Hava Durumu

#Turist Sayısı

TOURISMJOURNAL - Turist Sayısı haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Turist Sayısı haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Vize kalktı: Antalya'ya en çok turist gönderen 5. ülke oldu Haber

Vize kalktı: Antalya'ya en çok turist gönderen 5. ülke oldu

Bu yıl 12 milyonun üzerinde turistin tatil yaptığı Antalya'ya en fazla turist gönderen ülkeler Rusya, Almanya, İngiltere ve Polonya oldu. Beşinci sırada ise 21 Mayıs'ta vize muafiyetinin sağlandığı Romanya yer aldı. Kente 2022'nin ağustos ayında 78 bin 553, 2023'ün ağustosunda 90 bin 211 Rumen turist gelirken, bu yılın aynı ayında Romanya'dan gelen misafir sayısı yüzde 27 artış göstererek 115 bin 141 oldu. Antalya'ya 2020'nin 1 Ocak-31 Ağustos döneminde Romanya'dan 19 bin 645, 2021'de 135 bin 495, 2022'de 234 bin 180, geçen sene ise 278 bin 491 kişi gelirken, bu sene aynı dönemde 341 bin 271 Rumen kenti tercih etti. "Pazar çeşitliliğimiz Türkiye'ye avantaj sağlıyor" Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği Başkanı Hakan Saatçioğlu, bu yıl güzel bir sezon geçirdiklerini, Antalya'da yıl sonuna kadar 17 milyon turist hedefine ulaşacaklarını söyledi. Kente 8 aylık dönemde Rusya'dan 2 milyon 641 bin 849 turist geldiğini anlatan Saatçioğlu, aynı dönemde Almanya'dan ise 2 milyon 235 bin 311 tatilcinin Antalya'yı tercih ettiğini vurguladı. "İngiltere pazarında iki yıldır iki haneli büyüme yaşıyoruz" İngiltere pazarının da çok iyi gittiğini kaydeden Saatçioğlu, "İngiltere pazarında iki yıldır iki haneli büyüme yaşıyoruz. Bu yıl 1 milyon 109 bin 997 İngiliz turist geldi." dedi.Polonya'dan da 8 aylık dönemde 906 bin 108 turistin geldiğini ifade eden Saatçioğlu, şu değerlendirmeleri yaptı: "Yıl sonuna kadar Polonya'dan 1 milyonun üzerine çıkarız." Romanya turist sayısı yüzde 27 arttı Romanya pazarında ise vize muafiyetinden dolayı misafirlerin kimlikle girmeleri Türk turizmine çok büyük avantaj sağladı. Ağustosta yüzde 27'lik artış kaydedildi. Bu tür vize kolaylığına yönelik çalışmalar turizme çok pozitif yansıyor. Pazar çeşitliliğimiz olarak birçok rakip ülkeye göre Türkiye avantaj sağlıyor. İspanya, İtalya'da da pazar çeşitliliği var ama Türkiye'deki kadar pazar çeşitliliği yok oralarda."

Turizmde rüzgâr uzaktan esiyor! Haber

Turizmde rüzgâr uzaktan esiyor!

