Hava Durumu

#Tcmb

TOURISMJOURNAL - Tcmb haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Tcmb haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Hava Yolu Yolcularına 600 Euro'ya Kadar Tazminat Hakkı Haber

Hava Yolu Yolcularına 600 Euro'ya Kadar Tazminat Hakkı

KOCAELİ (İHA) - Hava yolu yolculuklarında yaşanan gecikmelerde, yolculara 600 Euro'ya kadar tazminat alma hakkı tanındı. Hava Yolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik’te yapılan değişiklik, 10 Aralık 2024’te Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. YENİ DÜZENLEME NELERİ KAPSIYOR? Hava yolu yolcularının haklarını güvence altına alan yönetmelik, 2011 yılından bu yana geçerliydi. Avukat Buket Nurşah Tekışık, yeni düzenlemenin ayrıntılarını paylaştı. Tekışık, "Çıkarılan bu yönetmelikte tazminat, geri ödeme ve güzergâh değişikliği, belirli hizmetlerden faydalanma hakkı, üst veya alt hizmet sınıfına yerleştirme, yolcuların sağlık, güvenlik gibi sebepler haricinde uçağa alınmaması halinde hava taşıma işletmelerine tazminat yükümlülüğü doğuyor" dedi. Yeni düzenlemeye göre, uçuşun teknik ya da operasyonel nedenlerle planlanan varış noktasına 3 saatten fazla gecikmesi durumunda, yolculara tazminat ödenecek. Bu kapsamda hava yolu şirketleri, gecikme süresine ve uçuş mesafesine göre farklı miktarlarda tazminat ödemek zorunda kalacak. TAZMİNAT MİKTARLARI NASIL BELİRLENECEK? Yeni yönetmelikle yolculara ödenecek tazminat miktarları netleşti. Avukat Buket Nurşah Tekışık, bu konuda şu bilgileri verdi: İç Hat Uçuşları: 100 Euro tazminat ödenecek. Dış Hat Uçuşları: 1.500 km'ye kadar olan uçuşlarda 250 Euro, 1.500 - 3.500 km arası uçuşlarda 400 Euro, 3.500 km’den uzun uçuşlarda 600 Euro tazminat ödenecek. Tazminatların Türk Lirası karşılığı, ödemenin yapıldığı tarihteki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru üzerinden hesaplanacak. NASIL BAŞVURU YAPILACAK? Yolcular, gecikmeli uçuş sonrası tazminat alabilmek için bilet bilgileri ve rötar süresini içeren bir başvuru ile ilgili hava yolu şirketine müracaat etmek zorunda. Değerlendirme sonucunda, hak edilen tazminat belirlenen kurallar çerçevesinde ödenecek. MAĞDURİYETLERİN ÖNÜNE GEÇMEK AMAÇLANIYOR Yapılan bu düzenleme ile hava yolu şirketlerinin operasyonel süreçlerinde daha titiz davranmaları ve yolcu mağduriyetlerini en aza indirmeleri amaçlanıyor. Söz konusu yönetmelik, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecek.

Uraloğlu: Haber

Uraloğlu: "Uçağı Rötar Yapana 600 Euroya Kadar Tazminat Ödenecek"

