Hava Durumu

#Tüik

TOURISMJOURNAL - Tüik haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Tüik haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Konutder Başkanı: “Konut satışları 2 aydır artış eğiliminde.” Haber

Konutder Başkanı: “Konut satışları 2 aydır artış eğiliminde.”

Bugün TÜİK Ağustos 2024 Konut Satış İstatistiklerini, TCMB’da Konut Fiyat Endeksi’ni açıkladı. Ortaya çıkan verileri değerlendiren Konutder Başkanı Ramadan Kumova, “Konutta, Temmuz’da yıllık bazda artış olmuştu, yılsonu tahminlerini yapabilmek için Ağustos verisini bekliyorduk. Ağustos’taki %9,9’luk yükseliş yılsonu tahminlerimizi daha olumlu yorumlamak açısından yol gösterici oldu” dedi. Ramadan Kumova’nın bugün her iki kurumun ortaya koyduğu verilere ilişkin genel değerlendirmeleri şöyle: “İlk 8 aylık toplam satışlar %1,1 artmış durumda. Yılın ilk aylarında veriler olumsuz gelmiş olmasına rağmen daha sonra satışlarda toparlama trendi başladı. Bu trend devam ederse yıl sonunda 2023’e göre daha yüksek bir satış ile kapatacağız. Öte yandan, enflasyon ile kıyaslandığında reel anlamda konut fiyatları sene başından bu yana gerileme içerisinde. TCMB’nin açıkladığı Konut Fiyat Endeksi’nin Ağustos verilerinde de bunu çok net görüyoruz. Konut fiyatları Ağustos’ta yıllık bazda; nominal %34,3 artarken, reel olarak ,6 azaldı. Aynı dönemde konut maliyet artışı (Temmuz 2023- Temmuz 2024) ise nominal %46 olarak gerçekleşti. Son bir yılda İstanbul’u incelediğimiz de ise rakamlar daha çarpıcı sonuçları göstermektedir. İTO’nun Temmuz ayı raporunda İstanbul’da inşaat malzemeleri maliyet artışı 9 olarak gerçekleşmiştir. İstanbul için aynı dönemde TCMB verisine göre konut fiyat artışı sadece %26 olarak raporlanmıştır. Konut fiyatlarındaki reel düşüş yatırım fırsatı doğurmaktadır Kredili satışların toplam satıştaki payının ’a düşmesine rağmen satışların artma trendine girmesinin ardında, maliyet eksenli fiyat artışlarının kaçınılmaz olduğunu gören konut alıcısının bugünkü fiyatlamaları bir fırsat olarak değerlendirmesi yatmaktadır. Aslında ülkemizdeki konut ihtiyacını göz önüne aldığımızda 1. Elde 700 bin konut satılması gerekiyor ancak şu anki kredi ortamından kaynaklı olarak satışlar bunun çok altında 380 binler seviyesine kadar gerilemiş durumda. Üreticiler maliyetleri üstlenerek satışlarına devam etmeye çalışmaktadır, fakat orta vadede bu durum sürdürülebilir değildir. Üreticilerin üstlendiği bu maliyetlerin farkında olan konut alıcısı konut yatırımını daha fazla ertelemeden alım yönünde bir davranış eğilimine girmiş durumdadır. Şu an çok yüksek oranda olan konut kredisi faizinin yakın-orta vadede düşmesiyle birlikte konuta olan talep hızla artacaktır. Kasım 2024 gibi konut kredilerinde bir düşüş öngörüyoruz. İpotekli konut satışlarında tablonun tersine dönmesiyle beraber satışlar artarak konut sektöründe 2025 yılında bir toparlanma sürecine gireceğimizi düşünüyorum. Yabancıya satış düşüyor Bugün açıklanan konut satış istatistiklerinde yabancılara yapılan konut satışlarının Ağustos ayında; bir önceki yılın aynı ayına göre %26,2 azalarak 2 bin 257 olduğunu görüyoruz. 2 yıldır yaşanan ciddi kayıp devam ediyor. Türkiye’de yabancıya satışta ilk 8 aya baktığımızda önceki yılın ilk 8 ayına göre %40 azalma olduğunu görüyoruz. Türkiye’ye gelen yabancı gayrimenkul yatırımlarının 2024 sonu toplamının 2,5 milyar doların altına gerileyeceğini öngörüyoruz. Bu düşüş Türkiye ekonomisine yıllık bazda 4 milyar dolarlık bir azalış ile etki ediyor. Cari açık yönünden eksi veren ülkemiz yabancıya konut satış miktarını artırarak bu açığın azalmasında önemli katkılar sağlanabilir. 2022 yılından bu yana yabancıya satışı %60 gerileyen Türkiye yabancıya satış pazarında son 2 senede gerileme gösteren dünyadaki tek ülkedir. Dubai %60’ın üzerinde, İspanya %44, İngiltere ise yabancıya satışlarını artırırken bizim bu gerileyişimizdeki nedenler hızlıca araştırılmalı ve çözümleri ivedilikle hayata geçirilmelidir.”

