Hava Durumu

#Ticaret

TOURISMJOURNAL - Ticaret haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Ticaret haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Karanfil'den Libya ile ticarete ilişkin açıklama Haber

Karanfil'den Libya ile ticarete ilişkin açıklama

MÜSİAD Libya Temsilcisi ve Karanfil Group Yönetim Kurulu Başkanı Murtaza Karanfil, Türkiye ile Libya arasında 2000'li yıllarda 96 milyon dolar olan ticaret hacminin süreç içerisinde 4,5 milyar doları bulduğunu belirterek, '15 milyar dolara ulaşabilecek kapasite için ise enerji ve lojistik sektörleri öncelikli sütunlar olacak.” ifadesini kullandı. Karanfil Group'tan yapılan açıklamada görüşlerine yer verilen Murtaza Karanfil, Türkiye ve Libya ülke arasındaki ekonomik bağların son dönemde önemli bir büyüme kaydettiğini açıkladı. 15 milyar dolara ulaşabilecek kapasite için ise enerji ve lojistik sektörlerinin öncelikli sütunlar olacağını belirten Karanfil, birinci sektörün enerji olurken ikinci planda ise lojistiğin yer aldığını ifade etti. Enerjinin bugünün dünyasında dış politikaları ve ekonomi politiğini belirleyen temel alanlardan biri olduğunu da dile getiren Karanfil, enerji alanındaki iş birliklerinin önemine vurgu yaparak, şunları kaydetti: 'Türkiye ve Libya ilişkilerinde de özellikle Libya ile iş yapan Türk şirketleri açısından gelişen ekonomik ilişkiler ve ticaret çerçevesinde artan bir öneme sahip olan, aynı zamanda da büyük bir potansiyeli barındıran sektör enerjidir. Enerji alanında Türk şirketlerinin Libya’da gerçekleştirdikleri iş birliği örneği olarak geçtiğimiz günlerde hem basında yer alan hem de Libya Ulusal Birlik Hükümeti’nin açıklaması ile ortaya çıkan Çalık Enerji’nin Libya’daki girişimini göstermek mümkündür. Geçmiş dönemde Trablus’un 100 kilometre doğusunda bir başka elektrik santrali inşa eden Çalık Enerji, bu defada Alman şirketlerinin ortaklığı ile Güney Trablus Elektrik Santrali'ni hayata geçirecek. Bu örnekten de anlaşılacağı üzere, Türk şirketlerinin Libya’daki ticaretten enerjiye, inşaattan imara etkinliklerini yaygınlaştırmaları Türkiye’ye olan güveni daha da artıracaktır. İki ülke arasındaki bu artan güven ortamı da devletler arasında birçok alanda iş birliğinin gerçekleşmesine neden olmaktadır. Bu çerçevede, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla geçtiğimiz dönemde Türkiye ile Libya arasında enerji, savunma, ticaret ve iletişim gibi birçok alanda mutabakatların imzalanması da buna örnek olarak gösterilebilir.' Karanfil, Türk şirketlerinin enerji alanındaki iş birliklerinin Libya’daki diğer etkinliklerin ve ticari ilişkileri de pozitif yönde etkileyeceğini belirterek, 'Bu konu sonuçları itibarıyla da sadece Libya özelinde de sınırlı kalmayacaktır. Libya Afrika’ya açılan kapıdır ve aynı zamanda da Libya, hem Türkiye’ye hem de Avrupa’ya coğrafi avantajı nedeniyle önemli bir ticaret üssü haline getirilebilir.' ifadelerini kullandı. Başta enerji ve ticaret olmak üzere Libya ile Türkiye ve Türk şirketleri arasında artan iş birliklerinin, Libya’nın istikrarı ile birlikte tüm Afrika’nın kalkınmasını da sağlayacağını belirten Karanfil, sözlerini şöyle sürdürdü: 'Bu minvalde, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Libya’nın istikrarının bölgenin istikrarına katkı sağlayacağını belirtmesi yine son derece önemlidir. Siyasi istikrar ile ekonomi iç içe olduğu için bu Libya’da iş birliklerinin artırılması gerekmektedir. Buna katkı olarak Dışişleri Bakanı Hakan Fidan da Libya'da kalıcı barış ve istikrarın Türkiye'nin temel önceliği olduğunun altını çizmiştir. Libya’nın kalkınması aynı zamanda Afrika’nın kalkınması demektir ve Libya aynı zamanda Avrupa için yeni bir tedarik noktasıdır.' - 'Libya deniz yolundan limanları vasıtasıyla rahat bir ulaşıma sahip' Murtaza Karanfil, Libya’nın hem Afrika’ya açılan kapı olması sebebiyle hem de Türkiye ve Avrupa’ya en kısa deniz yolunu sunmasından dolayı önemli bir coğrafya olduğunu belirterek, 'Bu bağlamda Libya’nın deniz yolundan limanları vasıtasıyla rahat bir ulaşıma sahip olması ve ayrıca Afrika kıtasının içerisine doğru kolaylıkla sağlanacak kara ve hava yolu ulaşımı ile 53 Afrika ülkesine ve 1 milyarlık nüfusa ulaşma imkanı sunması küresel düzende ülkeyi bir cazibe merkezi haline getirmektedir. Belirtmekte fayda var ki Türkiye'nin 20 yıllık kalkınma serüvenin de bir sürü bedeller ödenmiştir ve gelinen süreçte bir mükemmeliyete doğru en iyisini yapılmıştır. Bu konuda Libya Afrika'ya açılan kapı vizyonunu geliştirmek istiyorsa en iyi verimi alacak ülke Türkiye'dir.' değerlendirmesinde bulundu. Karanfil, şu an da gündemde olan liman işletmeciliğinde deneyimli firmaların mevcut olduğunu ve Libya’nın vizyonunda ticareti geliştirmek istediğini ve Türk firmalarıyla hızlı bir şekilde karar alıp doğru ve hakiki ortaklıklar kurulması gerektiğini açıkladı. Türk şirketlerinin Libya'daki enerji projelerinin iş birliğini artırdığını ve iki ülke arasındaki güveni pekiştirdiğini gösterdiğini de dile getiren Karanfil, 'Libya'nın coğrafi konumu ve ulaşım altyapısı, lojistik sektörünün gelişmesine imkan tanımaktadır. Türk firmalarının Libya limanlarının işletilmesi ve lojistik merkezlerin kurulması, Afrika ve Avrupa ticaret hatlarında Türkiye'nin etkinliğini artırabilir.' ifadelerini kullandı. Karanfil, bu iş birliklerinin sadece ekonomik değil, aynı zamanda siyasi istikrarı ve bölgesel kalkınmayı desteklemeyi amaçladığını da kaydetti.

