Hava Durumu

#Turizm Sezonu

TOURISMJOURNAL - Turizm Sezonu haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Turizm Sezonu haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Ersoy: "Antalya'da Yüksek Sezon 15 Kasım'a Kadar Uzadı" Haber

Ersoy: "Antalya'da Yüksek Sezon 15 Kasım'a Kadar Uzadı"

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Türkiye'nin turizm sektöründe büyük bir başarıya imza atıldığını ve bu başarıyı gelecek yıl da sürdüreceklerini belirtti. "Bizim için önemli olan sadece yolcu sayısını artırmak değil, farklı ülkelerden, farklı ürünlere yolcu getirmek" diyen Ersoy, Antalya’daki turizm sezonunun 15 Kasım’a kadar uzatıldığını ve Antalya’nın bu yıl 17 milyon turist hedefini aşacağını açıkladı. Antalya Kültür Yolu Festivali için şehre gelen Ersoy, Antalya'da son dönemde büyük bir turist yoğunluğu yaşandığını ifade etti. Ersoy, kış dönemine girmeden önce özellikle festivaller ve kültürel etkinliklerin turizme katkı sağladığını belirtti. TÜRKİYE’NİN FESTİVALLERİ AVRUPA'DA MARKALAŞIYOR Ersoy, festivallerin Avrupa Festivaller Birliği'ne kabul edildiğini, Avrupa'nın en geniş kapsamlı festivali olarak kabul görmeye başladığını vurguladı. "Artık uluslararası bilinirliğini ve markalaşma sürecini de artırarak devam ettiriyoruz. Yurt dışından önemli sanat kurumları ve sanatçılar festivalde yer aldı" dedi. ERSOY: "61 MİLYON TURİZM HEDEFİNİ AŞTIK" Antalya’daki 2024 turizm rakamlarının oldukça iyi gittiğini belirten Bakan, "Antalya’da yüksek sezon 15 Kasım’a kadar uzadı. Turizm bölgelerine yoğun akın nedeniyle inşaat yasaklarını 1 Kasım’a kadar uzatmak zorunda kaldık" dedi. Ersoy, 2024 turizm rakamlarından memnun olduklarını ekleyerek "61 milyon turizm hedefini aştık. 60 milyar dolarlık gelir hedefimize de ulaşacağız" dedi. YENİ PAZARLARDA BÜYÜME HEDEFLENİYOR Ersoy, gelecek yıl Asya ve Amerika pazarlarına odaklanmayı sürdüreceklerini belirtti. "Çin'den geçen yıl 280 bin yolcu almıştık, bu yıl 600 bine yakın yolcu alacağız. Amerika kıtasında 1.5 milyon turist sayısını geçeceğiz" dedi. Ayrıca, Antalya'da Polonya, Çek Cumhuriyeti ve Almanya gibi pazarlarda büyümenin süreceğini vurguladı. GECE MÜZECİLİĞİNE YOĞUN İLGİ Bakan Ersoy, Türkiye'nin sadece deniz, kum, güneş turizmiyle sınırlı kalmadığını, 60’tan fazla farklı turizm ürünüyle öne çıktığını ve bu sayıyı 100’e kadar çıkarmayı hedeflediklerini söyledi. Yeni turizm uygulamaları arasında Gece Müzeciliği uygulamasının büyük ilgi gördüğünü belirten Ersoy, Uçhisar-Göreme arasındaki Güvercinlik Vadisi'nin aydınlatılmasının yarattığı olumlu etkiden söz etti. Bu tür yenilikçi adımların Türkiye’nin uluslararası turizmdeki konumunu daha da güçlendireceğini vurguladı.

