'da bir alkollü içeceğin fiyatı 400 lira iken Türkiye'de aynı ürünün turizmciye maliyetinin 600 lira olduğunu belirten İşler, sözlerinin devamında ise şunları kaydetti: "Bizim girdilerimiz kaynağında Yunanistan'ın satış fiyatlarının çok daha üstündeyken bizim Yunanistan'la rekabet etme şansımız yok. Yunanistan'da ÖTV yok. Yunanistan'da bizdeki gibi kurumsallaşma yok. Yani işçi çalıştırmıyorlar. Genelde anne, kız mutfakta. Baba oğul restoranda. Fiş veriyor, vermiyor. Alkolde bir ÖTV vergisi yok. Tam tersine adalarda insanları Yunan hükümeti destekliyor. O bölgede kalsın diye vergisel avantajlar veriyor. Yunanistan'da enflasyonist ortam yok. Bunları alt alta koyduğumuz zaman bizim ülkemizde tüm enflasyonist ortama rağmen... Türkiye'de en fazla vergi tahakkuk ettirilen sektör, turizm sektörüdür. Kurumlar vergisi, KDV, muhtasar, SGK, konaklama vergisi, TGA. Bu kadar çok vergiyi veriyorlar. Lütfen incelesinler. Yunanistan'da bu kadar çok vergi veriliyor mu? Yunanistan'daki enflasyon oranıyla bizimki bir mi? Yunanistan'daki bulunan maliyet artışlarıyla bizimki eşit mi? Şu ana kadar baktığımızda şartlar eşit değil. Ama bunun günah keçisi sanki fırsatçılık yapan, haksız gelir elde etmek isteyen turizmci felsefesi var gözüküyor. Biz kesinlikle buna karşı çıkıyoruz. Bu bir algı yönetimidir. Sanki bugünkü enflasyonun sebebi turizmci gibi gösteriliyor. Oysa turizmci bir sebep değil bu konuda sonuçtur.”

Turizmdeki durgunluğun nedeni pahalılık mı, esnaf mı? Haber

Turizmdeki durgunluğun nedeni pahalılık mı, esnaf mı?

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre nisan-haziran dönemini kapsayan 2. çeyrekte turizm geliri bir önceki yıla göre yüzde 12 oranında artış gösterirken, bu veri turizm gelirlerinde ikinci çeyrek rekorunun kırıldığı anlamına geliyor. Ülkeye gelen ziyaretçi sayısı yüzde 15 artarak 16 milyon kişiye ulaşırken, turizm bölgelerinde ise geçen yıllara göre hem şikayetler hem de boşluklar artmış görünüyor. Turizm sektörü büyümede durgunluk yaşıyor Pandemi sonrası küresel turizm ve seyahatte yükselişler sürerken, Avrupa dahil birçok ülkede ziyaretçi sayıları rekor seviyelere ulaştı. Türkiye’deyse durum daha karmaşık bir halde görünüyor. BBC Türkçe’den Özge Özdemir’in haberine göre, bu yaz uzun bir aradan sonra ilk defa Türkiye’de turizm sektörü hızlanan büyümede durgunlaşma yaşıyor. Turizmde, sektör temsilcileri bir yavaşlama olduğu konusunda hemfikir olsa da nedenler konusunda hemfikir değiller. Tüketici Konfederasyonu’nun Turizm Komisyonu Başkanı Mehmet Gem, temmuz ayında görülen boşlukların uzun yıllardır görülmediğini söylüyor. Otellerde doluluk oranının en yüksek yüzde 60 seviyesinde olduğunu belirten Gem, temmuz-eylül döneminde 3 ay bu doluluk oranının en az yüzde 90-95 düzeyinde olması gerektiğini de vurguladı. Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra Eresin ise geçen yıla göre çok fazla bir düşüş olmadığını söylerken, görülen durumun EURO 2024 ve 2024 Paris Olimpiyatları nedeniyle uluslararası turizm trafiğinde oluşan doğal bir yavaşlama olduğunu belirtiyor. Yunan adaları etkili oldu Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, haziran ayı verilerine bakıldığında ziyaretçi sayısının artışının yavaşladığını kabul ederken, açıklamasında Çeşme ve Bodrum’daki doluluk oranlarının sadece Avrupa’daki spor turnuvalarına bağlanamayacağını, Yunan adalarının sağladığı vize kolaylığının da etkili olabileceğini belirtti. Turizm sektöründe genel sorunların yanında bu yaz görülen ekstra sorunların da olduğu inkâr edilemiyor. Sahillerde beachler nedeniyle denize giremeyenlerin ödedikleri ücretler, paylaşılan restoran fişleri, otel karşılaştırmalarında görülen farklar, öncelikli Yunan adaları olmak zere farklı destinasyonlara da artan ilginin sebebi olarak gösteriliyor. Yunan adalarının kapıda vize kolaylığı sağlayınca tatil için buralara rağbet artarken, kur farkına rağmen daha ucuz olduğuna yönelik sosyal medya yorumları da etkili oldu. Turizmciler de bunun bir etken olduğunu kabul ederken, tek sebep olmadığını da söylüyor. Döviz kurlarındaki seyir rotayı değiştirdi Kurdaki sabit seyrin fiyatları yükseltmesi, turizmcilerin sebepleri içinde ilk sırada gelirken, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, “Döviz kur artışının, maliyet artışlarının çok altında kalması konaklama başta olmak üzere tatil fiyatlarında bir yükselişe neden oldu” diyor. Tüketici Konfederasyonu’ndan Mehmet Gem, “Konaklamadaki bu zamla Akdeniz çanağında rekabet ettiğimiz diğer ülkelere göre daha pahalı konuma geldik. Bize gelen müşteri kitlesi Avrupa’da enflasyonu hisseden ve alım gücü düşen müşteri kitlesi. Orta ve ortanın alt sınıfı bize geliyor. Onlar da bu fiyat farklılıklarından etkilendiği için başka alternatiflere kaydılar” dedi. Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz de Mısır, Fas, Tunus ve Dubai’nin Türkiye ile rekabet halinde olduğunu söyledi. TÜİK verilerine göre 2024 ilk çeyrekte yurt içinde seyahate çıkan kişi sayısı, önceki yıla göre yüzde 4 düşerken, kişi başı ortalama harcamanın 2207 TL’den 4593 TL’ye çıkması da bunun bir göstergesi olabiliyor. Esnafa güvensizlik arttı Fiyatlar sadece yerli turistler için değil yabancı turistler için de yüksek kaldı. Avrupa Seyahat Komisyonu raporuna göre, yılın ilk dört ayında İspanya’ya olan talep bir önceki yıla göre yüzde 14,5, Yunanistan’a yüzde 24,4 ve İtalya’ya da yüzde 17,8 oranında arttı. Pahalı olmanın yanında, dolandırılan turistlere yönelik güvensizlik ve haberler de sektörü baltalıyor. Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz’e göre genel değil münferit vakalardan bahsetmek mümkün olurken, “Ben çok kriz yaşadım, bu en kötüsü mü deseniz, hayır” diyor.