Türkiye turizmde 2024 yılına başladığı rekor seviyeleri; yılın ilk çeyreğinde tüm zamanların en iyi turist sayısıyla perçinledi. Türkiye’ye Ocak-Mart 2024 döneminde, daha önce rekor kırılan 2023 Ocak-Mart dönemine göre 1 milyon 300 bin daha fazla turist geldi. Turist sayılarında tüm Avrupa ülkelerinden en az yüzde 30 seviyesinde artışlar yaşandı. Türk Hava Yolları’nın (THY) tüm uçuş rotasını tanıtım ve yeni pazarlar olarak belirleyen turizm sektöründe; uzak rotalardan gelen turist oranında uzun süre sonra yeni bir ivmelenme de başladı. ABD, Hindistan ve Kanada’dan gelişler, bugüne kadarki kendi ülke rekorlarını kırmış oldu.  Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, önceki gün turizm verilerine ilişkin yaptığı değerlendirmede, Türkiye’nin turizmde 60 milyon turist/60 milyar dolar turizm geliri hedefini hatırlatırken; bu hedefe uyumlu bir turizm sezonunun devam ettiğini söyledi. Aynı zamanda 2024 ilk çeyrek döneminde Türkiye’nin 8.8 milyar dolar ile tarihindeki en yüksek turizm geliri de elde edilmiş oldu.  Amerikalılar 70 bini geçti Turizmde büyük hedefler bulunan ABD pazarı için geri dönüşler de umut verici. Bugüne kadarki mart ayları içinde ABD’den en yüksek oranda turist gelişi 41 bin 463 ile 2015 yılında gerçekleşmişti. 2023’te ise 64 bin olan turist sayısı geçtiğimiz ay 72 bin 553 ile yeni bir rekor seviyeye ulaşmış oldu. Harcama kapasitesi yüksek bir turist grubu olarak Hindistan’dan gelen turist sayısının da yükselmesi bekleniyor. Önceki yıllarda en yüksek geliş sayısı 2019’da 15 bin 691 ile 2019’da olan Hintliler; 2023 Mart’ta 16.436 turistle; 2024 Mart’ta ise 22 bin 839 turist sayısıyla kendi geliş rekorlarını elde etti. Bugüne kadarki mart ayları içinde Türkiye’ye en fazla 9-12 bin arasında turist gönderen Kanada’dan gelen turist sayısında ise 2024 Mart ayında 15 bine yakın turist geldi.  Avrupalılar Türkiye’de  Çin’den gelen turist sayısı Mart 2024’te 30 bin sınırına gelerek daha önceki 32 bin seviyesine yaklaştı. Japonya’dan da en son 2014’te 14 bini aşan turist sayısı uzun yıllar sonra yeniden 10 bin turist sınırına geldi.  Tüm Avrupa ülkelerinden Türkiye’ye gelişlerde 2024 yılı yeni rekor seviyeler ile başladı. En az yüzde 30 oranında aylık bazda yükselişler dikkat çekiyor. Türkiye’nin kaynak pazarlarından Almanya, mart ayında da en çok turist gönderen ülke oldu. Önceki yılların mart aylarında turist sayısında 200 bin seviyesini koruyan Almanya’dan 2024 Mart ayında 360 bine yakın turist gelişi oldu. İngiltere’den Türkiye’ye en fazla turist gönderilen mart ayı rekoru da 2024’te kırıldı. 155 bine yakın İngiliz Mart 2024’te Türkiye’yi ziyaret etti. Mart boyunca en fazla turist gönderen ve kendi rekorunu kıran ülkelerden biri de Fransa oldu. Geçen ay Türkiye’ye Fransa’dan 48 bin turist geldi. Seviyesini yeni bir rekora taşıyan İtalya’dan ise 39 bine yakın turist gelişi oldu.

