Hava Durumu

#Rötar

TOURISMJOURNAL - Rötar haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Rötar haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

SpaceX'in Uzay Çöpleri Uçuşlarda Rötarlara Yol Açıyor Haber

SpaceX'in Uzay Çöpleri Uçuşlarda Rötarlara Yol Açıyor

Avustralyalı havayolu Qantas, uçuş rotası üzerinde SpaceX roketlerinden düşen enkaz nedeniyle, kalkışlarını sık sık ertelemek zorunda kalıyor. Roketlerin ne zaman ve nereye düşeceği genellikle belirsiz olduğundan, uçuş güvenliği ön planda tutuluyor. UZAY ÇÖPLERİ HAVACILIĞI NASIL ETKİLİYOR? Qantas sözcüsü, "SpaceX'in roket düşüş bölgelerindeki geç bilgilendirmeler, kalkıştan hemen önce ertelemelere yol açıyor" dedi. Örneğin, bir Sidney-Johannesburg uçuşu, Falcon 9 roketi fırlatıldıktan birkaç saat sonra, beş buçuk saat rötar yapmak zorunda kaldı. UZAY ENKAZI GERÇEKTEN TEHLİKELİ Mİ? Küçük bir enkaz parçası bile, saatte yüzlerce kilometre hızla uçan bir uçağa çarptığında ciddi riskler doğurabilir. Ancak havayolları, bu tür durumları önlemek için uçuş güzergahlarını dikkatlice planlıyor. Qantas, SpaceX ile daha iyi koordinasyon sağlamak için görüşmeler yaptığını belirtti. SPACEX ROKETLERİ VE UZAY ÇÖPLERİ Falcon 9 roketlerinin yeniden kullanılabilir ilk aşamaları Dünya'ya dönse de, üst kısımları yörüngede kalıyor ve zamanla Dünya'ya düşerek atmosferde yanıyor. Ancak bu parçalar bazen kıyılara veya yerleşim alanlarına ulaşabiliyor. Örneğin, 2015'te bir roket parçası Birleşik Krallık'taki Scilly Adaları'nın kıyılarına vurmuştu. Şirketin bu durum nedeniyle bir ihbar hattı da kurduğu biliniyor. UZAY ENKAZI SORUNU BÜYÜYOR Havacılık ve Uzay Kurumu’na göre, her yıl 200-400 uzay enkazı Dünya’ya düşüyor. SpaceX’in yanı sıra diğer ülkelerin de uzaya uydu gönderme çabaları, bu sorunun gelecekte daha da büyümesine yol açabilir. SpaceX, şu anda 7 binden fazla uydusuyla yörüngede bulunuyor ve bu sayıyı 34 bine çıkarmayı hedefliyor. Uzay enkazı, hem havacılık güvenliği hem de çevresel etkiler açısından ciddi bir sorun haline geliyor. ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) bu konuda yeni düzenlemeler üzerinde çalışıyor. Ancak bu çözümler zaman alacak gibi görünüyor.

Hava Yolu Yolcularına 600 Euro'ya Kadar Tazminat Hakkı Haber

Hava Yolu Yolcularına 600 Euro'ya Kadar Tazminat Hakkı

KOCAELİ (İHA) - Hava yolu yolculuklarında yaşanan gecikmelerde, yolculara 600 Euro'ya kadar tazminat alma hakkı tanındı. Hava Yolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik’te yapılan değişiklik, 10 Aralık 2024’te Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. YENİ DÜZENLEME NELERİ KAPSIYOR? Hava yolu yolcularının haklarını güvence altına alan yönetmelik, 2011 yılından bu yana geçerliydi. Avukat Buket Nurşah Tekışık, yeni düzenlemenin ayrıntılarını paylaştı. Tekışık, "Çıkarılan bu yönetmelikte tazminat, geri ödeme ve güzergâh değişikliği, belirli hizmetlerden faydalanma hakkı, üst veya alt hizmet sınıfına yerleştirme, yolcuların sağlık, güvenlik gibi sebepler haricinde uçağa alınmaması halinde hava taşıma işletmelerine tazminat yükümlülüğü doğuyor" dedi. Yeni düzenlemeye göre, uçuşun teknik ya da operasyonel nedenlerle planlanan varış noktasına 3 saatten fazla gecikmesi durumunda, yolculara tazminat ödenecek. Bu kapsamda hava yolu şirketleri, gecikme süresine ve uçuş mesafesine göre farklı miktarlarda tazminat ödemek zorunda kalacak. TAZMİNAT MİKTARLARI NASIL BELİRLENECEK? Yeni yönetmelikle yolculara ödenecek tazminat miktarları netleşti. Avukat Buket Nurşah Tekışık, bu konuda şu bilgileri verdi: İç Hat Uçuşları: 100 Euro tazminat ödenecek. Dış Hat Uçuşları: 1.500 km'ye kadar olan uçuşlarda 250 Euro, 1.500 - 3.500 km arası uçuşlarda 400 Euro, 3.500 km’den uzun uçuşlarda 600 Euro tazminat ödenecek. Tazminatların Türk Lirası karşılığı, ödemenin yapıldığı tarihteki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru üzerinden hesaplanacak. NASIL BAŞVURU YAPILACAK? Yolcular, gecikmeli uçuş sonrası tazminat alabilmek için bilet bilgileri ve rötar süresini içeren bir başvuru ile ilgili hava yolu şirketine müracaat etmek zorunda. Değerlendirme sonucunda, hak edilen tazminat belirlenen kurallar çerçevesinde ödenecek. MAĞDURİYETLERİN ÖNÜNE GEÇMEK AMAÇLANIYOR Yapılan bu düzenleme ile hava yolu şirketlerinin operasyonel süreçlerinde daha titiz davranmaları ve yolcu mağduriyetlerini en aza indirmeleri amaçlanıyor. Söz konusu yönetmelik, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecek.

