Hava Durumu

#Sinan Öncel

TOURISMJOURNAL - Sinan Öncel haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Sinan Öncel haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

BMD Başkanı Öncel'den Cumhuriyet'in 100. yılı açıklaması: Haber

BMD Başkanı Öncel'den Cumhuriyet'in 100. yılı açıklaması:

 Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı ve Cumhuriyet'in 100. yılı dolayısıyla açıklama yayımladı. Öncel açıklamasında, 100 yıl önce ilan edilen Cumhuriyet'in sadece siyasal bir rejim değişikliği anlamına gelmediğine, aynı zamanda vatandaşlığa geçişi, aydınlanmayı, ekonomik kalkınmayı, özetle Türkiye'yi çağdaş uygarlıklar düzeyinin üstüne çıkarma vizyonunu ifade ettiğini belirtti. Sinan Öncel, şu değerlendirmelerde bulundu: 'Gazi Mustafa Kemal, askeri ve siyasi zaferlerin iktisadi zaferlerle taçlandırılmadığı sürece kalıcı olamayacağını, temelleri sağlam bir demokrasi inşa edilemeyeceğini biliyordu. Bu bilinçle Cumhuriyet ilan edilmeden aylar önce İzmir İktisat Kongresi'ni topladı. Kongrede alınan kararlar uyarınca bir yandan milli sermayenin gelişmesinin önü açılırken diğer taraftan sanayileşme hamlesi başlatıldı. 1923'te ülkedeki sanayi tesislerinin sayısı bir elin parmaklarını geçmezken, tüm yokluklara rağmen 15 yılda uçak fabrikası dahil onlarca sanayi tesisi inşa edildi.'' ''Atatürk'ün bize gösterdiği hedefe kararlılıkla ilerlediğimiz yolculukta 100 yılda çok büyük mesafe kat ettik. Sayıları her geçen gün artan markalarımız, dünyanın dört bir yanında Türkiye'yi temsil ederek en değerli ihracat kalemlerini oluşturuyor.'' diyen Öncel şöyle devam etti: ''Organize perakende sektörünün büyümesine katkı sunmak ve markalı ekonominin gelişimine destek olmak için 2001'de kurulan BMD'nin çatısı altındaki 203 üyemize ait 506 marka, 110 ülkede 17 bini aşkın mağaza ve satış noktası ile ülkemizin tanıtım elçileri gibi çalışıyor. Gittikleri ülkelerde kendi kategorisinde pazar lideri olan markalarımız var.' Atatürk'ün yarattığı Türkiye markası ile esaret altındaki birçok ulusa ilham kaynağı olurken tüm dünyanın takdirini topladığına dikkati çeken Öncel, şunları kaydetti: 'BMD olarak biz de O'ndan aldığımız ilhamla markalı ekonomimizi geliştirmek ve küresel ölçekte Türk markaları çıkarmak için çalışıyoruz. Çünkü Atatürk'ün idealindeki 'müreffeh Türkiye'yi ancak markalı ekonomi ile inşa edebileceğimizi biliyoruz. Bütün çalışmalarımızı bu bilinçle yürütürken hedeflerimizi ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk'e bağlılığımızı bir kez de O'nun manevi huzurunda kayda geçirmek için 7 Ekim Cumartesi günü Anıtkabir'i ziyaret ettik. Yönetim Kurulu üyelerimiz, markalarımızın temsilcileri, çalışanlarımız ve aileleri ile birlikte hem Atatürk’e hem de O’nun nezdinde tüm silah arkadaşlarına saygımızı ve minnetimizi bir kez daha dile getirdik. Atatürk'ün bilime ve güzel sanatlara verdiği önemi hepimiz biliyoruz. 24 Ekim'de de markalarımızın temsilcileri, iş dünyasından ve medyadan konuklarımızın katıldığı özel bir etkinlikte Büyük Önder'i, tiyatro ve müziğin gücüyle andık ve anlattık. Cumhuriyetimizin ilk 100 yılı tüm üyelerimize ve vatandaşlarımıza kutlu olsun.'