Türkiye, Rusya'dan gelen turist sayısında rekor kırmayı planlıyor Haber

Türkiye, Rusya'dan gelen turist sayısında rekor kırmayı planlıyor

Antalya Belediye Başkanı Danışmanı ve Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) eski başkanı Osman Ayık, Türk turizm sektörünün 2024 yılında ülkeye gelen Rus turist sayısında yeni bir rekorun kırılmasını beklediğini söyledi. RIA Novosti. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, 2023 yılı sonunda Türkiye'yi 56,7 milyon turistin ziyaret ettiğini, gezgin sayısında Rusya Federasyonu vatandaşlarının (6,3 milyon) ilk sırada yer aldığını söyledi. Ayık, "Bu yıl Rusya'dan gelen turist sayısında rekorun kırılmasını bekliyoruz" dedi. Türkiye'yi ziyaret eden Rus turist sayısında rekor 2019'da kırıldı - ardından 51,7 milyon turistin 7 milyon 17 bininden fazlası ülkenin tatil beldelerine geldi. Ayık, Ankara'nın "pandemi öncesi" rekoru kırma niyetinde olduğunu vurguladı. Ona göre Türkiye pazarı, sunulan hizmetlerin yüksek kalitesi nedeniyle Rusya Federasyonu'ndan gelen turistler için cazip. "Bize gelen birçok Rus turistin ilk yurt dışı tatilini Türkiye'ye yaptığını unutmamalıyız, bu onlar için önemli, Türkiye'yi ikinci evleri olarak görüyorlar, biz de bu değerli dostlarımıza en üst seviyede hizmet vermeye çalışıyoruz. Antalya belediye başkanı danışmanı, "Diğer turistik destinasyonlardan her zaman bir adım önde olduğumuzu düşünüyorum, bu konumumuzu sürdürmek için elimizden gelen çabayı göstereceğiz" dedi.

2023 yılında turist sayısı yüzde 15 büyüdü Haber

2023 yılında turist sayısı yüzde 15 büyüdü

Mastercard, Türkiye'de 2023 yılına ait güncel turizm raporunu yayımladı. Mastercard ve Maestro logolu yurt dışı kartlarının Türkiye’de ve seçilmiş diğer ülkelerde gerçekleştirilen POS harcamalarına göre hazırlanan rapor kapsamında 2022 ve 2023 yıllarının 12 aylık dönemleri karşılaştırıldı.  Türkiye’de yabancı menşeli kartlarla yapılan işlemlerde, 2023 yılında bir önceki yıla kıyasla adet bazında yüzde 12, ciro bazında ise yüzde 63’lük bir büyüme görüldü. Turist sayısındaki yıllık büyüme ise yüzde 15 olarak kayıtlara geçti. Aynı dönemde kartlı turizm harcaması işlem hacminde ve işlem sayısında lokomotif ödeme yöntemi banka kartı (debit) oldu. Ciro bazlı kart tipi kırılımı ise yüzde 57 banka kartı ve yüzde 43 kredi kartı olarak gerçekleşti. İşlem adedi bazında ise yüzde 67 banka kartı ve yüzde 33 kredi kartı kullanıldı.  Yabancı kartların büyüme hızı Türkiye’nin batısında yoğunlaştı Kartlı turizm harcaması işlemlerinde geçen yıla kıyasla market harcamalarının artış trendi devam ederken, yabancıların Antalya’da yaptığı harcamaların büyüme hızı diğer illerin önüne geçti. Kartlı turizim harcaması işlemlerşnde şehir bazlı ciro dağılım sırasıyla İstanbul (%46), Antalya (%20), Muğla (%9), İzmir (%4), Aydın (%2) ve diğer iller () şeklinde oldu. Sektör bazlı ciro dağılımı ise mücevherat/duty free/deri ürünler (%20), giyim (), otel (), restoran (12), market (%8) ve diğerleri (%27) oldu.  