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, uçuşlarda yolcu haklarını güçlendirecek yeni düzenlemeyi açıkladı. Resmi Gazete'de 10 Aralık 2024'te yayımlanan karara göre, uçuşların 3 saat ve üzerinde gecikmesi durumunda yolculara tazminat hakkı tanındı. İç hat uçuşlarında 100 euro, dış hat uçuşlarında ise mesafeye göre 250 ile 600 euro arasında tazminat ödenecek. Bakan Uraloğlu, "Değişiklikle uçuşların teknik ve operasyonel nedenlerle 3 saat ve üzerinde gecikmesi durumunda yolculara tazminat hakkı getirildi. Artık iç hat uçuşlarında 100 euro, dış hatlarda ise mesafeye göre 250 ila 600 euro arasında ödeme yapılacak" dedi. İÇ HATLARDA 100 EURO, DIŞ HATLARDA 600 EUROYA KADAR TAZMİNAT Bakan Uraloğlu, daha önce yalnızca uçuş iptali durumunda yolculara tazminat ödendiğini, ancak uçuşların gecikmesi durumunda böyle bir hakkın bulunmadığını hatırlattı. Yeni düzenleme ile bir eksikliğin daha giderildiğini vurgulayan Uraloğlu, "Türk hava yolu şirketleri, Avrupa Birliği (AB) Yolcu Hakları Tüzüğü kapsamında AB çıkışlı ya da AB varışlı uçuşlarda yabancı yolculara tazminat öderken aynı durumda Türk vatandaşlarına bu ödemeyi yapmıyordu. Yeni düzenlemeyle bu farklılık ortadan kaldırılmış ve uluslararası standartlara uyum sağlanmıştır" ifadelerini kullandı. Dış hat uçuşlarında tazminat miktarının uçuş mesafesine göre belirlendiğini belirten Bakan Uraloğlu, "Dış hat uçuşlarında bin 500 kilometre veya daha kısa tüm uçuşlar için 250 euro, bin 500-3 bin 500 kilometre arası için 400 euro ve 3 bin 500 kilometreden uzun uçuşlarda ise 600 euro tazminat verilecek. Tazminat alacaklarının Türk lirası cinsinden karşılığı hesaplanırken tazminatın ödendiği güne ait Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru esas alınacak" dedi. YOLCU HAKLARINI GÜÇLENDİRMEK VE GECİKMELERİ ÖNLEMEK HEDEFTE Bakan Uraloğlu, düzenlemenin hava yolu şirketlerinin operasyonel planlamalarını iyileştirmesi ve uzun süreli gecikmelerin önlenmesi amacıyla yapıldığını belirtti. Uraloğlu, "Söz konusu düzenlemeyi, hava yolu işletmelerinin uyum sağlamasını kolaylaştırmak amacıyla operasyonların daha az yoğun olduğu kış döneminde hayata geçirdik. Yaz döneminde olumlu etkilerinin görülmesi bekliyoruz" diye ekledi. Yolcuların haklarının güçlendirilmesi adına atılan bu adım, hem yolcular hem de hava yolu şirketleri açısından önemli bir değişiklik olarak dikkat çekiyor.

Havayolu Tazminatlarında Kur Hesaplama Sistemi Değiştirildi Haber

Havayolu Tazminatlarında Kur Hesaplama Sistemi Değiştirildi

Havayolu ile seyahat eden yolculara ödenen euro cinsi tazminatların hesaplanmasında önemli bir değişikliğe gidildi. Artık tazminat ödemelerinde biletin satın alındığı gün değil, tazminatın ödendiği güne ait Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) döviz satış kuru esas alınacak. Bu düzenleme, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından hazırlanan "Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik (SHY-YOLCU)'te Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik" ile Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. DAHA ÖNCE BİLETİN ALINDIĞI GÜNÜN KURU ESAS ALINIYORDU Yönetmelikteki eski düzenlemeye göre, yolculara euro cinsinden ödenen tazminatların Türk Lirası karşılığı, biletin satın alındığı günün TCMB döviz satış kuru üzerinden hesaplanıyordu. Bu sistem, özellikle kurların dalgalı olduğu dönemlerde yolcular için avantaj sağlıyordu. Ancak, yeni düzenlemeyle artık tazminatın ödendiği günün kuru esas alınacak. Bu durum, ödemelerde yaşanacak gecikmelerde yolcuların, kur farkı nedeniyle kayba uğrama ihtimalini artırıyor. TAZMİNAT MİKTARLARI AYNI KALDI Kur hesaplamasında değişiklik yapılmasına rağmen, yönetmelikte ödenen tazminat miktarları aynı kaldı. Daha önce olduğu gibi iç hat ve dış hat uçuşlarında geçerli olan tazminat rakamları şu şekilde uygulanacak: İç Hat Uçuşları:        - 100 euro Dış Hat Uçuşları:        - 500 km veya daha kısa uçuşlar için: 250 euro        - 1500 ile 3500 km arası uçuşlar için: 400 euro        - 3500 km’den daha uzun uçuşlar için: 600 euro Bu miktarlar, yolcuların uçuştaki mağduriyetlerine göre belirlenmiş tazminat hakları kapsamında ödeniyor. UÇUŞ GECİKMELERİNDE TAZMİNAT ZORUNLULUĞU GENİŞLETİLDİ Yönetmelikte dikkat çeken bir diğer düzenleme, uçuş gecikmelerine ilişkin tazminat yükümlülüğünün netleştirilmesi oldu. Buna göre, teknik ve operasyonel nedenlerle uçuşların tehir edilmesi ve yolcuların planlanan varış noktasına 3 saat veya daha fazla bir gecikmeyle ulaşması durumunda, uçuşu gerçekleştiren hava yolu şirketi, yolculara tazminat ödemekle yükümlü olacak. Bu düzenleme, yolcuların gecikme nedeniyle yaşadığı mağduriyetleri en aza indirmeyi amaçlıyor. Tazminat ödemeleri, uçuş mesafesine göre yukarıda belirtilen euro cinsinden rakamlar üzerinden yapılacak.