Antalya, yabancılar için hala cazibe merkezi Haber

Antalya, yabancılar için hala cazibe merkezi

TÜİK verilerine göre Ağustos ayında Türkiye genelinde 134 bin 155 konut satıldı. Antalya’da bu dönemde 3 bin 944'ü ikinci el olmak üzere toplam 6 bin 361 konut alıcı buldu. Yabancılara ise Antalya'da 696 konut satışı yapıldı ve şehir, yabancılara en çok konut satılan ikinci il oldu. Türkiye genelinde konut satışları, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9,9 artarak 134 bin 155’e ulaştı. En fazla konut satışı İstanbul’da (19 bin 467) gerçekleşti, ardından Ankara (12 bin 496) ve İzmir (7 bin 44) geldi. En az konut satışı yapılan iller ise Hakkari (53), Ardahan (93) ve Bayburt (116) oldu. Turizm şehri Antalya, konut satışlarında ilk beşte yer aldı. Ağustos ayında şehirde 6 bin 361 konut satıldı. Isparta'da 801, Burdur'da ise 369 konut satışı yapıldı. Yabancılara yapılan konut satışları, Türkiye genelinde bir önceki yılın Ağustos ayına göre yüzde 26,2 azalarak 2 bin 257’ye düştü. Bu satışların, toplam konut satışları içindeki payı yüzde 1,7 olarak kaydedildi. En fazla yabancılara konut satışı sırasıyla İstanbul (838), Antalya (696) ve Mersin (174) illerinde yapıldı. Ocak-Ağustos döneminde yabancılara yapılan konut satışları, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 40 azalarak 15 bin 68’e geriledi. Ağustos ayında en çok konut satışı yapılan yabancılar ise 381 ile Rusya Federasyonu, 171 ile İran ve 161 ile Ukrayna vatandaşları oldu.