Antalya Düşünce Platformundan Ukrayna hamlesi Haber

Antalya Düşünce Platformundan Ukrayna hamlesi

Antalya Düşünce Platformu üyeleri Ukrayna konsolosluğu ile geliştirdiği proje kapsamında Ukrayna’nın en önemli iş insanı derneklerinden birinin temsilcileri ile bir araya geldi. Ukrayna Rusya savaşı sonrası çeşitli ülkelerde ticari faaliyet imkanları arayan, özellikle Türkiye’de yatırım yapmayı hedefleyen Ukrayna’nın önde gelen iş insanları Antalya Düşünce Platformu ile işbirliği içerisine girdiler. Özel toplandılar Basına kapalı gerçekleştirilen toplantıda her iki ülke temsilcisi iş insanları faaliyet gösterdikleri alanlarda yatırım imkanlarını değerlendirdiler. Reklamcılıktan, uluslararası lojistiğe bir çok alanda karşılıklı mutabakata varan iş insanları Türkiye - Ukrayna arasındaki ticaret hacminin artması için projeleri oluşturmaya başladı. Antalya Düşünce Platformu başkanı Halil Güvenbaş “Ukrayna konsolosluğuna bize gösterdiği güven ve imkanlar için teşekkür ediyorum. Antalyalı iş insanı üyelerimiz ile Ukrayna’nın öncü iş insanları arasında çok verimli görüşmelere tanık olduk. Hem ülkemizin menfaatleri hem de Ukraynalı dostlarımızın zor günlerinde yanlarında olmak noktasında bu çalışmaları oldukça anlamlı buluyorum” dedi. Devamı gelecek Antalya Düşünce Platformu’nun Ukraynalı iş insanları ile gerçekleşen toplantıları yurt geneline yayması, ticaret hacminin artması için yeni çalışmalar yapması bekleniyor.