Perakende sektörü dönüşüyor: Öne çıkan yeni 4 dijital trend Haber

Perakende sektörü dönüşüyor: Öne çıkan yeni 4 dijital trend

2022 yılına hızlı giren perakende sektörü, yüksek enflasyon, kârlılık sorunu ve kira artışı gibi problemlere çözüm bulmaya çalışıyor. Diğer taraftan pandemiyle hızlanan dijitalleşme rüzgarı sektörü değiştirmeye devam ediyor. Akıllı mağazalar, e-ticaret, alışveriş deneyiminin iyileştirilmesi ve metaverse teknolojileri sektörün gündemindeki önemli başlıklar arasında yer alıyor. Gıdadan hazır giyime, teknolojiden mobilyaya pek çok iş kolunu kapsayan perakende sektörü yaklaşık 1,8 trilyon TL ciroyu aşan hacmiyle Türkiye'nin lokomotif sektörleri arasında yer alıyor. Geçen yıl ertelenen alımların alışverişe dönüşmesi ve yabancı turist harcamalarının etkisiyle canlanan sektör, pandemi koşullarının yavaş yavaş ortadan kalkmasıyla büyümesine hız verdi. Organize perakendenin ciro büyüklüğü kartlı harcamalar üzerinden takip ediliyor. Bankalararası Kart Merkezi'nin (BKM) verilerine göre, Türkiye'de 2020'de yerli ve yabancı kartlarla toplam 1 trilyon 170 milyar TL'lik harcama yapılmıştı. 2021'de aynı tutar yüzde 54 artışla 1,8 trilyon TL'ye ulaştı. 2022 yılı da perakende sektörü için hareketli geçiyor. BKM verilerine göre 2021'in ilk çeyreğinde 349 milyar TL olan kartlı harcamalar bu yıl yüzde 85'in üzerinde artışla 651 milyar TL'ye ulaştı. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, yüksek oranlı artışın büyük kısmının enflasyon kaynaklı olduğunun altını çiziyor ve devam ediyor: "Tüketicinin fiyat artışı beklentisi ile ihtiyaçlarını öne çekmesi nedeniyle satışlar nisan ve mayısta da genel olarak iyi gitti, ancak maliyetleri fiyata yansıtamayan markalar için marj giderek daralıyor." MALİYET ARTIŞLARI Piyasada canlılık devam etse de tablo o kadar pozitif değil. Zira maliyetler ve giderler şirketler karşısında önemli bir sorun olarak duruyor. Özellikle organize perakende için kira ve AVM'lerdeki genel giderler ciddi bir maliyet kalemi oluşturuyor. Bazı AVM'lerde kiranın yüzde 20'sine varan oranlarda genel gider faturası kesiliyor. Öncel, AVM'lerde kontrolsüz ve şeffaf olmayan genel giderlerden şikâyet ederken, üstüne bir de özellikle cadde mağazalarının kiralarında yasal sınırın üzerinde keyfi artışlarla karşı karşıya kalmaya başladıklarını söylüyor. Kira artışlarının önümüzdeki aylarda perakendeci için çok daha yakıcı bir sorun haline geleceğine dikkat çekiliyor. Yüzde 70'e dayanan tüketici enflasyonunun frenlenmesi, özellikle sabit ve dar gelirli kesimlerin alım gücünün daha da düşmemesi için BMD'nin bazı önerileri var. Öncelikle konut ve işyerlerindeki kira artışlarında TÜFE ortalamasına