Müzelerdeki eser sayısı 3 milyon 900 bin 331 oldu Haber

Müzelerdeki eser sayısı 3 milyon 900 bin 331 oldu

Müze sayısı 2023 yılında önceki yıla göre yüzde 7,1 artarak 606 oldu. Müzelerdeki eser sayısı önceki yıla göre yüzde 2,9 azalarak 3 milyon 900 bin 331 oldu. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2023 yılına ilişkin Kültürel Miras İstatistikleri’ni açıkladı. Milli Saraylara ait istatistikler, Cumhurbaşkanlığına bağlı Milli Saraylar Başkanlığı’ndan 2023 yılından itibaren derlenmeye ve yayımlanmaya başlandı. Buna göre, müze sayısı 2023 yılında önceki yıla göre yüzde 7,1 artarak 606 oldu. Müzelerin 212 tanesi Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde, 376 tanesi özel müze kategorisinde yer alırken Milli Saraylar Başkanlığına bağlı 18 müze faaliyet gösterdi. Ören yeri sayısı 144 oldu. Müzelerdeki eser sayısı 3 milyon 900 bin 331 oldu Müzelerdeki eser sayısı önceki yıla göre yüzde 2,9 azalarak 3 milyon 900 bin 331 oldu. Bakanlığa bağlı müzelerdeki eser sayısı geçen yıla göre yüzde 0,5 artarak 3 milyon 341 bin 162 olurken özel müzelerdeki eser sayısı yüzde 32,5 azalarak 286 bin 334, Milli Saraylar Başkanlığına bağlı müzelerdeki eser sayısı yüzde 2,2 artarak 272 bin 835 oldu. Bakanlığa bağlı müzelerdeki eserlerin yüzde 60,1'i sikke, yüzde 27,6'sı arkeolojik materyal, yüzde 6,6'sı etnografik materyal, yüzde 3,6'sı tablet oldu. Müze ve ören yeri ziyaretçi sayısı yüzde 6,2 arttı Müze ve ören yeri ziyaretçi sayısı, 2023 yılında yüzde 6,2 artarak 55 milyon 752 bin 208 oldu. Ziyaretçilerin yüzde 54,7'si Bakanlığa bağlı müze ve ören yerlerini ziyaret etti. Bakanlığa bağlı ücretli müze ve ören yerlerini ziyaret edenlerin sayısı 17 milyon 673 bin 661 ve toplam ziyaretçiler içindeki payı yüzde 31,7 oldu. Özel müze ziyaretçi sayısı yüzde 22,5 artarak 18 milyon 236 bin 130 olurken Milli Saraylar Başkanlığına bağlı müze ziyaretçi sayısı yüzde 5,0 artarak 7 milyon 27 bin 103 oldu. Bakanlığa bağlı ücretli müze ve ören yerleri ziyaretlerinden 2 milyar 666 milyon 691 bin 663 TL gelir elde edildi. Bakanlık tarafından satılan müze kartı sayısı 4 milyon 214 bin 303 oldu. Taşınmaz kültür varlıklarının sayısı yüzde 2,1 arttı Taşınmaz kültür varlıklarının sayısı bir önceki yıla göre yüzde 2,1 artarak 124 bin 671 oldu. Taşınmaz kültür varlıklarının en çok bulunduğu il 33 bin 869 ile İstanbul olurken, 7 bin 976 ile İzmir ve 4 bin 948 ile Muğla takip eden iller oldu. Toplam sit alanı sayısı bir önceki yıla göre yüzde 4,9 artarak 24 bin 786 oldu. Sit alanlarının yüzde 97,0'sini arkeolojik sit alanları oluşturdu. Tabiat parkı sayısı yüzde 1,9 arttı Milli parkların sayısı 2023 yılında bir önceki yıla göre değişmeyerek 48 oldu, milli park alanı yüzde 0,2 azalarak 909 bin 158 oldu. Tabiat parkı sayısı yüzde 1,9 artarak 266'ya yükselirken, tabiat parkı alanı yüzde 0,3 azalarak 108 bin 36 hektar oldu. Tabiatı koruma alanı sayısı önceki yıla göre değişim göstermeyerek 31 olurken, tabiat anıtı sayısı yüzde 2,7 azalarak 110 oldu.