Dış ticaret açığı Nisan ayında yüzde 42,1 arttı Haber

Dış ticaret açığı Nisan ayında yüzde 42,1 arttı

Nisan ayında genel ticaret sistemine göre ihracat yüzde 17,1, ithalat yüzde 4,8 azaldı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2023 yılı Nisan ayı Dış Ticaret İstatistikleri’ni açıkladı. Buna göre, TÜİK ile Ticaret Bakanlığı iş birliğiyle genel ticaret sistemi kapsamında üretilen geçici dış ticaret verilerine göre; ihracat 2023 yılı Nisan ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 17,1 azalarak 19 milyar 331 milyon dolar, ithalat yüzde 4,8 azalarak 28 milyar 69 milyon dolar olarak gerçekleşti. Ocak-Nisan döneminde ihracat yüzde 3 azalırken ithalat yüzde 7,1 arttı Genel ticaret sistemine göre ihracat 2023 yılı Ocak-Nisan döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3 azalarak 80 milyar 869 milyon dolar, ithalat yüzde 7,1 artarak 124 milyar 313 milyon dolar olarak gerçekleşti. Nisan ayında enerji ürünleri ve altın hariç ihracat yüzde 17,2 azalırken ithalat yüzde 3 arttı Enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç ihracat, 2023 Nisan ayında yüzde 17,2 azalarak 21 milyar 807 milyon dolardan, 18 milyar 50 milyon dolara geriledi. Nisan ayında enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç ithalat yüzde 3 artarak 21 milyar 219 milyon dolardan, 21 milyar 865 milyon dolara yükseldi. Enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç dış ticaret açığı Nisan ayında 3 milyar 815 milyon dolar olarak gerçekleşti. Dış ticaret hacmi yüzde 7,2 azalarak 39 milyar 914 milyon dolar olarak gerçekleşti. Söz konusu ayda enerji ve altın hariç ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 82,6 oldu. Dış ticaret açığı Nisan ayında yüzde 42,1 arttı Nisan ayında dış ticaret açığı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 42,1 artarak 6 milyar 147 milyon dolardan, 8 milyar 738 milyon dolara yükseldi. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2022 Nisan ayında yüzde 79,1 iken, 2023 Nisan ayında yüzde 68,9'a geriledi. Dış ticaret açığı Ocak-Nisan döneminde yüzde 32,9 arttı Ocak-Nisan döneminde dış ticaret açığı yüzde 32,9 artarak 32 milyar 684 milyon dolardan, 43 milyar 444 milyon dolara yükseldi. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2022 Ocak-Nisan döneminde yüzde 71,8 iken, 2023 yılının aynı döneminde yüzde 65,1'e geriledi. Nisan ayında imalat sanayinin toplam ihracattaki payı yüzde 94,8 oldu Ekonomik faaliyetlere göre ihracatta, 2023 Nisan ayında imalat sanayinin payı yüzde 94,8, tarım, ormancılık ve balıkçılık sektörünün payı yüzde 3,1, madencilik ve taşocakçılığı sektörünün payı yüzde 1,6 oldu. Ocak-Nisan döneminde ekonomik faaliyetlere göre ihracatta imalat sanayinin payı yüzde 94,5, tarım, ormancılık ve balıkçılık sektörünün payı yüzde 3,6, madencilik ve taşocakçılığı sektörünün payı yüzde 1,5 oldu. Nisan ayında ara mallarının toplam ithalattaki payı yüzde 73,2 oldu Geniş ekonomik gruplar sınıflamasına göre ithalatta, 2023 Nisan ayında ara mallarının payı yüzde 73,2, sermaye mallarının payı yüzde 13,9 ve tüketim mallarının payı yüzde 12,9 oldu. İthalatta, 2023 Ocak-Nisan döneminde ara mallarının payı yüzde 76,0, sermaye mallarının payı yüzde 12,8 ve tüketim mallarının payı yüzde 11,1 oldu. Nisan ayında en fazla ihracat yapılan ülke Almanya oldu Nisan ayında ihracatta ilk sırayı Almanya aldı. Almanya'ya yapılan ihracat 1 milyar 590 milyon dolar olurken, bu ülkeyi sırasıyla; 1 milyar 163 milyon dolar ile ABD, 970 milyon dolar ile Irak, 954 milyon dolar ile İtalya, 945 milyon dolar ile Birleşik Krallık takip etti. İlk 5 ülkeye yapılan ihracat, toplam ihracatın yüzde 29,1'ini oluşturdu. Ocak-Nisan döneminde ihracatta ilk sırayı Almanya aldı. Almanya'ya yapılan