Marmaris Belediyesi’nin kıydığı 500 nikahın 124’ü yabancı uyruklu Haber

Marmaris Belediyesi’nin kıydığı 500 nikahın 124’ü yabancı uyruklu

Turizm sezonunun ve yazdan kalma günlerin devam ettiği Muğla'nın Marmaris ilçesi, İngiliz turistlerin sadece tatil için değil, düğünlerini yapmak için de tercih ettiği kentlerden biri olmaya devam ediyor. İngilizler, hem tatil, hem de en mutlu günleri için dünyanın ve ülkemizin en popüler turizm şehirlerinden olan Marmaris'i parti organizasyonları için tercih ediyor. Ocak ayından bu yana Marmaris belediyesi tarafından kıyılan 500 nikahın 124'ü yabancı uyruklu ve ekseriyeti İngiliz vatandaşlarından oluşuyor. Birleşik Krallıkların milli çalgısı Gayda ile de yapılan düğün törenleri için Marmaris'e gelen turistler, sadece düğün değil, doğum günü, evlilik yıldönümü kutlamalarını da hem daha ekonomik, hem de tatillerini de aradan çıkararak yaptıkları için mutlu olduklarını belirtiyorlar. 7 yaşından bu yana ailesi ile Marmaris'e tatile gelen İngiliz Hemşire Staphaney, erkek arkadaşı Martin Smith ile önümüzdeki yıl yapacakları nikah töreni için hazırlıklara başladıklarını ifade ederek, "Çok uzun yıllardır ailemle Marmaris'e tatile geliyorum. Marmaris'i çok seviyorum ve burada evlenmek istedik. Organizasyonu düzenlemek için görüşmeye geldik. Hem düğünümüzü, hem de balayımızı burada yapacağımız için çok heyecanlıyız" dedi. Dünyaca ünlü isimlerde Marmaris'i tercih ediyor İçlerinde dünyaca ünlü Manchester United'in eski futbolcusu Rio Ferdinand'ın da düğününün olduğu bir çok düğün organizasyonuna imza atan Mehmet Yörük, "Marmaris'i en çok İngilizler, İskoçlar, Finliler ve Almanlar tercih ediyorlar" dedi. Kendi kültürleri ile Türk Kültürünü bir arada düzenleyerek organize ettiklerini belirten Yörük, düğünlerde, geleneksel çalgılar ve müziklerin çok tercih edildiğini ifade etti. Mehmet Yörük, 2019 yılında Rio Ferdinand'ın düğünü ve ismini açıklamak istemediği ünlü İskoç futbolcuların da düğünlerini organize ettiklerini söyleyerek, ülkemizin düğünler için de tercih edilmesi için ellerinden gelen özveriyi gösterdiklerini belirtti.

Turizmde sezon uzuyor: Kentte doluluk eylülde de yüksek Haber

Turizmde sezon uzuyor: Kentte doluluk eylülde de yüksek

Saatçioğlu, turizm sezonunun artık daha erken başladığını ve daha geç bittiğini ifade etti. Sezonun genellikle 1 Mayıs'ta başladığını belirten Saatçioğlu, "Turizm sezonu kasım ayının son haftasına kadar devam ediyor. Turistler, kasım sonuna kadar denize girebiliyor ve hava koşulları da oldukça elverişli. Yaz sezonu her yıl uzuyor. En düşük doluluk oranları genellikle aralık, ocak ve şubat aylarında yaşanıyor. Bu dönemlerde spor, sağlık ve kongre turizmiyle doluluk oranlarını artırmaya çalışıyoruz," dedi. Bu yıl güzel bir sezon geçirdiklerini belirten Saatçioğlu, şu bilgileri paylaştı: "Eylül ayının ortalarında olmamıza rağmen otel doluluklarımız yüzde 90-95 seviyelerinde devam ediyor. Temmuz ve ağustos aylarındaki doluluk oranlarına yakın seviyeler yaşıyoruz. Rezervasyonlara bakıldığında ekim ayında da benzer doluluk oranlarının devam etmesi bekleniyor. Ayrıca, 2025 erken rezervasyonları da sürüyor. Erken rezervasyonlar hem yerli hem de yabancı turistler için önemli avantajlar sunuyor. Zaman ilerledikçe erken rezervasyon indirimleri azalıyor." Saatçioğlu, iç pazarın da son yıllarda erken rezervasyon alışkanlığı kazandığını belirterek, bazı bölgelerde erken rezervasyonlarda yüzde 70, bazı bölgelerde ise yüzde 100'e yakın artış gözlemlendiğine dikkat çekti.  Erken rezervasyon yaptıranların tatillerini yüzde 35 ile yüzde 45 daha uygun fiyatlarla gerçekleştirdiğine işaret eden Saatçioğlu, "Erken rezervasyon fırsatını kaçıranlar özellikle temmuz ve ağustos aylarında daha yüksek fiyatlarla tatil yapmak zorunda kaldı," şeklinde konuştu.