Pahalılık algısı, son dakika indirimine neden oluyor Haber

Pahalılık algısı, son dakika indirimine neden oluyor

Türkiye artık turizmde “pahalı ülke” konumunda yer alıyor. Yerli turist için tatil hayal iken yabancılar da alternatif rotaları tercih etmeye başladı. Otellerde doluluk oranları istenilen seviyede olmayınca Bodrum, Fethiye ve Kaş’ta oteller temmuz ortası itibarıyla ortalama yüzde 10-50 arası indirime gitti.  Örneğin, Antalya Kemer’de bulunan bir otelin iki kişi için her şey dahil üç gece tatil ücreti 62 bin 400 TL iken yüzde 52 indirimle bu tutarın 29 bin 952 TL’ye indiği görüldü. Muğla Fethiye’de bulunan bir otelin de ağustosta yine üç gece iki kişilik fiyatının yaklaşık yüzde 58 indirimle 92 bin TL’den 64 bin 584 TL’ye kadar düştüğü görüldü.  Doluluk düştüğünü söyleyen Türkiye Küçük Oteller Derneği Başkanı Ertan Ustaoğlu, “Fiyatları ortalama yüzde 20-25 düşürdük. Artık son dakika rezervasyonları bekliyoruz. Fiyatları düşürdüğümüz için biraz hareketlendik” dedi.  Bu saatten sonra kıyı bölgesi otelleri için turizm hedeflerinin tutmayacağının altını çizen Ustaoğlu, “Şu anda doluluk oranlarımız yüzde 50. Yüzde 90-100 gibi bir doluluk tutmayacak. Yüzde 70-75’lerde kapatabilirsek iyi diyeceğiz” dedi.  Avrupalı turist için alternatif pazarların olduğunu anımsatan Ustaoğlu, “Onlar bizden daha uygun fiyat veriyor. Çünkü maliyetleri bizim kadar yüksek değil” diye konuştu.  ‘TURİZM HEDEFLERİNİ DÜŞÜRDÜK’ Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz ise iç pazarda ise yüzde 50 daralma olduğunu vurguladı. Yabancı turistin fiyatlardan dolayı kaçtığını kabul eden Dengiz, “Kıştan beri bir indirim vardı. İlk defa olmuyor. Normalde 30 Nisan’a kadar bitiyordu. Fakat erken rezervasyon indirimini biz aşama aşama uzattık” dedi.  Turizm hedeflerini düşürdüklerini de ekleyen Dengiz, şöyle konuştu:  “Üç yıl öncesinde deniz ve hava yolu ile 1.5 milyon turist hedefimiz vardı ama artık ortalama 1 milyon hedefimiz var.”  Restoranlardaki durumu değerlendiren Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği Başkanı Kaya Demirer ise şunları söyledi:  “Güneyde büyük bir telaş var, ‘Eyvah bütün müşteri ya Yunanistan’a gitti ya da yazlıklara kapandı’ telaşı hâkim. Ama bayram etkisi unutuluyor. Hazirandaki bayramda özellikle orta sınıf güzel harcamalar yaptı ve şimdi bir durgunlaştı. Temmuz-Ağustos’a sıkışan sezon 10-15 gün geç başladı. Ben özellikle güneyde bu haftasonundan itibaren yüzlerin gülmeye başladığını görüyorum. Lüks segmentte zaten bir sorun yoktu orta segmentte de yeni yeni iyileşme sinyalleri alıyoruz.”