ihracat 7 milyar 115 milyon dolar olurken, bu ülkeyi sırasıyla; 4 milyar 751 milyon dolar ile ABD, 4 milyar 177 milyon dolar ile İtalya, 3 milyar 943 milyon dolar ile Rusya Federasyonu ve 3 milyar 878 milyon dolar ile Birleşik Krallık takip etti. İlk 5 ülkeye yapılan ihracat, toplam ihracatın yüzde 29,5'ini oluşturdu. İthalatta ilk sırayı Rusya Federasyonu aldı İthalatta Rusya Federasyonu ilk sırayı aldı. Nisan ayında Rusya Federasyonu'ndan yapılan ithalat 4 milyar 177 milyon dolar olurken, bu ülkeyi sırasıyla; 3 milyar 691 milyon dolar ile Çin, 2 milyar 175 milyon dolar ile Almanya, 1 milyar 153 milyon dolar ile İtalya, 1 milyar 117 milyon dolar ile ABD izledi. İlk 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 43,9'unu oluşturdu. Ocak-Nisan döneminde ithalatta ilk sırayı Rusya Federasyonu aldı. Rusya Federasyonu'ndan yapılan ithalat 17 milyar 253 milyon dolar olurken, bu ülkeyi sırasıyla; 14 milyar 136 milyon dolar ile Çin, 9 milyar 482 milyon dolar ile İsviçre, 8 milyar 757 milyon dolar ile Almanya, 4 milyar 821 milyon dolar ile ABD izledi. İlk 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 43,8'ini oluşturdu. Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre ihracat yüzde 4,5 azaldı Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre; 2023 Nisan ayında bir önceki aya göre ihracat yüzde 4,5, ithalat yüzde 1,0 azaldı. Takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre ise; 2023 yılı Nisan ayında bir önceki yılın aynı ayına göre ihracat yüzde 9,6 azalırken, ithalat yüzde 1,1 arttı. Yüksek teknolojili ürünlerin imalat sanayi ihracatı içindeki payı yüzde 4 oldu Teknoloji yoğunluğuna göre dış ticaret verileri, ISIC Rev.4 sınıflaması içinde yer alan imalat sanayi ürünlerini kapsamaktadır. Nisan ayında ISIC Rev.4'e göre imalat sanayi ürünlerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94,8'dir. Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ihracatı içindeki payı yüzde 4. Ocak-Nisan döneminde ISIC Rev.4'e göre imalat sanayi ürünlerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94,5'tir. Ocak-Nisan döneminde yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ihracatı içindeki payı yüzde 3,7'dir. Nisan ayında imalat sanayi ürünlerinin toplam ithalattaki payı yüzde 80,0'dır. Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ithalatı içindeki payı yüzde 10,7'dir. Ocak-Nisan döneminde imalat sanayi ürünlerinin toplam ithalattaki payı yüzde 77,4'tür. Ocak-Nisan döneminde yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ithalatı içindeki payı yüzde 10,3'tür. Özel ticaret sistemine göre ihracat 2023 yılı Nisan ayında 17 milyar 706 milyon dolar oldu Özel ticaret sistemine göre, 2023 yılı Nisan ayında, ihracat bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 19,6 azalarak 17 milyar 706 milyon dolar, ithalat yüzde 10,1 azalarak 25 milyar 888 milyon dolar olarak gerçekleşti. Nisan ayında dış ticaret açığı yüzde 20,6 artarak 6 milyar 782 milyon dolardan, 8 milyar 182 milyon dolara yükseldi. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2022 Nisan ayında yüzde 76,5 iken, 2023 Nisan ayında yüzde 68,4'e geriledi. İhracat 2023 yılı Ocak-Nisan döneminde 73 milyar 829 milyon dolar oldu Özel ticaret sistemine göre ihracat, 2023 yılı Ocak-Nisan döneminde, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6,1 azalarak 73 milyar 829 milyon dolar, ithalat yüzde 4,6 artarak 116 milyar 948 milyon dolar olarak gerçekleşti. Ocak-Nisan döneminde dış ticaret açığı yüzde 30,2 artarak 33 milyar 127 milyon dolardan, 43 milyar 120 milyon dolara yükseldi. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2022 Ocak-Nisan döneminde yüzde 70,4 iken, 2023 yılının aynı döneminde yüzde 63,1'e geriledi.