Ne Ruslar ne Almanlar.. Erken rezervasyonda öne çıkan ülke Haber

Ne Ruslar ne Almanlar.. Erken rezervasyonda öne çıkan ülke

Kavaloğlu, turizmde sezonun iyi geçtiğini ve farklı ülkelerden gelen misafirlerin tatillerine devam ettiğini söyledi. Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının dünyanın her bölgesinde tanıtım faaliyetleri gerçekleştirdiğini anlatan Kavaloğlu, bu yıl sezonun uzayacağını vurguladı. Kavaloğlu, turizmin çeşitlendirilmesi ve 12 aya yayılması için önemli çalışmaların yürütüldüğüne işaret ederek, yeni yıl için de rezervasyon hazırlıklarının tamamlandığını dile getirdi. Turizmde 2025'in çok iyi bir yıl olmasını beklediklerini ifade eden Kavaloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: "2025 yılı rezervasyonları için ilk kontratları yaptık. Özellikle İngilizler rezervasyonlarını yapmaya başladı. Öncü rakamlar belli oldu ancak yüzdelik oranlar ekimde belli olacak. 2025'i 'en iyi yıl' olarak geçirebilmek için tüm ön hazırlıklarımızı yaptık. Hem kamu hem özel sektör 2025'in iyi geçirilebilmesi için elinden geleni yapıyor. Yeni yıl sezonu için ciddi rezervasyon alacağımızı düşünüyorum." "Erken rezervasyonlar 30 Kasım'da sona erecek" Kavaloğlu, erken rezervasyonun 30 Kasım'da sona ereceğine dikkati çekerek, bu tarih geldiğinde 2025'in nasıl geçeceğine dair ciddi verilere ulaşacaklarını kaydetti. İç pazarın da erken rezervasyon sistemine dahil olduğunu aktaran Kavaloğlu, "Ülkemizde yaşayanlar erken rezervasyon yaparak çok ciddi fiyat avantajlarından yararlanabiliyor. Oteller 2025 fiyatlarıyla ilgili kampanyalarını ekim ayı itibarıyla açıklamaya başlayacak. Vatandaşlarımızın bu kampanyaları takip etmelerini öneriyorum çünkü gerçekten avantajlı fiyatlar sadece erken rezervasyonlarda oluyor." diye konuştu. Kavaloğlu, ekim ve kasımda iç pazardan da ciddi rezervasyon akışı beklediklerini söyledi. Otellerin fiyatlarının, turizmdeki geçiş dönemlerinde daha uygun olduğuna değinen Kavaloğlu, "Özellikle yerli turistler Antalya'da nisan-mayıs-haziran veya eylül-ekim-kasım dönemine rezervasyon yaptırabilirlerse en indirimli fiyatlardan yararlanabilir. Oteller, bu dönemde yüksek doluluk olan temmuz-ağustosa göre daha uygun fiyat veriyor." dedi.