Turistler Antalya ve Muğla’da en çok otel, diğer illerde mücevherat/duty free/deri ürünleri harcaması yapıyor Yabancıların en çok harcama yaptığı beş şehirden biri olan Muğla’da yabancılar en çok otel harcamaları yaparken diğer illerdeki lokomotif mücevherat/duty free/deri ürünleri oldu. Türkiye’de harcama yapılan bireysel yabancı kartların ülke bazlı dağılımı ele alındığında, İngiltere menşeli kartlar ciroda zirvedeki yerini korudu. Ciro bazlı yıllık en büyük beş ülke sırasıyla İngiltere (%46), Almanya (), Amerika (), Hollanda (%5) ve Suudi Arabistan (%5) oldu. Bu ülkelerin 2023 yılında 2022 yılına kıyasla yıllık büyüme oranları ise İngiltere (%35), Almanya ( ) Amerika (), Hollanda (%8) ve Suudi Arabistan (%33) oldu.  Rapora yansıyan önemli sonuçlar özetle şöyle; Türkiye’de en çok harcamayı yapan yabancıların Türkiye’deki çeyrek spesifik harcama alışkanlıklarında büyük bir değişiklik olmadığı görüldü. Buna göre harcama yapılan sektörler genel olarak sağlık, mücevherat/duty free/deri ürünleri, restoran, giyim ve otel şeklinde oldu. Yabancıların diğer ülkelerde ilgi gösterdikleri sektörler ile Türkiye’de en çok harcama yaptıkları sektörlerin benzer olduğu ortaya çıktı. Araştırmaya göre yabancı turistlerin neredeyse yarısı Türkiye’ye en fazla ziyareti %42 oranla yılın üçüncü çeyreğinde gerçekleştiriyor. İngilizler sırasıyla, market, restoran giyim; Almanlar sırasıyla giyim, otel ve restoran; Amerikalılar sırasıyla otel, restoran ve market; Hollandalılar sırasıyla benzin, restoran ve giyim; Suudi Arabistanlılar ise mücevherat/duty free/deri ürünler, giyim ve otel alanında harcama yaptı. İngiltere menşeli kartlarda hacmin büyük kısmı debit kartlardan geçerken, ciro büyüklüğünde Antalya otel, İstanbul ise mücevherat/duty free/deri ürünleri ile ön plana çıktı. Almanya menşeli kartlarda hacim çoğunlukla debit kartlardan geçerken, ciro büyüklüğünde Antalya ve İstanbul, mücevherat/duty free/deri ürünleri ve giyim sektörlerleriyle ön plana çıktı. Amerika menşeli kartlarda hacim çoğunlukla kredi kartlarından geçerken, yüzde 65 ile ciroda en büyük payı alan İstanbul’da mücevherat/duty free/deri ürünleri ve otel yoğun talep gördü. Hollanda menşeli kartlarda hacim çoğunlukla debit kartlarından geçerken, cironun yüzde 50’sini oluşturan İstanbul ve Antalya’da restoran ve mücevherat/duty free/deri ürünleri yoğun talep gördü. Suudi Arabistan menşeli kartlarda hacmin büyük kısmı kredi kartlarından geçerken; giyim, otel ve restoran sektörleri yoğun talep gördü.