Türkiye'nin ihracatı martta 23 milyar 595 milyon dolar oldu Haber

Türkiye'nin ihracatı martta 23 milyar 595 milyon dolar oldu

Türkiye İstatistik Kurumu ve Ticaret Bakanlığı işbirliğiyle oluşturulan mart ayına ilişkin geçici dış ticaret verileri açıklandı. Buna göre, Genel Ticaret Sistemi (GTS) kapsamında ihracat, martta geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 4,4 artarak 23 milyar 595 milyon dolar, ithalat yüzde 3,4 yükselişle 31 milyar 936 milyon dolar oldu. Dış ticaret açığı, martta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 0,9 artarak 8 milyar 341 milyon dolara çıktı. İhracatın ithalatı karşılama oranı, Mart 2022'de yüzde 73,2 iken geçen ay yüzde 73,9'a yükseldi. İhracat, ocak-mart döneminde ise geçen yılın aynı çeyreğine kıyasla yüzde 2,5 artarak 61 milyar 558 milyon dolar, ithalat yüzde 11,1 artışla 96 milyar 250 milyon dolar olarak gerçekleşti. Dış ticaret açığı, ocak-mart döneminde yüzde 30,7 yükselerek 26 milyar 537 milyon dolara çıktı. İhracatın ithalatı karşılama oranı Ocak-Mart 2022'de yüzde 69,4 iken bu yılın aynı döneminde yüzde 64'e geriledi. Enerji ve altın hariç dış ticaret Enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç ihracat, martta yüzde 3,7 artarak 21 milyar 201 milyon dolardan 21 milyar 977 milyon dolara yükseldi. Martta enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç ithalat yüzde 14,2 yükselişle 21 milyar 427 milyon dolardan 24 milyar 462 milyon dolara çıktı. Enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç dış ticaret açığı martta 2 milyar 485 milyon dolar olarak gerçekleşti. Dış ticaret hacmi yüzde 8,9 artarak 46 milyar 439 milyon dolara yükseldi. Söz konusu ayda enerji ve altın hariç ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 89,8 oldu. Ekonomik faaliyetler incelendiğinde ihracatta martta imalat sanayisinin payı yüzde 94,9, tarım, ormancılık ve balıkçılık sektörünün payı yüzde 3,3, madencilik ve taş ocakçılığı sektörünün payı yüzde 1,3 oldu. Ocak-mart döneminde ekonomik faaliyetlere göre ihracatta imalat sanayisinin payı yüzde 94,4, tarım, ormancılık ve balıkçılık sektörünün payı yüzde 3,7, madencilik ve taş ocakçılığı sektörünün payı yüzde 1,4 olarak kaydedildi. Geniş ekonomik gruplar sınıflamasına göre ithalatta martta ara malların payı yüzde 72,8, sermaye mallarının payı yüzde 14,9 ve tüketim mallarının payı yüzde 12,2 olarak hesaplandı. Ocak-mart döneminde ise ara malların payı yüzde 76,8, sermaye mallarının payı yüzde 12,5 ve tüketim mallarının payı yüzde 10,6 oldu. Almanya ihracatta, Rusya ithalatta ilk sırada Martta ihracatta ilk sırayı 2 milyar 6 milyon dolarla Almanya aldı. Bu ülkeyi 1 milyar 384 milyon dolarla ABD, 1 milyar 191 milyon dolarla İtalya, 1 milyar 130 milyon dolarla Birleşik Krallık, 1 milyar 112 milyon dolar ile Irak izledi. Şubatta ilk 5 ülkeye yapılan ihracat, toplam ihracatın yüzde 28,9'unu oluşturdu. Ocak-mart döneminde de ihracatta ilk sırada Almanya yer aldı. Bu ülkeye 5 milyar 528 milyon dolarlık ihracat yapıldı. Almanya'yı 3 milyar 656 milyon dolarla ABD, 3 milyar 223 milyon dolarla İtalya, 3 milyar 102 milyon dolarla Rusya ve 2 milyar 933 