Turizmciler son yılların en düşük Eylül ayını yaşıyor Haber

Turizmciler son yılların en düşük Eylül ayını yaşıyor

Trabzon turizm anlamında son yılların en düşük Eylül ayını geçirirken, özellikle Körfez ülkelerinde okulların Ağustos ayı ortalarında açılmasıyla dönüş yolu başlamıştı. TÜRSAB Doğu Karadeniz Bölge Başkanı Volkan Kantarcı, turizm açısından son yılların en düşük Eylül ayını yaşadıklarını ifade ederek, "Orta Doğu pazarına baktığımız zaman yüzde 40-50 oranında Suudi Arabistan'dan gelen turistler var. Onların da okulları erken açıldı 15 Ağustos itibariyle. 18-19 Ağustos öncesi yoğun bir şekilde dönüşleri oldu. Ağustos sonuna doğru diğer ülkelerden de dönüşler arttı. Şuan ciddi anlamda azaldı. Geçtiğimiz yıllara bakacak olursak yüzde 50 daha düşük Eylül ayı geçiriyoruz” dedi. "Bu sene maalesef o rakamlara ulaşamayacak gibiyiz" Geçen sene Trabzon'u yerli ve yabancı 1 milyon 300 bin kadar turistin ziyaret ettiğini kaydeden Kantarcı, “Geçtiğimiz yıllarda sürekli rakamsal anlamda artan bir turist sayısı vardı. 2018-2019 üzerine koydu. Daha sonra 2020-2021'de pandemide aralık verdik. 2022-2023 yılı en yüksek rakama ulaştı. Geçen yıl yabancı 700 bin, yerli 600 binin üzerinde toplam bir milyon 300 bin Trabzon'da turist vardı. Bu sene maalesef o rakamlara ulaşamayacak gibiyiz. Gelen turist sayısından ziyade önemli olan kişi başı bırakacakları gelir. Aynı rakamlar aynı sayıda turist gelmiş olsa bile bölge ve ülke ekonomisine katkıları az ise kalabalık turist sayısının pek bir önemi olmuyor. Bu sene neden azalma var. Bunu irdelediğimiz zaman sadece Doğu Karadeniz, Trabzon'da değil ülke genelinde bir azalma var. Bunun ön plana çıkan en önemli nedeni ekonomik sebepler gibi duruyor. Son üç yılda enflasyona bağlı olarak bütün gider kalemlerinin 6-7 kat artması ama dolar euronun aynı oranda artmaması, sadece üç kat kadar artmış olması ve dolar euro bazında ülkemizin pahalı bir destinasyon haline gelmesi. Ciddi sayıda azalmalar var. Özellikle uçak ve otobüsle bölgemize gelen turist sayısında düşüş görmekteyiz. Bu durum bir taraftan turizmden ekonomiye geçiyor. Sezon ve yıl sonu değerlendirmelerinde mutlaka Kültür ve Turizm Bakanımız, Maliye Bakanımızla da bir değerlendirme yapacaktır. Çünkü bir taraftan kuru baskılama, sabitleme tutabilme uğraşı varken bir taraftan hem turizm anlamında en büyük gelir kaleminde azalma söz konusu oluyor. Diğer taraftan da ihracat yapan ve üreten fabrikaların gelirlerinde azalma oluyor" diye konuştu. Artan fiyat pahalılığı ve hizmet kalitesinin düşüklüğü etkiledi Azalan turist sayısının, artan fiyat pahalılığı ve hizmet kalitesinin düşüklüğüne bağlayan Kantarcı, "Diğer bir husus bölgede son yıllarda bölgede artan fiyat pahalılığı ve hizmet kalitesinin düşüklüğüyle ilgili. Bununla ilgili olarak da farklı destinasyonlarda benzer sorunları dönem dönem gördük. Bölgemiz yükselmekte olan artan talebi karşılamak için turizm paydaşlarının her sene artmış olduğu bir destinasyon. Özellikle Trabzon'da otel sayıları seyahat acentesi, taşıma firmalarının sayıları pandemi sonrasında inanılmaz arttı; ikiye katladı desek yalan olmaz. Bunu zaten araç sayısında ve seyahat acentelerimizin üye sayısında görebiliyoruz. Konaklama tesisleri inanılmaz arttı. Bununla ilgili kanunlar çıktı ancak bu kanunların denetimle beraber sahada yapılması, tam sistemin oturması en az 5-6 ay daha sürecek. 2025 sezonuna ancak konaklama tesisleriyle ilgili uygulamalar oturmuş olacak. Bu artan yoğunluğa bağlı olarak kalifiye eleman anlamında bazı sıkıntılar var" dedi.

"Turizm sezonu 8 buçuk aya uzadı" Haber

"Turizm sezonu 8 buçuk aya uzadı"