bir üst sınır belirlenmesi talep ediliyor. Mülk sahiplerine kira gelirleri için belli bir süre vergi muafiyeti ya da indirim getirilmesi diğer önemli başlık olarak öne çıkıyor. Üçüncü konu ise AVM'lerde maliyetlere doğrudan yansıyan genel giderlerle ilgili yönetmeliğin perakende sektörünün beklentileri doğrultusunda tamamlanarak bir an önce yürürlüğe girmesi. Sinan Öncel, "Medyadan takip ettiğimiz kadarı ile Ankara'da da kira artışlarını frenlemek için yasal düzenleme konusunda çeşitli seçenekler üzerinde çalışıldığını öğrendik. Konutların yanı sıra işyeri kiralarındaki artışa getirilecek bir sınırlama cadde mağazalarında karşı karşıya kaldığımız yasal oranın üzerinde ve keyfi kira artışlarını dizginleyebilir" diyor. AVM'LER DÖNÜŞÜYOR Organize perakendeye nefes aldıran konu da turistlerin yaptığı alışveriş. Ege ve Akdeniz'deki turizm merkezleri ile İstanbul'daki bazı AVM'lerdeki mağazalarda cironun yarıya yakını turist alışverişinden geliyor. TL değer kaybettiği için Türkiye'de fiyatlar yabancılar açısından çok cazip. Bu da Türkiye'yi bir alışveriş noktası haline getiriyor. Bu değişimi BKM verileri ortaya koyuyor. 2021'in ilk çeyreğinde 19,7 milyar TL olan yabancıların kartlı harcaması bu yıl yüzde 186 artışla 57,1 milyar TL'ye ulaşmış durumda. Öncel, yaz aylarında yabancı alışverişinin çok daha canlı olacağını öngördüklerini söylüyor. Pandemi döneminde büyük darbe alan AVM'ler de 2022'de toparlanma sürecine girdi. 100 milyar dolarlık yatırım değeri ve bünyesindeki mağazalarla birlikte 600 bin kişilik bir istihdam sağlayan sektör, 2022 yılını cirolarda ortalama yüzde 30'luk bir büyüme ile kapatmayı hedefliyor. Bugün Türkiye genelinde 445 AVM var. 2021 yılında dört yeni alışveriş merkezi açıldı. 2022 yılında da proje ve finansman modeli tamamlanmış ve inşaatı devam eden 3-4 yeni alışveriş merkezinin açılması bekleniyor. AVM'ler değişen müşteri ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda gerek mimarisini gerekse mağaza karmasıyla sürekli dönüşüp değişiyor. Sosyalleşmeye daha fazla alan açan AVM'lerde açık alanların payı artıyor. Klasik alışveriş deneyiminin yanı sıra ortak çalışma alanları, güzellik ve bakım merkezleri, kreşler, sanat kursları ve spor tesisleri gibi ekstra hizmetleri bünyesinde barındırankonseptler öne çıkıyor. DİJİTALLEŞME RÜZGARI Pandemiyle hızlanan dijitalleşme rüzgarı sektörü değiştirmeye devam ediyor. Akıllı mağazalar, e-ticaret, alışveriş deneyiminin iyileştirilmesi ve metaverse teknolojileri sektörün gündemindeki önemli başlıklar arasında yer alıyor. 