Deutsche Bank: Haber

Deutsche Bank: "Türkiye Ekonomisi Yumuşak İnişte"

Deutsche Bank, "Gelişmekte Olan Piyasalar 2025 Görünümü" raporunda, Türkiye ekonomisinin yumuşak iniş sürecinde olduğunu belirtti. Rapora göre, bu yıl yüzde 2,9 olarak öngörülen ekonomik büyümenin, 2025'te yüzde 2,8'e gerileyeceği tahmin edildi. Gelişmekte olan piyasalarda, özellikle ABD’nin politika değişiklikleri kaynaklı olumsuz etkiler ve artan gümrük tarifeleri gibi faktörlerin belirsizliklere yol açacağı ifade edildi. EKONOMİDE YUMUŞAK İNİŞ VE ENFLASYONLA MÜCADELE Türkiye'nin ekonomik durumu, "Türkiye: İstikrara Giden Kademeli Yol" başlığı altında değerlendirildi. Banka, sıkı parasal koşulların tüketim ve yatırım talebini sınırlaması nedeniyle Türkiye’nin 2025’in ikinci yarısına kadar potansiyelinin altında büyüyeceğini öngörüyor. Bununla birlikte, 2026’da iç talepte toparlanma ve büyümenin uzun vadeli eğilimine yaklaşması bekleniyor. Deutsche Bank, büyüme tahminlerini, ortodoks ekonomi politikalarının devam edeceği varsayımıyla hazırladı. Ancak politikaların daha destekleyici bir duruşa geçmesi durumunda büyümenin hızlanabileceği vurgulandı. DEZENFLASYON DEVAM EDECEK Raporda, iç talepteki zayıflama, enflasyon beklentilerindeki iyileşme ve Türk lirasının reel değerlenmesinin dezenflasyonu destekleyeceği kaydedildi. 2024 yılı sonunda enflasyonun yüzde 45’e, 2025 sonunda ise yüzde 25,4’e gerilemesi bekleniyor. Bununla birlikte, mali politikaların etkisi ve asgari ücretteki olası değişikliklerin enflasyon üzerinde yukarı yönlü riskler oluşturabileceği belirtildi. Raporda, "Mevcut politika çerçevesinin sürdürülmesi halinde, enflasyonun 2026 yılı sonuna kadar yüzde 20'nin altındaki seviyelere gerileyebileceğine inanıyoruz" ifadelerine yer verildi. FAİZ POLİTİKASINDA KADEMELİ GEVŞEME BEKLENTİSİ Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın (TCMB) Aralık 2024’te 250 baz puan faiz indirimi yapmasının beklendiği belirtildi. Rapora göre, 2025 yılı boyunca TCMB’nin kademeli ve temkinli bir faiz indirimi politikası izlemesi bekleniyor. Faiz oranlarının 2025’in ilk yarısında yüzde 37,5’e, yıl sonunda ise yüzde 30’a düşmesi tahmin edildi. Ayrıca, TL mevduat hedefleri ve kredi tavanları gibi makro ihtiyati politikaların gevşeme döngüsünü desteklemeye devam edeceği ifade edildi. Deutsche Bank’ın bu öngörüleri, 2025’in Türkiye ve diğer gelişmekte olan piyasalar için zorlu ancak dengeli bir geçiş dönemi olacağını işaret ediyor.