Fethiye Otelciler Birliği (FODER) Başkanı Bülent Uysal, 2024 turizm sezonunu değerlendirdi. Uysal, bu yılın Mart ayında başladıklarını ve sezonun Kasım ayı sonuna kadar devam edeceğini belirterek, yaklaşık 8 buçuk aylık bir sezon yaşayacaklarını ifade etti. Dalaman Havalimanı'na gelen misafir sayısında geçen yıla göre yüzde 8 artış yaşandığını belirten Uysal, yüksek sezonun hareketli geçtiğini vurguladı. Ağustos ayının sonuna yaklaştığımız bu dönemde turist yoğunluğunun devam ettiğini ve otellerde yüzde 100 doluluk oranına ulaşıldığını ifade eden Uysal, Fethiye'de her bütçeye uygun otel seçeneklerinin mevcut olduğunu belirtti. Özellikle yerli turist açısından büyük bir yoğunluk yaşandığını ifade etti. "KASIM AYINA KADAR HAREKETLİLİK SÜRECEK" Bülent Uysal, birçok otelin Kasım ayı boyunca açık olacağını ve charter uçuşların 22 Kasım'a kadar devam edeceğini belirtti. 2025 yılı için de anlaşmaların şimdiden yapılmaya başlandığını söyleyen Uysal, gelecek yıl sezonu uzatmak istediklerini ve Kasım sonuna kadar devam etmeyi hedeflediklerini dile getirdi. Uysal, "2025 yılı itibarıyla Kasım sonunu görmek istiyoruz, sezonu uzatmak istiyoruz. İnşallah 2025 yılı bu yıldan daha iyi olur ve bu yılı aratmaz diye ümit ediyoruz" dedi. CAZİBE MERKEZİ FETHİYE Fethiye'nin cazibe merkezi olmasının en büyük sebebinin sahip olduğu alternatif turizm kaynakları olduğunu vurgulayan Uysal, yamaç paraşütü, Jeep Safari, tekne turları ve dalış turizmi gibi aktivitelerin turistler tarafından yoğun ilgi gördüğünü söyledi. Özellikle günübirlik tekne turlarının bölgeye canlılık kattığını belirten Uysal, Ağustos ayında tüm turizm firmalarının bu canlılığı yaşadığını ifade etti. Son olarak Uysal, önümüzdeki yıl tüm sezona yayılan bir canlılık yaşanması temennisinde bulunarak, "İnşallah önümüzdeki 2-2,5 aylık dönemde de tüm esnafımız ile birlikte güzel bir turizm geçiririz" dedi.