Turist sayısı azaldı, esnaf şikayetçi: ‘Bazen siftah bile yapamıyoruz’ Haber

Turist sayısı azaldı, esnaf şikayetçi: ‘Bazen siftah bile yapamıyoruz’

7 Ekim 2023’ten beri süren İsrail ile Hamas arasındaki çatışmalar, Türkiye’de de turizm sektörünü etkiledi. İstanbul İl Turizm ve Kültür Müdürlüğü’nün raporuna göre, Aralık 2023’te İstanbul’a gelen yabancı turistlerin sayısı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4 azaldı.  Öte yandan turistlerin azalmasında Türkiye’nin İsrail-Hamas çatışmasında tavrının yanı sıra yüksek enflasyon ve soğuk havanın da etkisi söz konusu. Turistlerin sayısının azalması özellikle İstanbul’un Eminönü, Sultanahmet ve Beyoğlu’da çalışan esnafı etkiliyor. “Turist sayısı epey azaldı” Esnaf Abdullah Bilir, “Geçtiğimiz seneye göre, turist sayısı epey azaldı. Geçtiğimiz sene bu dönemde, günde iki üç defa lokantamız dolu oluyordu, şimdi ise çok az. Sadece bazen kalabalık kafileler geliyor. Biz de mecburen işçi sayımızı azaltıyoruz” dedi. İstanbul’da İstiklal Caddesi’nde yer alan Atlas Pasajı da her zaman için kalabalık oluyor. Turistler pasaja çoğunlukla tekstil ürünleri ve hediyelikler için geliyor, fakat pasaj şu anda boş. Pasajda işyerleri olan esnaf bazen hiç iş yapamadıklarını ve dükkanlarının kirasını ödeyemediklerini belirtti. “Küçük esnaf kepenklerini kapatmak üzere” Şenay Cantürk, Rûdaw’a şunları söyledi: “Turistlerin azalmasının savaştan kaynaklandığını düşünüyorum. Türkiye’deki enflasyon dengesizliği de etkiliyor. Türkiye’ye yerleşmiş yabancılar da artık alışveriş yapmıyor. Enflasyondan dolayı yerli halkımız da yapamıyor. Yaklaşık bir buçuk iki aydır bu şekilde. Küçük esnaf kepenklerini kapatmak üzere.” Esnaf Sinan Yiğit ise “Şimdi turist yok. Bazen siftah bile yapamıyoruz ve eve dönüyoruz. Kiralarımızı ödeyemeyecek noktaya geldik” ifadelerini kullandı. Turizm acenteleri de turistlerin sayısının azalmasından dert yakınıyor. Sektör temsilcileri hem Arap ülkelerinden hem de Batı ülkelerinden gelen turistlerin azaldığını bildiriyor. Acente sahibi Merwan Rifat, “Gerçekten de son dönemde turistlerin sayısı çok azaldı. Hem yabancılar hem de Arap ülkelerinden gelenler azaldı. Fiyatlar çok arttı. Ortadoğu’daki durum yüzünden de turistler Türkiye’ye gelmekten korkuyor” dedi.

İsrail'e gelen turist sayısı, kasım ayında yaklaşık yüzde 90 azaldı Haber

İsrail'e gelen turist sayısı, kasım ayında yaklaşık yüzde 90 azaldı