Ekonomide Turizm Geliri Artışta, Sanayi Üretimi Daralıyor Haber

Ekonomide Turizm Geliri Artışta, Sanayi Üretimi Daralıyor

TÜİK'in açıkladığı verilere göre Türkiye ekonomisi 2023'ün ikinci çeyreğinde %0,1 oranında büyüdü. Bu sınırlı büyüme, yüksek enflasyon ve küresel ekonomik durgunluğun etkilerini yansıtırken, sektörler arasında farklılık gösterdi.  Türkiye'nin turizm geliri, 2023'ün üçüncü çeyreğinde yıllık %3,9 artışla 23,2 milyar dolara ulaştı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre turizm, ekonomiye en yüksek katkı sağlayan sektörlerden biri olarak büyümeye devam ediyor. SANAYİ ÜRETİMİNDE DARALMA Aynı dönemde sanayi üretimi %1,8 oranında daralma yaşadı. Sanayi sektöründeki bu gerileme, ekonomik büyüme hızını yavaşlatan önemli bir etken olarak öne çıkıyor. Ekonomik büyümeye harcama kalemlerinin katkısı belirginleşirken, tüketim harcamaları ve yatırımlar büyümeyi desteklemeye devam ediyor. Özellikle turizm gelirlerinin artışı, hizmetler sektörüne olumlu bir yansıma sağlıyor. YILLIK MİLLİ GELİR 1,2 TRİLYON DOLARI AŞTI 2023'ün ikinci çeyreğinde Türkiye’nin yıllık milli geliri 1,2 trilyon doları aşarak yüksek bir seviyeye ulaştı. Bu artış, ekonominin büyüme potansiyelini sürdürmesine katkı sağlıyor. MERKEZ BANKASI FAİZ ORANI VE TÜFE FARKI 3 YILIN EN DÜŞÜĞÜNDE Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) faizi ile Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) arasındaki fark, son 3 yılın en düşük seviyesine indi. Bu durum, enflasyonla mücadelede önemli bir ilerleme olarak görülüyor. Ağustos ayında dış ticaret açığı 34 ay sonra 5 milyar doların altına düşerek olumlu bir ivme kazandı. Bu gelişme, ihracatın ithalatı karşılama oranını artırarak ekonomiye olumlu yansıyor.

Konutder Başkanı: “Konut satışları 2 aydır artış eğiliminde.” Haber

Konutder Başkanı: “Konut satışları 2 aydır artış eğiliminde.”