Müzelerdeki eser sayısı 3 milyon 900 bin 331 oldu Haber

Müzelerdeki eser sayısı 3 milyon 900 bin 331 oldu

Müze sayısı 2023 yılında önceki yıla göre yüzde 7,1 artarak 606 oldu. Müzelerdeki eser sayısı önceki yıla göre yüzde 2,9 azalarak 3 milyon 900 bin 331 oldu. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2023 yılına ilişkin Kültürel Miras İstatistikleri’ni açıkladı. Milli Saraylara ait istatistikler, Cumhurbaşkanlığına bağlı Milli Saraylar Başkanlığı’ndan 2023 yılından itibaren derlenmeye ve yayımlanmaya başlandı. Buna göre, müze sayısı 2023 yılında önceki yıla göre yüzde 7,1 artarak 606 oldu. Müzelerin 212 tanesi Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde, 376 tanesi özel müze kategorisinde yer alırken Milli Saraylar Başkanlığına bağlı 18 müze faaliyet gösterdi. Ören yeri sayısı 144 oldu. Müzelerdeki eser sayısı 3 milyon 900 bin 331 oldu Müzelerdeki eser sayısı önceki yıla göre yüzde 2,9 azalarak 3 milyon 900 bin 331 oldu. Bakanlığa bağlı müzelerdeki eser sayısı geçen yıla göre yüzde 0,5 artarak 3 milyon 341 bin 162 olurken özel müzelerdeki eser sayısı yüzde 32,5 azalarak 286 bin 334, Milli Saraylar Başkanlığına bağlı müzelerdeki eser sayısı yüzde 2,2 artarak 272 bin 835 oldu. Bakanlığa bağlı müzelerdeki eserlerin yüzde 60,1'i sikke, yüzde 27,6'sı arkeolojik materyal, yüzde 6,6'sı etnografik materyal, yüzde 3,6'sı tablet oldu. Müze ve ören yeri ziyaretçi sayısı yüzde 6,2 arttı Müze ve ören yeri ziyaretçi sayısı, 2023 yılında yüzde 6,2 artarak 55 milyon 752 bin 208 oldu. Ziyaretçilerin yüzde 54,7'si Bakanlığa bağlı müze ve ören yerlerini ziyaret etti. Bakanlığa bağlı ücretli müze ve ören yerlerini ziyaret edenlerin sayısı 17 milyon 673 bin 661 ve toplam ziyaretçiler içindeki payı yüzde 31,7 oldu. Özel müze ziyaretçi sayısı yüzde 22,5 artarak 18 milyon 236 bin 130 olurken Milli Saraylar Başkanlığına bağlı müze ziyaretçi sayısı yüzde 5,0 artarak 7 milyon 27 bin 103 oldu. Bakanlığa bağlı ücretli müze ve ören yerleri ziyaretlerinden 2 milyar 666 milyon 691 bin 663 TL gelir elde edildi. Bakanlık tarafından satılan müze kartı sayısı 4 milyon 214 bin 303 oldu. Taşınmaz kültür varlıklarının sayısı yüzde 2,1 arttı Taşınmaz kültür varlıklarının sayısı bir önceki yıla göre yüzde 2,1 artarak 124 bin 671 oldu. Taşınmaz kültür varlıklarının en çok bulunduğu il 33 bin 869 ile İstanbul olurken, 7 bin 976 ile İzmir ve 4 bin 948 ile Muğla takip eden iller oldu. Toplam sit alanı sayısı bir önceki yıla göre yüzde 4,9 artarak 24 bin 786 oldu. Sit alanlarının yüzde 97,0'sini arkeolojik sit alanları oluşturdu. Tabiat parkı sayısı yüzde 1,9 arttı Milli parkların sayısı 2023 yılında bir önceki yıla göre değişmeyerek 48 oldu, milli park alanı yüzde 0,2 azalarak 909 bin 158 oldu. Tabiat parkı sayısı yüzde 1,9 artarak 266'ya yükselirken, tabiat parkı alanı yüzde 0,3 azalarak 108 bin 36 hektar oldu. Tabiatı koruma alanı sayısı önceki yıla göre değişim göstermeyerek 31 olurken, tabiat anıtı sayısı yüzde 2,7 azalarak 110 oldu.