Uçak Rötarlarında Dövizle Tazminat Dönemi Başladı Haber

Uçak Rötarlarında Dövizle Tazminat Dönemi Başladı

İZMİR (İHA) - Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), "Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik"te yaptığı değişiklikle, teknik ve operasyonel nedenlerle 3 saat veya daha fazla geciken uçuşlar için yolculara tazminat hakkı tanıdı. Resmi Gazete’de yayımlanan düzenlemeye göre, gecikme durumunda yolcular tazminat talebinde bulunabilecek ve bilet iadesi ya da değişikliği yapabilecek. Ancak 7. maddeye göre bilet değişikliği veya iadesi sadece uçuş öncesi yapılan bildirimler için geçerli olacak. TAZMİNAT MİKTARLARI AYNI KALDI Tazminat tutarlarında bir değişiklik olmadığını belirten Yaşar Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sami Aksoy, "8. maddede yönetmelikteki tazminat miktarları, iç hat uçuşlarda 100 Euro, dış hatlarda ise; 0-bin500 km arası 250 Euro, bin 500-3 bin 500 km arası 400 Euro, 3 bin 500 km ve üzeri uçuşlarda ise 600 Euro olarak geçiyor. Sadece, biletin satın alındığı andaki TCMB kuru yerine tazminatın ödendiği an TCMB döviz kurunun esas alınması prensibi getirildi" dedi. Aksoy, iç hatlar için bu miktarın yüksek olduğunu savunarak Euro bazlı tazminattan vazgeçilmesi gerektiğini ifade etti. HUKUKİ TARTIŞMALAR DEVAM EDİYOR Yapılan değişiklikle yolcular, uçak rötarları nedeniyle etkinlik veya aktarmalarını kaçırsa da tazminat alabilecek. Ancak, Doç. Dr. Aksoy’a göre, yönetmelikteki bazı maddeler yolcu haklarının uygulanabilirliği konusunda karmaşa yaratıyor. Özellikle rötar sonrası bilet değişikliği hakkının işlevsiz kalabileceğini belirten Aksoy, yolcular için yiyecek, konaklama gibi hizmetlerin daha öncelikli olması gerektiğini vurguladı. Yönetmelikte ilerleyen günlerde tekrar düzenlemeler yapılabileceği düşünülüyor.