milyon dolarla Birleşik Krallık takip etti. Bu dönemde ilk 5 ülkeye yapılan ihracat, toplam ihracatın yüzde 30'una karşılık geldi. Martta ithalatta ilk sırayı Rusya aldı. Bu ülkeden yapılan ithalat 3 milyar 863 milyon dolar oldu. Rusya'yı 3 milyar 787 milyon dolarla Çin, 2 milyar 694 milyon dolarla Almanya, 1 milyar 408 milyon dolarla ABD ve 1 milyar 393 milyon dolar ile İtalya takip etti. İlk 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 41,2'sini oluşturdu. Ocak-mart döneminde de ithalatta ilk sırayı Rusya alırken bu ülkeden 13 milyar 77 milyon dolarlık ithalat gerçekleştirildi. Bu ülkeyi 10 milyar 444 milyon dolarla Çin, 9 milyar 164 milyon dolarla İsviçre, 6 milyar 582 milyon dolarla Almanya, 3 milyar 702 milyon dolarla ABD izledi. İlk 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 44,6'sını oluşturdu. Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre, martta bir önceki aya kıyasla ihracat yüzde 12,5 artarken ithalat yüzde 7 azaldı. Takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre ise martta geçen yılın aynı ayına kıyasla ihracat yüzde 4,7, ithalat yüzde 3,7 yükseldi. Teknoloji yoğunluğuna göre dış ticaret verileri, "ISIC Rev.4" sınıflaması içinde yer alan imalat sanayisi ürünlerini kapsıyor. Martta bu sınıflamaya göre imalat sanayisi ürünlerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94,9 oldu. Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayisi ürünleri ihracatı içindeki payı yüzde 4 olarak kayıtlara geçti. Ocak-mart döneminde "ISIC Rev.4"e göre imalat sanayisi ürünlerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94,4 olarak hesaplandı. Ocak-mart döneminde yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayisi ürünleri ihracatı içindeki payı yüzde 3,6 oldu. Martta imalat sanayisi ürünlerinin toplam ithalattaki payı yüzde 79,5 olarak belirlendi. Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayisi ürünleri ithalatı içindeki payı yüzde 10,8 olarak belirlendi. Ocak-mart döneminde imalat sanayisi ürünlerinin toplam ithalattaki payı yüzde 76,6 olarak hesaplandı. Ocak-mart döneminde yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayisi ürünleri ithalatı içindeki payı yüzde 10,2 olarak kayıtlara geçti. Özel Ticaret Sistemi verileri Özel Ticaret Sistemi'ne göre martta ihracat, geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 1,7 artarak 21 milyar 586 milyon dolar, ithalat yüzde 2,2 artışla 30 milyar 318 milyon dolar oldu. Martta dış ticaret açığı yüzde 3,3 artarak 8 milyar 452 milyon dolardan 8 milyar 732 milyon dolara yükseldi. İhracatın ithalatı karşılama oranı Mart 2022'de yüzde 71,5 iken geçen ay yüzde 71,2'ye geriledi. Özel Ticaret Sistemi'ne göre ihracat ocak-mart döneminde geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 0,8 azalarak 56 milyar 142 milyon dolara geriledi, ithalat yüzde 9,8 artışla 91 milyar 60 milyon dolara yükseldi. Ocak-mart döneminde dış ticaret açığı yüzde 32,5 artarak 26 milyar 345 milyon dolardan 34 milyar 918 milyon dolara çıktı. İhracatın ithalatı karşılama oranı Ocak-Mart 2022 döneminde yüzde 68,2 iken bu yılın aynı döneminde yüzde 61,7'ye geriledi.