İsrail güçlerinin, Gazze'ye yönelik saldırılarının yanı sıra Lübnan sınırında Hizbullah ile 8 Ekim'den bu yana süren çatışmaları ve Batı Şeria'da şiddetin dozunu artırması, turistlerin ülkeden uzak durmasını beraberinde getiriyor. İsrail'in Gazze Şeridi'ne yönelik saldırılarını başlattığı ekim ayından itibaren, turizm sektörü keskin bir düşüş yaşadı. Saldırıların ilk günlerinde İsrail'e gidiş-geliş uçuşlarında sorunlar başlarken, 7 Ekim - 19 Ekim tarihleri arasında aynı istikametlerdeki uçuşların yüzde 40'ından fazlası iptal edildi. İsrail'in saldırılarını yoğunlaştırdığı ekim ayında, ülkede turizm hareketliliği de geçen yıla oranla, yüzde 76 azaldı. İsrail İstatistik Bürosunun aylık raporuna göre ekim ayında İsrail'i yaklaşık 89 bin 700 turist ziyaret etti. Bu ziyaretlerin büyük kısmı da ekim ayının ilk haftasında, saldırılar başlamadan önce gerçekleşti. Geçen yıl ekim ayında ise İsrail'e 370 bin turist gelmişti. Turizm Bakanlığının açıkladığı verilere göre ise İsrail'i ziyaret eden turist sayısı, geçen yılın kasım ayında da yaklaşık 370 bin iken, bu yılın aynı ayında ise sadece 38 bin kişi oldu. Bakanlık bu yıl, pandemi döneminin ardından, küresel çapta iyileşmeyle birlikte turist sayısında yakın dönemin rekorunu kırmayı hedeflerken, rakamların bunun çok gerisinde kaldığı görüldü. 4 MİLYON TURİST HEDEFİ ZORA GİRDİ Bu yıl kasım ayına kadar ülkeyi yaklaşık 3 milyon turist ziyaret ederken, kasım ayında turist sayısının 38 binde kalmasıyla İsrailli yetkililer, "4 milyon hedefinin" zora girdiğini dile getirdi. Turizm Bakanlığı Sözcüsü Anat Shihor-Aronson, ABD merkezli JNS'nin (Yahudi Haber Sendikası) internet sitesinde, "4 milyon sayısına ulaşıyorduk, ancak savaş başladı ve her şey durdu." ifadeleri aktarıldı. "Artık savaştan sonrasına hazırlanıyoruz." değerlendirmesinde bulunan Shihor-Aronson, saldırıların bitişiyle ilgili bir şey söylemedi. Oteller turistlerle değil, tahliye edilenlerle dolu Turist sayısının ciddi biçimde azaldığı İsrail'deki otellerde, 7 Ekim'den bu yana ülkenin çeşitli bölgelerinde tahliye edilen İsrailliler kalıyor. İsrail'in ülkenin güneyinde Gazze'de ve kuzeyinde Lübnan sınırında sürdürdüğü saldırılar nedeniyle 200 bin kişi tahliye edilirken, bunlardan 130 bini İsrail hükümetinin kararıyla yerini değiştirdi. Hükümetin kararıyla tahliye edilenlerden 80 bin kişi otellerde konaklarken, diğerleri "konaklama ödeneğiyle" farklı yerlerde kalıyor.