Havayolu Tazminatlarında Kur Hesaplama Sistemi Değiştirildi Haber

Havayolu Tazminatlarında Kur Hesaplama Sistemi Değiştirildi

Havayolu ile seyahat eden yolculara ödenen euro cinsi tazminatların hesaplanmasında önemli bir değişikliğe gidildi. Artık tazminat ödemelerinde biletin satın alındığı gün değil, tazminatın ödendiği güne ait Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) döviz satış kuru esas alınacak. Bu düzenleme, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından hazırlanan "Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik (SHY-YOLCU)'te Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik" ile Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. DAHA ÖNCE BİLETİN ALINDIĞI GÜNÜN KURU ESAS ALINIYORDU Yönetmelikteki eski düzenlemeye göre, yolculara euro cinsinden ödenen tazminatların Türk Lirası karşılığı, biletin satın alındığı günün TCMB döviz satış kuru üzerinden hesaplanıyordu. Bu sistem, özellikle kurların dalgalı olduğu dönemlerde yolcular için avantaj sağlıyordu. Ancak, yeni düzenlemeyle artık tazminatın ödendiği günün kuru esas alınacak. Bu durum, ödemelerde yaşanacak gecikmelerde yolcuların, kur farkı nedeniyle kayba uğrama ihtimalini artırıyor. TAZMİNAT MİKTARLARI AYNI KALDI Kur hesaplamasında değişiklik yapılmasına rağmen, yönetmelikte ödenen tazminat miktarları aynı kaldı. Daha önce olduğu gibi iç hat ve dış hat uçuşlarında geçerli olan tazminat rakamları şu şekilde uygulanacak: İç Hat Uçuşları:        - 100 euro Dış Hat Uçuşları:        - 500 km veya daha kısa uçuşlar için: 250 euro        - 1500 ile 3500 km arası uçuşlar için: 400 euro        - 3500 km’den daha uzun uçuşlar için: 600 euro Bu miktarlar, yolcuların uçuştaki mağduriyetlerine göre belirlenmiş tazminat hakları kapsamında ödeniyor. UÇUŞ GECİKMELERİNDE TAZMİNAT ZORUNLULUĞU GENİŞLETİLDİ Yönetmelikte dikkat çeken bir diğer düzenleme, uçuş gecikmelerine ilişkin tazminat yükümlülüğünün netleştirilmesi oldu. Buna göre, teknik ve operasyonel nedenlerle uçuşların tehir edilmesi ve yolcuların planlanan varış noktasına 3 saat veya daha fazla bir gecikmeyle ulaşması durumunda, uçuşu gerçekleştiren hava yolu şirketi, yolculara tazminat ödemekle yükümlü olacak. Bu düzenleme, yolcuların gecikme nedeniyle yaşadığı mağduriyetleri en aza indirmeyi amaçlıyor. Tazminat ödemeleri, uçuş mesafesine göre yukarıda belirtilen euro cinsinden rakamlar üzerinden yapılacak.

Ajet Genel Müdürü Sarp; Haber

Ajet Genel Müdürü Sarp; "Rötarla anılmanın önüne geçmeye çalışacağız"

Türk Hava Yolları'na ait bölgesel havayolu şirketi Ajet, sık rötar yapması nedeniyle tepkilerin odağında. Ajet Genel Müdürü Kerem Sarp, "Biz bir saatin üzerinde rötar yapmamak için elimizden gelen gayreti göstereceğiz ve artık AJet'in rötarla anılmasının önüne geçmeye çalışacağız" dedi. AJet, Kuzey Makedonya’nın başkenti Üsküp’e kendi uçuş koduyla ilk uçuşunu yaparken, Genel Müdür Kerem Sarp, rötarlara dair açıklama yaptı. Rötarların önüne geçmek için tedbirler aldıklarını söyleyen Sarp, "AJet olarak Ankara'da 5, Sabiha'da 7 tane yedeğimiz var. 12 tane uçağı yerde bırakmanızın hava yolu olarak size maliyeti maalesef çok fazla ama biz şu anda onu düşünmüyoruz. Kesinlikle biz bir saatin üzerinde rötar yapmamak için elimizden gelen gayreti göstereceğiz ve bunu da oturttuğumuz zaman tamamen artık AJet'in rötarla anılmasının önüne geçmeye çalışacağız" dedi. 'AMSTERDAM'DAN GELEN SLOT 390 DAKİKA' Bayram dönemindeki yoğunluğa dikkati çeken Sarp, planda olmayan, teknik arızadan, bakımdan dolayı hizmet veremeyen uçakların yoğunlukta dengeyi bozduğunu söyledi. Sarp şöyle konuştu: "Operasyona başlıyorsunuz, kapıyı kapatacaksınız. Amsterdam'dan gelen slot 390 dakika. Yani sana 'uçakta yolcuyu 390 dakika beklet' diyor. Bu da 'seferi yapma' anlamına geliyor. Başka bir noktadan 230 dakika geldi. 200 dakika geliyor. Bu sefer uçakları kaldıramıyorsunuz. Sektördeki oyuncuların yaşadığı bütün sorunların bir benzerini yaşayarak o dönemde biz, basında ya da yazılı, görsel medyada biraz daha öne çıkartıldık. İnsanlar da haklı. Tatil planları var. Ona göre arabasını ayarlamış, otelini ayarlamış. Geç kalınca doğal olarak reaksiyon gösterdiler. Başlangıçta marka algısını, hep Türk Hava Yolları'yla yan yana gittiği için, aradaki ayrımı tam yapamadık. Bu sefer beklentiler farklı oldu. Beklentiler farklı olunca da düşük maliyetli hava yolu standardında hizmet verdiğinizde bu sefer beklentileri karşılamamış olduk. Bundan dolayı da biraz daha fazla bizle ilgili şikayetler gündemde olmaya başladı." Kerem Sarp Kahire’ye de AJet’in uçuşlarının başlayacağını da açıkladı.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.