Türkiye-Güney Afrika ticaret hacmi rekor kırdı Haber

Türkiye-Güney Afrika ticaret hacmi rekor kırdı

Johannesburg Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin ile birlikte BRICS ülkeleri grubunda yer alan ve G-20 üyesi olan Güney Afrika, güçlü finans ve madencilik sektörüyle, Afrika'nın önde gelen ekonomileri arasında yer alıyor. Gerek ekonomik gerekse siyasi anlamda kıtanın güneyinde en güçlü bölgesel aktör olarak öne çıkan 60 milyonluk Güney Afrika aynı zamanda, Zimbabve, Zambiya, Botsvana, Namibya, Mozambik, Lesotho, Esvatini gibi bölge ülkelerinin pazarlarına açılan kapı konumunda. İkili ticaret hacmi 2022'de yüzde 60 arttı Türkiye'nin Pretorya Büyükelçiliği Ticaret Müşavirleri İlker Eralp ve Bengü Okur Erdoğan, Türkiye ile Güney Afrika arasında rekora koşan ikili ticari ilişkileri ve Güney Afrika'da ticaret ve yatırım konularını AA muhabirine değerlendirdi. Eralp, 2021'de 123,8 milyar dolarlık ihracata karşılık 93,5 milyar dolar ithalat yapan, 426 milyar dolar milli gelire sahip Güney Afrika'nın, emsallerine göre daha düşük büyüme performansı gösterse de daimi dış ticaret fazlası veren bir ekonomi olduğunu ifade etti. Türkiye ile Güney Afrika arasındaki ikili ticaret hacminin son 10 yılda 1,3 milyar dolar ile 2,4 milyar dolar arasında gerçekleştiğini kaydeden Eralp, "2021 yılı sonunda ulaşılan 2,05 milyar dolarlık ticaret hacmi, 3,29 milyar dolar ile yüzde 60 aşılmış bulunuyor. Bu veriler doğrultusunda, 2022 sonu itibarıyla ikili ticaretimizin rekor düzeye ulaşarak tarihte ilk kez 3 milyar doları geçtiğini ifade edebiliriz." dedi. Eralp, 2022'de Türkiye'den Güney Afrika'ya ihracatta, petrol ürünleri ve diğer mineral yağları, otomotiv parça ve aksesuarları, beyaz eşya, halı ve ev tekstili ürünleri, kuru gıda, lastik ve plastik ürünlerinin öne çıktığını, Güney Afrika'dan ise en çok altın ve platin gibi değerli madenlerin, santrifüjler, binek otomobiller, demir ve çelik ürünlerinin, krom, taş kömürü, alüminyum gibi diğer madenlerin ithal edildiğini söyledi. 2022'de ilk kez ticaret fazlası verildi Eralp, geçmişte düzenli olarak Güney Afrika lehine olan ticaret açığının ilk kez 2022'de Türkiye lehine döndüğünü belirterek, "2021 yılı sonu itibarıyla 331 milyon dolar olan ticaret açığımız, 2022 sonu itibarıyla lehimize dönmüş görünüyor. 2022 Ocak-Aralık döneminde lehimize gerçekleşen 120,8 milyon dolarlık ticaret fazlasını, yılın aynı döneminde ihracatımızın yüzde 98 artmasına karşın, ithalatımızın yüzde 32 artması ile açıklayabiliriz." yorumunu yaptı. Güney Afrika'nın, Türkiye'nin en çok ihracat yaptığı ülkeler listesinde 1 yılda 20 sıra birden yükselerek 35'inciliğe yükseldiğine dikkati çeken Eralp, buna rağmen ihracat ve ithalat kalemlerinde ürün bazında önemli bir sapma olmadığını kaydetti. Eralp, Afrika'da Mısır, Fas, Libya ve Cezayir'in ardından Türkiye'nin 5. büyük ticaret ortağı olan Güney Afrika'nın, Sahra Altı bölgesinde ise Türkiye'nin en büyük partneri olduğunu söyledi. Bankacılık finans sektöründe Güney Afrika'nın kıtanın en gelişmiş ülkesi olduğunu belirten Eralp, "Öyle ki bölgenin en büyük 10 bankasından 5’i Güney Afrika