Safranbolu'da turist sayısı her geçen gün artıyor Haber

Safranbolu'da turist sayısı her geçen gün artıyor

UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yer alan Karabük'ün Safranbolu ilçesi, yıllık 1,5 milyon turist hedefine her geçen daha da yaklaşıyor. Osmanlı döneminde kalma han, hamam, cami, çeşme, konak ve köprülerle açık hava müzesini andıran tarihi ilçeyi 11 ayda yaklaşık 1 milyon kişi ziyaret etti. Mimarisi, şehir hayatı ve kültürünü yansıtması dolayısıyla "Osmanlı'nın parmak izi" olarak adlandırılan Safranbolu'da, turist sayısında pandemi sonrasında dönemi öncesine oranla 300 bine varan artışı oldu. Safranbolu Kaymakamı Şaban Arda Yazıcı, İHA muhabirine yaptığı açıklamada, Safranbolu'nun "Korumanın başkenti" olarak adlandırıldığını, pandemi döneminde dünyada olduğu gibi ilçede de bir gerileme yaşandığını belirtti. "Pandemi dönemi öncesi ve sonrası dönemle Safranbolu'muzu kıyasladığımızda her yıl 150, 250 ve 300 bine varan turist sayısının artışını gözlemliyoruz" diyen Kaymakam Yazıcı, "Biz bu yıl da resmi veriler eşiğinde konuşacak olursak yabancı turist noktasında yüzde 250 artışı yaşamış bir şehiriz. Aynı zamanda yerli turizm noktasında da ziyaretçilerimizin yüzde 20’den fazla arttığını görüyoruz. Şimdi bu rakamlar gösteriyor ki, biz zaten hedefimiz olan 1,5 milyon turist ağırlama noktasında yürütülen bu çalışmalarla bu değerlere zaten şu anda yakınız. Biz bu yıl geçen yıla oranla yüzde 250 artış noktasında yabancı ziyaretle ziyaretçilerle ilgili 1 milyon turist sayısına yaklaştık" dedi. Konaklamalı turist sayısında yüzde 150 artış Safranbolu'da 91 konaklama tesisi olduğunu anlatan Yazıcı, "Yaklaşık 3 bin yatak kapasiteli bu şehirde turizmcilerle konuştuğumuzda geçen yıla göre yüzde 80 ve yüzde 150’ye varan artışlar var. Elimizde bu resmi veriler olduğunda ne Safranbolu'da turizmin gerilediğinden bahsedebiliriz ne Safranbolu'ya her yıl gelen ziyaretçi sayısının düştüğünü söyleyebiliriz ne de Safranbolu'nun turizm gelirlerini alma noktasında geçen yıllardan daha düşük bir veriye sahip olduğunu düşünebiliriz" diye konuştu. Safranbolu dünyanın gözbebeği Safranbolu'nun sürekli çalışmaların yapıldığı bir şehir olduğunu anlatan Kaymakam Yazıcı, şunları kaydetti: "Safranbolu dünyaya mal olmuş bir şehir. Sadece ülkemizde değil, dünyada da göz bebeği bir şehir olduğundan dolayı bu şehirde her gün çalışma yapılıyor. Turizm noktasında olsun, sektörel noktada olsun, şehrin estetiği noktasında olsun, gastronomisi noktasında olsun, yeni tarihi mekanların açılması, geliştirilmesi restorasyonu noktasında olsun her yıl burada çalışmalar gözlemliyoruz. Bu manada bahsi geçen ifadelerin ben kesinlikle doğru olmadığını düşünüyorum. Tabii bu açıklamaların belli bilimsel veriler ve gerçekten süzgeçten geçirilmiş, analiz edilmiş veriler eşliğinde ifade edilmesi tabii daha güzel olabilir. Biz elbette sorumlu kamu görevlileri olarak yanlış bir şey varsa onu düzeltmeye ve gerçek verileri de sevgili halkımızla veya kamuoyuyla paylaşmaya çalışıyoruz." Safranbolu'nun her gün güzelliğine güzellik katıldığını ifade eden Yazıcı, "Dünyanın 108 ülkesinden burada bir ziyaretçi ağırlıyoruz. Geçmiş yıllara baktığımızda bu kıyası yaptığımız zaman dünyanın da Safranbolu'yu ziyaret etmek isteyen turistlerin de dikkatini çekenbirşehir" dedi.