2020 yılında yaklaşık yüzde 165 oranında artış gösteren e-ticaret pazarı, 220milyar TL hacmi yakaladı. E- ticaret pazarının, 2025 yılının sonunda 638 milyar TL değere ulaşması bekleniyor. Mobil e-ticaret pazarı da bu büyümeden pozitif etkileniyor. Mobil, pandemi öncesi toplam e-ticaret pazar büyüklüğünün yüzde 41'ine sahipken pandemiyle birlikte bu oran yüzde 53'e yükseldi. Mobil e-ticaretin, toplam e-ticaretteki pazar payının 2025 yılında yüzde 80'e ulaşacağı tahmin ediliyor. 'KPMG Perspektifinden Perakende Sektöründe Dijitalleşme Trendleri ve Dijitalleşme Işığında Yatırımlar' raporuna göre sektörde fiziksel ve dijital iş modelleri arasında dinamik bir gelişim söz konusu ve bu gelişime paralel olarak mağazalar yeni teknolojilerle donatılarak dijital dünya ve teknolojileri ile uyumlu hale geliyor. KPMG Türkiye Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektör Lideri Gökhan Kaçmaz, "Dijitalleşmenin kalıcı bir trend haline gelmesiyle birlikte sektörde inovasyon önceliğini koruyor. Çok kanallı perakendecilik sektörde bir standart haline geldi. Fiziksel alışveriş için talep devam ediyor ve perakendeciler de müşteri deneyimini dönüştürmek üzere akıllı mağaza uygulamalarını devreye alıyor" diyor. Akıllı mağaza uygulamaları yaygınlaşıyor. Tahminlere göre küresel akıllı mağaza pazarı 2021 yılında 22,6 milyar dolardan, yıllık ortalama yüzde 25'lik bir büyüme kaydederek, 2026 yılında 68,8 milyar dolara ulaşacak. METAVERSE LÜKSÜ ETKİLEYECEK Diğer taraftan metaverse sektörde dengeleri değiştirecek gibi duruyor. Özellikle lüks tüketim sektöründe çok ciddi büyüme fırsatı sunan bir alan olarak da öne çıkıyor. Sektör analistleri metaversete lüks tüketim ürünleri talebinin 2030 yılına kadar 50 milyar dolara ulaşabileceğini öngörüyor. KPMG'nin yaklaşık 1000 kişiyle gerçekleştirdiği lüks tüketici araştırmasına katılanların yüzde 58'i metaverse platformuna aşina ve araştırmaya katılan her 2 kişiden 1'i sanal bir ürün satın alabileceğini belirtiyor. Lüks markalar yeni gelir kaynakları elde etmek, yenilikçi ürünleri test etmek, mevcut müşterilerinin bağlılığını artırmak ve yeni müşteriler kazanmak için dijital ürün ve hizmetlerden faydalanması beklenebilir. Bunların yanı sıra NFT de lüks markalar için kârlı bir gelir kaynağı oluyor. Sanal dünyada, sahiplik ve ayrıcalık hissini besleyen yeni kavramları oluşturan NFT'ler genellikle, kimlik oluşturmak ve alıcılara değerli olarak algılandığı bir toplulukta güvenilirlik sağlamak için kullanılıyor. 300 milyar dolar değerindeki NFT piyasası içerisinde, lüks sanal/hibrit koleksiyon ürünleri kategorisinin 2030 yılına kadar payını 25 milyar dolara yükseltmesi bekleniyor. NFT görece düşük maliyeti ve verdiği benzersizlik hissiyle lüks markalar için çok önemli bir fırsat sunuyor. Kaynak Ekonomist