Bugün TÜİK Ağustos 2024 Konut Satış İstatistiklerini, TCMB’da Konut Fiyat Endeksi’ni açıkladı. Ortaya çıkan verileri değerlendiren Konutder Başkanı Ramadan Kumova, “Konutta, Temmuz’da yıllık bazda artış olmuştu, yılsonu tahminlerini yapabilmek için Ağustos verisini bekliyorduk. Ağustos’taki %9,9’luk yükseliş yılsonu tahminlerimizi daha olumlu yorumlamak açısından yol gösterici oldu” dedi. Ramadan Kumova’nın bugün her iki kurumun ortaya koyduğu verilere ilişkin genel değerlendirmeleri şöyle: “İlk 8 aylık toplam satışlar %1,1 artmış durumda. Yılın ilk aylarında veriler olumsuz gelmiş olmasına rağmen daha sonra satışlarda toparlama trendi başladı. Bu trend devam ederse yıl sonunda 2023’e göre daha yüksek bir satış ile kapatacağız. Öte yandan, enflasyon ile kıyaslandığında reel anlamda konut fiyatları sene başından bu yana gerileme içerisinde. TCMB’nin açıkladığı Konut Fiyat Endeksi’nin Ağustos verilerinde de bunu çok net görüyoruz. Konut fiyatları Ağustos’ta yıllık bazda; nominal %34,3 artarken, reel olarak ,6 azaldı. Aynı dönemde konut maliyet artışı (Temmuz 2023- Temmuz 2024) ise nominal %46 olarak gerçekleşti. Son bir yılda İstanbul’u incelediğimiz de ise rakamlar daha çarpıcı sonuçları göstermektedir. İTO’nun Temmuz ayı raporunda İstanbul’da inşaat malzemeleri maliyet artışı 9 olarak gerçekleşmiştir. İstanbul için aynı dönemde TCMB verisine göre konut fiyat artışı sadece %26 olarak raporlanmıştır. Konut fiyatlarındaki reel düşüş yatırım fırsatı doğurmaktadır Kredili satışların toplam satıştaki payının ’a düşmesine rağmen satışların artma trendine girmesinin ardında, maliyet eksenli fiyat artışlarının kaçınılmaz olduğunu gören konut alıcısının bugünkü fiyatlamaları bir fırsat olarak değerlendirmesi yatmaktadır. Aslında ülkemizdeki konut ihtiyacını göz önüne aldığımızda 1. Elde 700 bin konut satılması gerekiyor ancak şu anki kredi ortamından kaynaklı olarak satışlar bunun çok altında 380 binler seviyesine kadar gerilemiş durumda. Üreticiler maliyetleri üstlenerek satışlarına devam etmeye çalışmaktadır, fakat orta vadede bu durum sürdürülebilir değildir. Üreticilerin üstlendiği bu maliyetlerin farkında olan konut alıcısı konut yatırımını daha fazla ertelemeden alım yönünde bir davranış eğilimine girmiş durumdadır. Şu an çok yüksek oranda olan konut kredisi faizinin yakın-orta vadede düşmesiyle birlikte konuta olan talep hızla artacaktır. Kasım 2024 gibi konut kredilerinde bir düşüş öngörüyoruz. İpotekli konut satışlarında tablonun tersine dönmesiyle beraber satışlar artarak konut sektöründe 2025 yılında bir toparlanma sürecine gireceğimizi düşünüyorum. Yabancıya satış düşüyor Bugün açıklanan konut satış istatistiklerinde yabancılara yapılan konut satışlarının Ağustos ayında; bir önceki yılın aynı ayına göre %26,2 azalarak 2 bin 257 olduğunu görüyoruz. 2 yıldır yaşanan ciddi kayıp devam ediyor. Türkiye’de yabancıya satışta ilk 8 aya baktığımızda önceki yılın ilk 8 ayına göre %40 azalma olduğunu görüyoruz. Türkiye’ye gelen yabancı gayrimenkul yatırımlarının 2024 sonu toplamının 2,5 milyar doların altına gerileyeceğini öngörüyoruz. Bu düşüş Türkiye ekonomisine yıllık bazda 4 milyar dolarlık bir azalış ile etki ediyor. Cari açık yönünden eksi veren ülkemiz yabancıya konut satış miktarını artırarak bu açığın azalmasında önemli katkılar sağlanabilir. 2022 yılından bu yana yabancıya satışı %60 gerileyen Türkiye yabancıya satış pazarında son 2 senede gerileme gösteren dünyadaki tek ülkedir. Dubai %60’ın üzerinde, İspanya %44, İngiltere ise yabancıya satışlarını artırırken bizim bu gerileyişimizdeki nedenler hızlıca araştırılmalı ve çözümleri ivedilikle hayata geçirilmelidir.”

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.