Trabzon'da turizm sezonu sancılı geçiyor Haber

Trabzon'da turizm sezonu sancılı geçiyor

Karadeniz Bölgesi'nin turizm merkezi olma yolunda ilerleyen Trabzon, Ortadoğu ve Körfez ülkelerinden gelen turistlerin kentten vazgeçmeye başlamasıyla gerileme yaşadı. Her yıl yüzde 100 doluluk oranlarına ulaşan oteller bu yıl yüzde 50 seviyelerinde kaldı. Orta ve düşük gelirli Arap turistlerin tercih ettiği Trabzon'da kayıt dışı oteller de turizmcileri etkiledi. Trabzon turizmi ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Zorlu Grand Otel Genel Müdürü Serkan Serdar, bu yıl ciddi bir düşüşle karşı karşıya geldiklerini söyledi. Pandemiden sonra potansiyel oluştuğunu kaydeden Serdar, “İnsanlar sonuçta evlerinde kapalı kaldılar ve bu süreçten sonra ciddi bir talep oluştu. Bu bölgemizi çok yanılttı. Bir sonraki sene ciddi bir düşüşle karşı karşıya kaldık. Otel doluluklarının esasında gevşeme oldu. Bu sene çok daha büyük hissedildi. Tabii bunun belli sebepleri var. Yani enflasyonun çok yüksek olması, fahiş fiyat politikaları olarak adlandırdığımız otel fiyatlarının dışında da dışarıda harcama yapan müşteri profilinin yüksek bulması ciddi bir negatif etken. Geçtiğimiz senelerde 200-300 liraya yemek yiyebilen turist şu anda belki de üç katı fiyatı ödemek zorunda. Burada da esnafa yüklenmemek lazım. Sonuçta o oranda maliyetleri artıyor. Yani durup dururken çıkartılmış bir fiyat politikası değil. Maliyetlerle endeksli karlılığını da üzerine koyduğunda bu rakamlara satmak zorunda kalıyor” dedi. “Profilde ciddi bir kaybımız var” Alışveriş yapacak müşteri profilinde ciddi bir kayıp olduğunu söyleyen Serdar, “Profilde ciddi bir kaybımız var. Özellikle bizim bölgemize gelen turistin tatil amaçlı olmasının yanında, alışveriş amaçlı gelenleri de mevcuttu. Ama alışveriş yapacak müşteri profilinde ciddi bir kayıp var. Neden kayıp? Sosyal aktivite olarak da Trabzon'da bazı eksiklerimiz var. Yani 2014-2015 senesinden bu yana seyreden bu turist potansiyeli maalesef elimizde tutmak adına sosyal aktivitelerle kalınacak gün sayısını arttırmakta bazı problem çektik. En önemli sebebi de çocuklardır. Bizler de tatile gidiyoruz. Tatile gittiğimizde çocuklarımızın yönlendirmesiyle tatil sürelerimizi belirliyoruz. Mekanda kalış sürelerimizi belirliyoruz. Şimdi Orta Doğu misafirlerinin özellikle Katar, Abu Dabi, Dubai, Kuveyt'ten gelen müşteri profili genelde çocuklu aileler. Çocuklu ailelerin ebeveynlerini memnun etmek edebiliyor ama çocuklarını memnun edemiyoruz. Çünkü çocuklarının sosyal aktiviteye ihtiyacı var. İkinci gününden sonra sıkıldıklarını telaffuz ederlerse ebeveynlere, ebeveynler bir daha ki sene burayı tercih etmeme üzerine kurgular tatillerini. Biz bu süreçleri hep yaşadık. Kayıpların da özellikle üst sekmen ana başlangıç noktası budur. Şimdi ciddi bir profilde düşüş söz konusu. Ortalama gelirleri 10-11 bin dolar civarında olan turist potansiyeline şu anda hitap ediyoruz. Bu çok büyük sıkıntı. Şimdi görüştüğümüz esnaflar da aynı şeyi söylüyor. Geçen senenin yüzde 50 altında satışlarının olduğunu söylüyorlar. Ciddi bir problemle karşı karşıya” şeklinde konuştu. “20-30 dolarlara konaklatılan Orta Doğu pazarı var” Trabzon'un para harcayan turist profilini kaybettiğini kaydeden Serdar, “Oteller resmi, turizm işletme belgeli, belirli hizmet kalitesinde kriterlerinde bulunan tesisler. Dolayısıyla burada verdiğimiz hizmetin karşılığında da belirli bir rayiç var. Bu rayiçleri ödeyerek insanlar konaklamalarını yapıyorlar. Memnuniyetlerini sağlatabiliyorduk. Ama son dönemde bakıyorum işte günübirlik evler, bazı tesis adı altında kayıtla hiç alakası olmayan belgesiyle hiç alakası olmayan tesislerle kişi başı 20-30 dolarlara konaklatılan Orta Doğu pazarı var. Şimdi bu Orta Doğu