Turizmin etkisiyle hazır giyim ve perakendeciler mutlu Haber

Turizmin etkisiyle hazır giyim ve perakendeciler mutlu

Organize perakende sektörü için 2022 yılı verimli oldu. Turist alışverişindeki artış sektöre hareket kattı. Hazır giyim ve perakende sektörü hareketli ve olumlu bir yıl geçirdi. Hazır giyim ihracatı yılı 21 milyar dolarla kapatıyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi ve İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Gültepe, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün pandemi sürecinde tedarik zincirinin kırılmasının ve navlun maliyetlerinin 3-4 kat artmasının da etkisiyle ihracatta 202l'de ilk kez 20 milyar dolar sınırını aştığını söyledi. Gültepe, "2022'ye 2021'de yakaladığımız ivmeyle ve pozitif beklentilerle başladık. Bu yılı en az 22-23 milyar dolar ihracatla kapatacağımızı öngörüyorduk, ilk yarı beklentilerimiz doğrultusunda geçti, istihdamımızı 745 bine kadar çıkardık. Ancak navlun maliyetlerinin normale dönmesi ve firmalarımızın artan maliyetler nedeniyle fiyat tutturmakta zorlanması nedeniyle pandemi sürecinde ülkemize gelen siparişlerin bir kısmı Hindistan, Pakistan, Bangladeş gibi ülkelere kaydı. Euro/dolar paritesindeki değişimin de olumsuz etkisiyle ihracatımızın artış hızı yavaşladı, eylülden itibaren aylık rakamlarda gerileme gözlemliyoruz. 11 aylık ihracatta ise yüzde 5.8 artıdayız. Ocak-kasım döneminde 19.5 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. Yılı 21 milyar dolar seviyesinde tamamlayacağımızı öngörüyorum" dedi. Enerji maliyetleri zorluyor  Enerji ve işçilik başta olmak üzere artan maliyetlerin yanı sıra döviz kurlarının mevcut seviyesinin de rekabetçiliklerini olumsuz etkilediğini dile getiren Gültepe, şunları söyledi: "Kurların en az enflasyon oranında artması ihracatçılarımız açısından büyük önem taşıyor. Biz hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımızı her yıl en az yüzde 10 artırmayı hedefliyoruz. Ancak küresel ekonomiler 2023'e enerji krizi ve resesyon endişesi ile giriyor. 2023 özellikle ilk çeyreğini belirsizliklerle geçireceğimiz bir yıl olacak. Hazır giyim ve konfeksiyon değişimlere en hızlı tepki veren sektörler arasında yer alıyor. Pazarlardaki daralmadan ilk etkilenen sektörlerden biri olan hazır giyimin, yılın ikinci yarısında küresel pazarların normale dönmesiyle birlikte hızla toparlanacağını ve ihracatta 23 milyar doları zorlayacağımıza inanıyorum."  Mustafa Gültepe Avrupalılar ve Körfez Ülkeleri vatandaşları bol bol alışveriş yaptı  Turizm etkisi Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan öncel, pandemiyle geçen sıkıntılı iki yılın ardından organize perakende sektörü için 2022'nin genel olarak verimli geçtiğini kaydetti. Ülkemizdeki fiyatların özellikle Avrupa ve Körfez ülkelerinden gelen turistler için cazip bir alışveriş fırsatı yarattığını dile getiren öncel, "Ocak-Ekim döneminde ülkemizi ziyaret eden yaklaşık 40 milyon turistin kartlarla yaptığı harcama, geçen yıla göre yaklaşık yüzde 300 artış gösterdi. Ağırlıklı olarak maliyete bağlı fiyat artışlarının etkisi ve turist alışverişinin katkısıyla markalarımızın cirolarında geçen yıla göre ortalamada yüzde 100 artış kaydedildi. Adet satışlarında ise henüz istediğimiz düzeye geldiğimizi söyleyemem. Markalarımızın bir kısmı adet satışında pandemi öncesinin üzerine çıkmakla birlikte bazıları henüz o seviyeyi yakalayamadı" diye konuştu. 2023'ün aynı zamanda Cumhuriyetin kuruluşunun 100. yıldönümü olması nedeniyle ayrı bir anlam taşıdığını vurgulayan öncel, "Küresel pazarlarda yavaşlama beklentisi olsa da ben ülkemizde organize perakende sektörü için yine hareketli bir yıl geçireceğimize inanıyorum. Turistlerin de bu yıl olduğu gibi 2023'te de yine alışverişe önemli bir canlılık katacaklarını öngörüyorum" tahmininde bulundu. Ortak alan gideri çözülüyor Öncel, BMD üyeleri için uzun zamandır şikâyet konusu olan AVM'lerdeki ortak alan giderleriyle ilgili sorunun da 2022'de çözüm yoluna girdiğini anımsatarak, şunları söyledi: "Ticaret Bakanlığımız tarafından hazırlanan ve BMD'nin taleplerini büyük ölçüde karşılayan ortak alan yönetmeliği ağustos ayında yürülüğe girdi. Yönetmeliğe aykırı hareket eden AVM yönetimlerine uygulanacak cezai yaptırımlarla ilgili düzenleme de kasım ayında tamamlandı. Mevcut düzenlemelere rağmen üyelerimizle yaptığımız anketlere göre 'şeffaflık' konusunda şikâyetler devam etse de 2023'te sorunun büyük ölçüde ortadan kalkacağına inanıyorum." Sinan Öncel

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.