Bodrum'da 'pahalılık' tartışması: İş kaybı yüzde 45 Haber

Bodrum'da 'pahalılık' tartışması: İş kaybı yüzde 45

Türkiye’nin ünlü turizm destinasyonlarından olan Bodrum'da sezon beklenildiği gibi gitmiyor. Sezonun ortası olarak tanımlanan bu süreçte, işletmeler ve otellerde doluluk oranları istenilen seviyelerde değil. Akşam eğlence mekanları boş kalırken, kumsal ve restoranlarda da benzer durum yaşanıyor.  Otellerde ise durum biraz daha farklı. Erken rezervasyon ile satış gerçekleştiren ve her şey dahil sistemin uygulandığı büyük otellerde doluluk oranları yüzde 90 civarlarında. Butik ve daha küçük ölçekli otellerde ise doluluk oranları yüzde 40’lara kadar düştü. Oysa sezon başında otellerde doluluk oranları artmış ve Kurban Bayramı ile de en yüksek seviyeye çıkmıştı. Geçen yılın aynı dönemine göre, Bodrum’da dış pazarda yüzde 11'lik artış olmasına rağmen, iç pazarda ise yüzde 20'lik daralma yaşanıyor. 'ESNAFIN YÜZDE 45’LİK BİR İŞ KAYBI VAR' Bodrum’da yaşanan turizmdeki kriz işletmeleri de etkilemiş durumda. Aqua Resturant işletmecisi Medeni Özbilir, yaptığı değerlendirmede gözle görülür bir düşüşün yaşandığını ifade etti. Bodrum’da geçtiğimiz seneye oranla yüzde 45’lik bir iş kaybının olduğunu belirten Özbilir, “Bodrum düzeyinde genel bir sorun yaşanmakta. Esnaf iş yapamıyor, oteller boş, ciddi manada bu sene bir sorun görünüyor. Toparlar mı, onu da bilmiyorum. Geçen seneye oranla yüzde 45’lik üşüş var. Esnaf arkadaşlarımızla görüştüğümüzde kesinlikle inanılmaz bir düşüşün olduğunu anlatıyorlar. Yemeğe gelen misafirler Bodrum’un pahalı olduğunu ifade ediyor. Türkiye artık pahalı bir ülke oldu. Yiyecek ve içeceğin pahalı olduğu bir ülke konumuna geldi. İnsanlar daha çok evinde kalmayı tercih ediyor” diye konuştu. Pahalılık eleştirilerine ilişkinde konuşan Özbilir, “Gıda fiyatlarında artış ve işletmelerin maliyetlerini de göz önünde bulundurduğumuzda sadece Bodrum pahalı değil, Çeşme, Marmaris ve daha birçok yerde durum aynı. Bodrum’a yükleniyorlar. Bu yaşanan süreçte esnafın gelir-gider tablosunda da sorun var. Biz gerçekten para kazanamıyoruz, ayakta durmaya çalışıyoruz. Giderlerde yüzde 300 artış var. Vergiler artıyor, ürün fiyatları yerinde durmuyor. Süt, et, meyve sürekli artışta. Bugün aldığınız ürünü yarın aynı fiyatla almanız mümkün değil. Biz de bunları menüye yansıtıyoruz. Bu da artışa neden oluyor" dedi. 'İÇ PAZARDA YÜZDE 20'LİK DARALMA VAR' Bodrum’da yaşanan turist krizine dair veri paylaşan Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz, dış pazardaki artışa rağmen işlerin yolunda gitmediğini söyledi. İç pazardaki daralma ile küçük ölçekli otellerde doluluk oranının yüzde 40’lara kadar düştüğünü ifade eden Dengiz, "Bodrum'a gelen yabancı misafir oranlarına bakıldığında geçen yıla göre, son 6 aylık verilerde yüzde 11'lik bir artış var. Hava yoluyla 325 binin üzerinde yabancı yolcu geldi. Deniz yoluyla ise 46 binin üzerinde yabancı turist geldi. Geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 30 artış gözlendi. Kurban Bayramı'nda iç pazarda olan artış, şu an yok denilebilir. Bu kapsamda, iç pazarda yüzde 20'lik bir daralma var. İlgili acentelerle yaptığımız görüşmeler sonucunda ciro bazında hedef yakalandı ama son dakika rezervasyonlarda azalma oldu. 5 yıldızlı otellerde yüzde 90 oranında, 3 ve 4 yıldızlı tesislerde ise yüzde 40-60 arasında bir doluluk var" diye konuştu. 