Ortadoğu'daki savaş, turizmi de etkiledi Haber

Ortadoğu'daki savaş, turizmi de etkiledi

Van, Türkiye'nin İran sınırında yer alan tek büyük şehir olması sebebiyle İranlılar için bir cazibe merkezi. Yılın her mevsiminde Van’ın caddelerini dolduran İranlı turistler kentin ekonomisi için büyük bir öneme sahip. Ancak son dönemde Ortadoğu’da yaşanan kaotik süreç ve özellikle İsrail-Filistin çatışması bölge ülkelerinde de güvenlik kaygısı oluşturdu. Bu kaygı, turizm sektörünü de olumsuz etkiledi. Ekonomisinin önemli bir kısmı turizme bağlı olan Van’da da İranlı turist sayısındaki düşüş yaşanıyor. Kışa girmeden önce son güneşli günlerini yaşayan kentte, esnafın beklediği turist sayısı yakalanamadı. Bu da zaten zor günler geçiren esnafın belini iyice büktü. İranlı turistlerin kentte alışveriş yaptıkları yerlerin başında bijuteri, giyim ve kozmetik mağazaları geliyor. İpekyolu ilçesinde bir aksesuar mağazasında çalışan Veysel Doğan turist sayısındaki düşüşün kendilerini olumsuz yönde etkilediğini söyledi. Yılın bu zamanlarında Van caddelerinin turistlerle dolup taştığını tecrübe ettikleri için bu yıl ürün çeşitliliğini ve sayısını artırmaya yöneldiklerini belirten Doğan, aldıkları ürünlerin satılmamasından endişe ediyor. 'TURİZM DURUNCA VAN’IN EKONOMİSİ CAN ÇEKİŞMEYE BAŞLIYOR' Doğan, sabahın erken saatlerinde mağazayı açtıklarını, hafta sonları bile çalıştıkları halde işlerinde büyük bir düşüşün yaşandığını belirterek şöyle konuştu: “Van’da sanayi anlamında maalesef çok büyük yatırımlar yok. Tarım ve hayvancılık da durma noktasına geldi. İlimiz işsizliğin en fazla olduğu şehirler arasında yer alıyor. Bu yüzden bizim için en önemli şey turizm. Benim burada istihdam ediliyor olmam bile turizme bağlı. Turizm durunca Van’ın ekonomisi can çekişmeye başlıyor. Esnaf iş yapamıyor. İş olmayınca kentte para akışı da duruyor. Binlerce çeşit ürünümüz var. Ancak bu ürünleri sadece Vanlıya satarak işlerin yürümesi mümkün değil.” 'BİR YERDE YAŞANAN SAVAŞ, HER YERİ VE HER ŞEYİ ETKİLİYOR' Turist sayısında yaşanan düşüşün etkilediği sektörlerden biri de kozmetik sektörü. Cumhuriyet Caddesi’nde bir kozmetik mağazası işleten Galip Bilir de Van’da turist sayısında bir artış beklerken tam tersinin yaşanmasının kendilerini zor durumda bıraktığını belirtti. Bilir, “Kozmetik sektörü birincil bir ihtiyaç olarak görülmüyor. Ülkemizde zaten ekonomik sorunlar gün geçtikçe artıyor. İnsanlar birincil ihtiyaçlarını bile almakta zorlanıyor. Elbette Vanlılar da mağazamızdan alışveriş yapıyor ancak bu rakam günü kurtarmaya bile yetmiyor. Bu yüzden İranlılar bizim için çok önemli. İsrail’in Gazze’ye yaptığı operasyonlar ve yaşanan can kayıpları, beraberinde bir güvenlik kaygısını getiriyor. Bu yüzden İranlılar da mevcut stabil durumlarını korumaya ve farklı bir ülkeye gitmemeye başladı. Bu da Van’ın ekonomisine yansıdı. Bir yerde yaşanan savaş, her yeri ve her şeyi etkiliyor” diye konuştu. 'TURİZM, GÜVEN ORTAMI İSTER' Turizmci Murat Beyaz da kış sezonunun yaklaşmasıyla birlikte İranlı turist sayısında bir azalmanın yaşanacağını öngördüklerini belirterek, “İran'da okulların açık olması, tatillerin bitmiş olması turist sayısının azalmasını zaten etkiliyor. Üstüne bir de bu savaşın çıkması ve ardından savaşın bölgesel hale gelebileceğinin dillendirilmesi insanlarda bir korku yarattı. Turizm, güven ortamı ister. Bir güven ortamı yoksa sadece bir söylenti bile insanların seyahat tercihini önemli oranda etkiler. İnsanlar evinden, yurdundan ayrılmak istemez. Bu anlamda İsrail ve Filistin'in yaşadığı savaş hem iç turizmde hem de dış turizmde turistin tercihini olumsuz yönde etkiledi” dedi. 'ÇOK PARLAK BİR SÜREÇ GÖRÜNMÜYOR' Turistik hareketliliğin düşüşünün kentin ekonomisini oldukça etkilediğini belirten Beyaz, “İranlı turistler gidince Vanlılar, biz bize kaldık. Şimdi ilerleyen günlerde göreceğiz. Bu şehrin insanları, şehrin ekonomisini ne kadar döndürecekler? Ben açıkçası yeterli olmayacağını düşünüyorum. O kadar çok turizme dönük, İranlı turiste dönük yatırım yapıldı ki bu yatırımların sadece yerli halkla dönebilmesi mümkün değil. Bu durum istihdamın düşmesine de sebebiyet verecek. Ekonomik olarak esnafın, tüccarın zor bir dönemden geçeceği anlamına geliyor. Kaldı ki enflasyon oranlarının yüzde 65’in üzerinde seyrettiği bir ülkede, sizin hiçbir şeyinize yetmeyecektir. Kaldı ki havaların soğumasıyla beraber işletmelerin maliyetleri ciddi oranda arttı. Hem enerji giderleri hem kira giderleri hem de personel giderleri zaten çok üst seviyeye çıkmıştı. Dolayısıyla aslında önümüzde çok da parlak bir süreç görünmüyor” diye konuştu.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.