Enflasyon rakamları açıklandı Haber

Enflasyon rakamları açıklandı

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, ağustosta 12 aylık ortalamalar dikkate alındığında, tüketici fiyatları yüzde 64,91, yurt içi üretici fiyatları yüzde 46,23 arttı. Aylık bazda TÜFE yüzde 2,47, Yİ-ÜFE yüzde 1,68 artış gösterdi. TÜFE, ağustosta geçen yılın aralık ayına göre yüzde 31,94, geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 51,97 oldu. Yİ-ÜFE ise Aralık 2023'e göre yüzde 23,86, geçen yılın ağustos ayına kıyasla yüzde 35,75 olarak gerçekleşti. Böylece TÜFE, Ağustos 2023'ten, Yİ-ÜFE de Mayıs 2021'den bu yana en düşük oran kayıtlara geçti. TÜFE Ağustos 2023'te yüzde 58,94, Yİ-ÜFE de Mayıs 2021'de yüzde 38,33 olarak hesaplanmıştı. TÜFE'de ağustosta bir önceki aya oranla yüzde 2,47, geçen yılın aralık ayına göre yüzde 31,94, geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 51,97 ve 12 aylık ortalamalara göre yüzde 64,91 artış gerçekleşti. Ana harcama grupları itibarıyla ağustosta bir önceki aya göre en çok azalan ana grup yüzde 1,1 ile gıda ve alkolsüz içecekler oldu. Ağustosta aylık bazda artışın en yüksek olduğu ana grup ise yüzde 11,84 ile eğitim olarak hesaplandı. Yıllık değişimler Ağustosta geçen yılın aynı ayına göre en az artış gösteren ana grup, yüzde 28,96 ile ulaştırma oldu. Buna karşılık, geçen yılın aynı ayına göre artışın en yüksek olduğu ana grup ise yüzde 120,81 ile eğitim olarak belirlendi. Endekste kapsanan 143 temel başlıktan 22'sinin endeksinde düşüş gerçekleşirken 3'ünün endeksinde değişim olmadı, 118'inin endeksinde ise artış görüldü. Üretici enflasyonu değişimleri Yİ-ÜFE, ağustosta bir önceki aya kıyasla yüzde 1,68, geçen yılın aralık ayına göre yüzde 23,86, geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 35,75 ve 12 aylık ortalamalara göre yüzde 46,23 artış gösterdi. Sanayinin 4 sektörünün yıllık değişimleri, madencilik ve taş ocakçılığında yüzde 49,43, imalatta yüzde 36,18, elektrik, gaz üretimi ve dağıtımında yüzde 20,66 ve su temininde yüzde 65,87 artış yönünde oldu. Ana sanayi gruplarının yıllık değişimleri incelendiğinde, ara mallarında yüzde 33,56, dayanıklı tüketim mallarında yüzde 40,7, dayanıksız tüketim mallarında yüzde 48,79, enerjide yüzde 18,2 ve sermaye mallarında yüzde 37,98 artış görüldü. Sanayinin 4 sektörünün aylık değişimlerine bakıldığında, madencilik ve taş ocakçılığında yüzde 2,51, imalatta yüzde 1,2, elektrik, gaz üretimi ve dağıtımında yüzde 6,1 ve su temininde yüzde 1,07 yükseliş gerçekleşti. Ana sanayi gruplarının aylık değişimleri incelendiğinde ise ara malında yüzde 1,25, dayanıklı tüketim mallarında yüzde 2,14, dayanıksız tüketim mallarında yüzde 1,17, enerjide yüzde 3,04 ve sermaye mallarında yüzde 2,49 artış kayıtlara geçti. Beklentiler AA Finans Enflasyon Beklenti Anketi'ne katılan ekonomistler, ağustosta TÜFE'nin yüzde 2,64 artacağını öngörmüştü. Ekonomistler, bir önceki ay yüzde 61,78 olan yıllık enflasyonun yüzde 52,20'ye ineceği tahmininde bulunmuştu.

Sinop, Türkiye'nin yine 'en mutlu ili' seçildi Haber

Sinop, Türkiye'nin yine 'en mutlu ili' seçildi

TÜİK tarafından yapılan araştırmaya göre, Sinop yüzde 77,66'lık mutluluk oranıyla Türkiye'nin en mutlu 10 şehri arasında 1. sırada yer aldı. Sinop'un en mutlu 1. şehir seçilmesinin altında yatan nedenler arasında şehrin sakin yapısı ve doğası öne çıkıyor. Şehirde yaşayan vatandaşlar, bu özelliklerin mutluluğun temel kaynakları olduğunu ifade ediyor. Sinop Kültür ve Turizm Derneği Başkanı Saim Gürbüz, kentin insanlarının sorunların içerisinde mutlu yaşamayı bildiğini belirterek, “Hak eden ile bu unvan geri döndü. Bence bu listeye baktığımızda gerçekten bu unvana yakışan kent Sinop. Kente baktığınızda ve insanlarına baktığınızda 'evet, gerçekten biz gittik ve insanlar gerçekten mutluydu' denilen il Sinop. 2014 yılından beri yanlış bilmiyorsam herhalde 7'nci kez oldu. Neden mutlu? Çocuk gözüyle bakalım. Bir deniz kenarı yanındaki küçük bir kasabada denize girilebilecek her gün bir liman bulabilmek, her gün bir plaj bulabilmek, kumda denize girebilmek, ücretsiz denize ulaşabilmek, ücretli işletmelere ulaşabilmek, güzel tesisler ve güzel balıkçı barınağı. Kentimizin bazı problemleri olabilir ama bizim insanımız sorunların içerisinde de mutlu yaşamayı biliyor. O yüzden unvan hak ettiği ile geri döndü” dedi. Sinop'ta yaşayan Arslan Pehlivanlı, “Mutluluğumuza mutluluk katıyoruz. Yazın burada bulunan trafik problemi de olmasa artık o da buranın incisi diyeceğiz ama maalesef trafiği de çözme şansımız yok gibi gözüküyor. Gelen kimsenin de buna bir çözüm bulacağını sanmıyorum. Onun dışında sessiz, sakin bir şehir. En güzeli de güvenlik problemi olmadan geceli, gündüzlü rahatça yiyip, içebileceğin, denizine girebileceğin güzel bir kentimiz” diye konuştu. Almanya'dan Sinop'a gelen Nurcihan Keskin ise “Gerçekten Sinop doğasıyla, deniziyle, insanıyla her şeyiyle çok güzel bir şehir. Sinop'tan herkese sevgiler, selamlar. Gerçekten ben çok mutluyum. İyi ki seçilmiş bizim şehrimiz. Burada doğmadım ama köklerim burada” ifadelerine yer verdi.