bankası olup Güney Afrikalı Standard Bank hem kıtanın hem de ülkenin en büyük bankasıdır." dedi. Türk ihracatçı için pazara giriş avantajları Bengü Okur Erdoğan ise Güney Afrika'nın Ticaret Bakanlığının 24 "hedef ülke" ve 18 "uzak ülke" listelerinde yer aldığına dikkati çekerek, "Bakanlığımızın Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamındaki 18 ülke arasında yer aldığından Güney Afrika için mevcut destek puanının diğer ülkelere nazaran yüzde 25'e kadar artırıldığını belirtelim." ifadelerini kullandı. Bakanlığın fuar desteğinden tanıtım desteğine, birçok alanda sunduğu teşviklerin özellikle pazara giriş aşamasında büyük önem taşıdığına değinen Erdoğan, ülkenin kıtanın fuar merkezi olmasının da pazara girişte büyük kolaylık sağladığını belirtti. Erdoğan, Güney Afrika pazarına girecek ihracatçıların özellikle madencilik, otomotiv, enerji, sağlık ve medikal, paketleme ve ambalaj, gıda, helal gıda, inşaat ve yapı malzemeleri, turizm ile film ve dizi sektörlerindeki fuarları takip etmelerini tavsiye etti. Güney Afrika'da Türk ürünlerinin kalitesine yönelik olumlu algının da önemli bir avantaj sağladığını kaydeden Erdoğan, özellikle tekstil alanında Türk markalarının son derece iyi bir imaja sahip olduğunu belirtti. Herkes için ülkenin zorlukları Erdoğan, Güney Afrika'nın coğrafi uzaklığının ve başta güvenlik meselesi olmak üzere özel sorunların Güney Afrika ile ilgili zorluklar arasında yer aldığını belirtti. Geçen sene 27 binden fazla kişinin cinayet sonucu hayatını kaybettiği ülkede güvenlik meselesine dikkat edilmesi gerektiğini ifade eden Erdoğan, dolandırıcılık konusunda da şüpheli durumda Pretorya'daki Müşavirlikle irtibata geçilmesini önerdi. Erdoğan, Güney Afrika hükümetinin otomotiv, tekstil, demir-çelik, mobilya, tavukçuluk, şeker ve benzeri sektörlerde uygulanan yerelleşme politikaları ve bu sektörlerde ithalatı kısıtlamaya yönelik uygulamaların ihracatçılar için dezavantaj yarattığını kaydetti. Güney Afrika'da yaygın elektrik kesintileri, grevlerin, tekrar eden şiddet ve yağma olaylarının, nitelikli iş gücü yetersizliğinin ve çalışma vizesi almada yaşanan zorlukların diğer problemler arasında yer aldığını belirten Erdoğan, ihracatın yüzde 92'sinin deniz yoluyla gerçekleştiği ülkede konteyner ulaşma sürelerinin 35-40 günü bulduğunun altını çizdi. Sektörel fırsatlar Erdoğan, Mercedes-Benz, Volkswagen, Ford, BMW, Nissan, Toyota ve Isuzu gibi motorlu taşıt üreticilerinin çeşitli modellerinin Güney Afrika'da üretildiğini kaydederek, ülkede otomotiv, otomotiv yedek parça ve aksesuar sektörlerinin önemli fırsatlar sunduğunu belirtti. Ağır vasıta araç pazarının da fazlasıyla gelişmiş olduğuna değinen Erdoğan, ülkede süregelen elektrik krizi nedeniyle yenilebilir enerji alanında faaliyet gösteren şirketler için de önemli fırsatlar bulunduğunu ifade etti. Erdoğan, Türk film ve dizilerinin ülkede çok popüler olduğuna dikkati çekerek, bu açıdan tarihi konuların yanında modern dönemi anlatan yapımlarından Güney Afrika'da ilgiyle izlendiğine hatta yerel dillerde Afrikaans'a çevrildiğine değindi.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.