pazarının bu müşteri potansiyeli üst segment müşteri potansiyelinin gitmesine sebebiyet verir. Çünkü bir destinasyonu kendi bölgesindeki daha az ortalama geliri olan bölge tercih etmeye başladığında üst segment başka alternatifler arar. Şu anda Trabzon'un yaşadığı problem budur. O zaman da dedik ki biz Trabzon'un değerine uygun fiyat politikaları uygulayalım. Değişken fiyat politikaları uygulanmasın. Yani okullar açıldığında kapandığında 150 Euro'ya satılmış oda okulların açıldığı gün 50 Euro'ya düşemez. Bunun bir orta sezonu olması lazım. Yani bunlar hep yanlış fiyat politikalarından da bu duruma geldi. Ama ben hala şahsen söylüyorum. Trabzon'da oteller pahalı değil. Bir algı oluşturuluyor. Oteller çok pahalı. Dolayısıyla müşteri bundan dolayı gelmiyor. Bizim otelimizde 5-6 senedir fiyatlarımız hep aynı. Yüzde 5-10 aşağı yukarı oynar. Ya bunu birçok yerden de teyit edebiliriz. Birçok yine 4 ve 5 yıldızlı otelin fiyat politikalarına görebilirsiniz. Bu fiyat politikaları üç aşağı beş yukarı hep aynı marjlardadır. Çünkü adam bu rakamlardan para kazanabiliyor. Hep rakamlarda da tuttu satılabilir seviyedeydi. Pahalı olan kısım bizim enflasyona endeksli olarak dışarıda satın alma gücünün eksilmesi. Örneklerden bir tanesi Orta Doğu pazarına gitmeyelim. Bu sene gurbetçi sayısında da ciddi düşüş var. Neden? Geçmiş senelerde gurbetçiden geçilmiyor da şimdi gurbetçi gelmiyor. Çünkü Türkiye pahalı. Türkiye şu anda atıyorum alacağı bir yabancı marka ayakkabıyı Berlin'de çok daha uyguna alabiliyor. Adam da bu sefer gelmiyor. Burada harcayacağı parayı diyor ki ya yakın bir destinasyonda harcarım diyebiliyor. Gurbetçilerde de ciddi bir kayıp var bizim. Bunu böyle algılamak lazım. Son dönemde ısrarla oteller çok pahalı deniyor. Bu bizim bölgemiz için geçerli değil. Bizi Bodrum, Ege Bölgesi ve Antalya bölgesiyle mukayese etmek doğru değil. Onların da yaz sezonunda farklı fiyat politikaları var. Kabul ediyorum. Satılabiliyorsa ne ala. Ama satılmıyorsa böyle yüksek rayişlerdeyse zaten onlar revize de eder. Ama ben de bir haftalık konaklamada yemesi içmesi 50-60 bin liraya konaklayan bir Ortadoğu misafiri Antalya'da şu anda 200 bin liradan aşağıyı konaklayamaz. Yani ben bu daha uygunum bölge olarak. Ama nedense son dönemde biraz Trabzon otelcilerinde böyle fiyatları hep yüksek tuttular. Daha fazla para kazanmak istiyorlar. Dolayısıyla turisti de kaçırdılar gibi bir algı oluşturdular. Hiç alakası yok. Esas ana sebebi alt profile hizmet ediyor olmamız, para harcayan profili kaçırıyor olmamız ve bundan da en fazla esnaf etkilendi bu sene” diye konuştu. “Pazarları biraz arttırmamız gerekiyor” Orta Doğu pazarındaki kaybın devam edeceğini vurgulayan Serdar, “Trabzon sonuç itibariyle eksikleriyle birlikte bir turizm destinasyonu. Biz Orta Doğu pazarında kaybımız var ise bunu kompanse edecek pazarlarımız var. Kültür varlıklarımız var. Sümela gibi inanç turizmine hizmet edebilecek satış argümanlarımız var. Yumurtaları aynı sepete koymamak lazım. Orta Doğu pazarında herhangi bir problem olduğunda tüm Trabzon etkilendi. Pazarları biraz arttırmamız gerekiyor. Onun için biraz inanç turizmi, biraz Uzakdoğu'ya hitap edebilecek kültür varlıklarımızı revize edip, daha gezilebilir, daha fotoğraf çekilebilir hale dönüştürmemiz lazım. Bu bölgelerin lansmanını bir tık daha fazla yapmamız gerekiyor. Çünkü Orta Doğu pazarında bu kayıp tahmin ediyorum önümüzdeki senede devam edecek” ifadelerini kullandı. “Yüzde 35 bandında ciddi bir kayıp var” Otellerdeki doluluk oranını değerlendiren Serdar şöyle konuştu: “Şuanda otellerde doluluk oranı yüzde 50-60 bandındadır. Şehrin ortalamasında bence 50'yi bulmuyor olabilir. Resmi oteller için söylüyorum. Ama bütününde gayri resmiler de var. Gayri