Turizmdeki durgunluğun nedeni pahalılık mı, esnaf mı? Haber

Turizmdeki durgunluğun nedeni pahalılık mı, esnaf mı?

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre nisan-haziran dönemini kapsayan 2. çeyrekte turizm geliri bir önceki yıla göre yüzde 12 oranında artış gösterirken, bu veri turizm gelirlerinde ikinci çeyrek rekorunun kırıldığı anlamına geliyor. Ülkeye gelen ziyaretçi sayısı yüzde 15 artarak 16 milyon kişiye ulaşırken, turizm bölgelerinde ise geçen yıllara göre hem şikayetler hem de boşluklar artmış görünüyor. Turizm sektörü büyümede durgunluk yaşıyor Pandemi sonrası küresel turizm ve seyahatte yükselişler sürerken, Avrupa dahil birçok ülkede ziyaretçi sayıları rekor seviyelere ulaştı. Türkiye’deyse durum daha karmaşık bir halde görünüyor. BBC Türkçe’den Özge Özdemir’in haberine göre, bu yaz uzun bir aradan sonra ilk defa Türkiye’de turizm sektörü hızlanan büyümede durgunlaşma yaşıyor. Turizmde, sektör temsilcileri bir yavaşlama olduğu konusunda hemfikir olsa da nedenler konusunda hemfikir değiller. Tüketici Konfederasyonu’nun Turizm Komisyonu Başkanı Mehmet Gem, temmuz ayında görülen boşlukların uzun yıllardır görülmediğini söylüyor. Otellerde doluluk oranının en yüksek yüzde 60 seviyesinde olduğunu belirten Gem, temmuz-eylül döneminde 3 ay bu doluluk oranının en az yüzde 90-95 düzeyinde olması gerektiğini de vurguladı. Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra Eresin ise geçen yıla göre çok fazla bir düşüş olmadığını söylerken, görülen durumun EURO 2024 ve 2024 Paris Olimpiyatları nedeniyle uluslararası turizm trafiğinde oluşan doğal bir yavaşlama olduğunu belirtiyor. Yunan adaları etkili oldu Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, haziran ayı verilerine bakıldığında ziyaretçi sayısının artışının yavaşladığını kabul ederken, açıklamasında Çeşme ve Bodrum’daki doluluk oranlarının sadece Avrupa’daki spor turnuvalarına bağlanamayacağını, Yunan adalarının sağladığı vize kolaylığının da etkili olabileceğini belirtti. Turizm sektöründe genel sorunların yanında bu yaz görülen ekstra sorunların da olduğu inkâr edilemiyor. Sahillerde beachler nedeniyle denize giremeyenlerin ödedikleri ücretler, paylaşılan restoran fişleri, otel karşılaştırmalarında görülen farklar, öncelikli Yunan adaları olmak zere farklı destinasyonlara da artan ilginin sebebi olarak gösteriliyor. Yunan adalarının kapıda vize kolaylığı sağlayınca tatil için buralara rağbet artarken, kur farkına rağmen daha ucuz olduğuna yönelik sosyal medya yorumları da etkili oldu. Turizmciler de bunun bir etken olduğunu kabul ederken, tek sebep olmadığını da söylüyor. Döviz kurlarındaki seyir rotayı değiştirdi Kurdaki sabit seyrin fiyatları yükseltmesi, turizmcilerin sebepleri içinde ilk sırada gelirken, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, “Döviz kur artışının, maliyet artışlarının çok altında kalması konaklama başta olmak üzere tatil fiyatlarında bir yükselişe neden oldu” diyor. Tüketici Konfederasyonu’ndan Mehmet Gem, “Konaklamadaki bu zamla Akdeniz çanağında rekabet ettiğimiz diğer ülkelere göre daha pahalı konuma geldik. Bize gelen müşteri kitlesi Avrupa’da enflasyonu hisseden ve alım gücü düşen müşteri kitlesi. Orta ve ortanın alt sınıfı bize geliyor. Onlar da bu fiyat farklılıklarından etkilendiği için başka alternatiflere kaydılar” dedi. Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz de Mısır, Fas, Tunus ve Dubai’nin Türkiye ile rekabet halinde olduğunu söyledi. TÜİK verilerine göre 2024 ilk çeyrekte yurt içinde seyahate çıkan kişi sayısı, önceki yıla göre yüzde 4 düşerken, kişi başı ortalama harcamanın 2207 TL’den 4593 TL’ye çıkması da bunun bir göstergesi olabiliyor. Esnafa güvensizlik arttı Fiyatlar sadece yerli turistler için değil yabancı turistler için de yüksek kaldı. Avrupa Seyahat Komisyonu raporuna göre, yılın ilk dört ayında İspanya’ya olan talep bir önceki yıla göre yüzde 14,5, Yunanistan’a yüzde 24,4 ve İtalya’ya da yüzde 17,8 oranında arttı. Pahalı olmanın yanında, dolandırılan turistlere yönelik güvensizlik ve haberler de sektörü baltalıyor. Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz’e göre genel değil münferit vakalardan bahsetmek mümkün olurken, “Ben çok kriz yaşadım, bu en kötüsü mü deseniz, hayır” diyor.