'ÖNÜMÜZDEKİ HAFTALARDA BODRUM'UN DOLACAĞINI ÖNGÖRÜYORUZ' Bodrum’da yaşanan düşüşün ilk kez olmadığını ve geçen senenin aynı döneminde de yaşandığına dikkat çeken Dengiz, "Bazı plaj işletmelerinde boşluklar olabilir ama bazılarında doluluklar görülmektedir. Dönemsel olarak boşluklar oluşuyor. Bunu inkar edemeyiz ama şu var ki, otellerin bir kısmının dolu bir kısmının da boş olduğu doğrudur. Bu ilk kez yaşanmıyor. Geçen sene de yaşandı aynı durum. Oteller eleman çıkarttı. Ama sonradan işler açıldı. Biz önümüzdeki haftalarda Bodrum’un dolacağını öngörüyoruz. Doluluklara etki eden dış etmenler var. Türkiye’de enflasyonun yüksek olması bir etkendir. Döviz kurunun düşük olması yine yabancı turist için bir etkendir. Yine doluluk için en önemli faktör, tekrar müşterisidir. Bir otelin tekrar müşterisi sayısında bir artış varsa, o otel dolu olacak anlamına gelir" dedi. Sosyal medyada yapılan pahalı algısına da dikkat çeken Dengiz, "Son 10 yıldır dünyanın en ucuz destinasyonu Türkiye'ydi. Fiyatlarımız biraz daha yukarı çıkınca mı diğer ülkelerle kıyaslamaya başladık? Halbuki bizler en iyi hizmeti verip en uygun tatil avantajlarını sağlıyorduk. Dünyanın en iyi 100 oteli arasında Türkiye'deki oteller var. Biz dünyanın en ucuz oteli değiliz, dünyanın en ucuz ülkesi değiliz. Bizler diğer yarışabilir ülkelerle hizmet veriyoruz, otelcilik yapıyoruz" ifadelerini kullandı. 'BODRUM'A GELEN TURİSTİN HARCAMA LİMİTİ DÜŞTÜ' Gümüşlük Mahallesi’nde işletmeci Kenan Arslan ise sezonun beklendiği gibi geçmediğini söyledi. İşletmeler açısından Bodrum’da temmuz ayının en hareketli bir dönem olduğunu dile getiren Arslan, “Bodrum’da bu sezon işler yolunda gitmiyor. Bunu kendi işletmelerimizin gelirlerindeki azalmada görüyoruz. Yine esnaf ile yaptığımız görüşmelerde durumun kritik olduğunu gördük. Bodrum’a gelen turistin aynı zamanda harcama limitleri düşmüş. Yüksek enflasyon, pahalı konaklama nedeniyle insanlar evlerinde kalmayı tercih ediyor. Bayram sürecinde ilgi vardı bayram sonrası tam tersi bir durumu yaşıyoruz. Bu bölgede yüzde 40’lara kadar bir düşüş olduğunu görmekteyiz. Beklentimiz ay sonu itibariyle yeniden ilgin artması. Geçen senede benzer süreci yaşamıştık" diye konuştu. Bodrum Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (BOYD) Onursal Kurucu Başkanı Serdar Karcılıoğlu, otellerin beklenen doluluk oranlarına ulaşamadığını belirtti. Karcılıoğlu, "Pandemiden sonra turizm sektörünün bu duruma geleceğini öngörmüştük ancak önlemler alınmadı. Artık orta gelir grubu, yüksek enflasyon ve fiyat artışları nedeniyle tatil yapamaz hale geldi. Tatil yapmak büyük bir lüks haline geldi ve bu durum otellerimizi doğrudan etkiledi" dedi.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.