resmilerle birlikte en fazla yüzde 50-55 bandındadır. Bence çok büyük bir kayıp. Yani yüzde 35 bandında ciddi bir kayıp var. Esnaf da çok etkilendi. Benim tedarikçilerim de etkilendi. Trabzon satılabilir bir mekan. Ama biz çok hata yaptık. Yani bölge olarak özellikle bu daire satışlarında bunu artık yalnızca Trabzon'un problemi değil. Belki Türkiye'nin problemi oldu. Satılan dairelerin devre mülk mantığında Orta Doğu misafiri tarafından ticarethane olarak kullanılması da Trabzon'da ayrı bir problem oldu. Yani yalnızca kayıt dışı işletmeler değil bir de bu profilde var. Dış hatlardaki misafir karşılamalarında daire sahipleri misafir karşılıyorlar. Yani işte bugün amcasının oğlunu 15 gün konaklatıyor. Ertesi gün dayısının oğlunu konaklıyor. Adam amorti etti zaten aldığı dairenin fiyatını. Para kazanıp gitti. 100 bin doları aldığı daireyi, 300 bin dolara satan Orta Doğu misafirlerini görüyor. Onlar misafir demiyorum artık onlar ticaret yapıyorlar. Bunların önüne geçebilmek için kanunu doğru uygulamak lazım. Göz yummamak lazım. Ben Berlin'de bunu yapamıyorsam, Amsterdam'da bunu yapamıyorsam, Trabzon'da da bunun yapılamaması lazım. Yani gidip istediğin yerde istediğin şekilde yaşam süremezsiniz. Turist, turist gibi yaşamak zorunda.” “Mahalle aralarında Orta Doğu misafirlerinin çocukları futbol topu oynuyor” Orta Doğu'dan gelen turistlerin günübirlik evlerde kaldığını belirten Serdar, sözlerini şöyle sürdürdü: “Mahalle aralarında Orta Doğu misafirlerinin çocukları futbol topu oynuyor. Yani orada maç yapıyorlar kendi aralarında. Şimdi bunlar turist, bunlar yani oturma izinli Orta Doğu misafiri olarak burada yaşayamazlar. Turist gibi gelecek, görecek, tecrübe edecek bizim yaşantımızı. 15 gün sonra gidecek, diğerleri gelecek. Yani turistin amacı bu ama biz yerleşik düzene soktuk insanları. Ve ilerleyen dönemde bu ciddi bir problem ve şehre gelir anlamında katkısı olmayacak. Marketlere gidiyorsunuz. 5 kişi Orta Doğu misafiri marketten alışveriş yapıyor. Bunu gidip oteller yemiyorlar. Tuttukları günübirlik evlerde kendi evleri gibi orada yemeklerini pişiriyorlar. Restoranlar ve oteller nasıl kazanacak. Şehre inmeyen Arap turistten nasıl Trabzon faydalanacak? Trabzon'un genelinde büyük bir gelir kaybıyla karşı karşıyayız.” “Alışveriş grupları bizim Trabzon'un önemli bir potansiyelidir” Trabzon'un şehir merkezinde geçmiş yıllara oranla yoğunluk olmadığını kaydeden Serdar, “Normalde Maraş Caddesi'nde adım adım atılmayacak derecede kalabalık olurdu. Caddede böyle bir popülasyon yok şu anda. Esnafa da soruyoruz cirolarında yüzde 45-50 bandında düşüş var. Bu TL bazında düşüş yani. Çok ciddi sıkıntı. Yüksek sezonda böyle bir handikapla karşı karşıya kalmış esnaf. Düşük sezonda ne yapacağım diye kara kara düşünüyor büyük bir problem. Ama şöyle de bir durum var. Maraş Caddesi'ne ve Uzun Sokak'a gelinebilmesi içinde biraz marka değerinin de arttırılması lazım. Aynı mağazalardan 20 tane varsa büyük problem vardır. Bunun planlamasında da bir problem var. Ya o yapıyor ben de yapayım. Biri köfteci açıyor ötekisi de köfteci açıyor. Yani iş geliştirmeyle ilgili de problemlerimiz var. Maraş Caddesi'ne geldiğimizde bakıyorum marka olarak sunabileceğim hiçbir şey yok. Adam burada da bu varmış diyemiyor yani. Dolayısıyla da belki alternatif yerleri bu sebepten dolayı da tercih etmiş olabilir. Bunlar Orta Doğu misafirinin tercih ettiği konulardır. Markaya gelir. Uygun alışveriş yapabilirse daha fazla kalır. Yalnızca Orta Doğu misafiri için söylemiyorum bunu. İran'dan gelen misafir portföyümüz de aynı. Gürcistan'dan gelen de aynı. Azerbaycan'dan gelen de aynı. Alışveriş grupları bizim Trabzon'un önemli bir potansiyelidir” dedi.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.