In 2023, we spent the most money on housing and rent Haber

In 2023, we spent the most money on housing and rent

The Turkish Statistical Institute (TÜİK) released consumption expenditure statistics for the year 2023: According to the data, housing and rent expenditures had the highest share of household consumption expenditures nationwide, at 23.9%. Transportation followed in second place with 21.9%, and food and non-alcoholic beverages ranked third with 20.6%. Among total consumption expenditures, insurance and financial services had the lowest share at 0.8%, education services at 1%, and entertainment, sports, and culture expenditures at 1.9%. The monthly average consumption expenditure per household, calculated taking into account household size and composition, was estimated at 24,383 Turkish Lira per household and 12,521 Turkish Lira per equivalent individual. Households primarily dependent on salary, wages, or daily earnings allocated 22.8% to transportation, 22.2% to housing and rent, and 18.9% to food and non-alcoholic beverages. In contrast, households with entrepreneurial income allocated 27.3% to transportation, 19.7% to housing and rent, and 19.5% to food and non-alcoholic beverages, indicating varying spending patterns based on primary income source. Looking at consumption expenditures by income group, the lowest income quintile (first 20%) households allocated 36.6% to food and non-alcoholic beverages, 29.2% to housing and rent, and 8.8% to transportation. Conversely, the highest income quintile (fifth 20%) households spent 28.3% on transportation, 21% on housing and rent, and 14.5% on food and non-alcoholic beverages. This highlights that lower-income households allocate more than double the proportion of their spending to food compared to higher-income households. Regarding household size, single-person households allocated 31.8% to housing and rent, 18.7% to transportation, and 16.3% to food and non-alcoholic beverages. Larger households with 7 or more members allocated 30.2% to food and non-alcoholic beverages, 19.9% to housing and rent, and 14.9% to transportation, showing that single-person households allocate significantly more to housing and rent compared to larger households.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.