TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
SON DAKİKA
Hava Durumu
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

Beyaz Tavşanın İzinde Alis’in Digiverse Dünyası: Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik

Yazının Giriş Tarihi: 03.07.2024 19:32
Yazının Güncellenme Tarihi: 03.07.2024 19:32

29 Haziran’da Dünyanın En Büyük Merkeziyetsiz Yapay Zeka Projesi ile Digiverse Ortaklığı Lansmanı Antalya Digiverse’de gerçekleştirildi. Etkinlikte AI ve Web 3 teknolojilerinin öncüsü DigiCEX'in tanıtımı yapılırken, dünyanın dört bir yanından yapay zeka ve teknoloji liderleri bir araya geldi. Onlarla sohbet etmek ve sunumlarını dinlemek çok keyifliydi. Etkinlikte Agix, ASI, Sophia the Robot, SingularityDAO, Twin Protocol, HyperCycle ve diğer birçok önemli proje tanıtıldı. Etkinlikte DigiCEX ticaret platformu, Sentience Cüzdanı ve blockchain teknolojileri öne çıkan projeler oldu. Yüz tanıma, ifadeleri taklit edebilme, hızlı cevap verebilme gibi yetenekleri olan Robot Sophia ve kız kardeşi Desdemona tüm gün katılımcılar ile birlikteydi. Digiverse ve DigiCEX'in öncülüğünde gerçekleşen bu lansmanda, yapay zeka dünyasında da yeni bir dönemin başladığına bizzat şahit oldum.

Benzersiz bir metaverse deneyimi sunan Digiverse 360° Dijital Gösteri Merkezine de atıf yapmadan geçmek istemiyorum. Dünyanın ilk dijital evreni olan Digiverse’de Sanal Gerçeklik materyalleri kullanmadan kendinizi “Beyaz Tavşanın Peşinden Giden Alis” gibi harikalar diyarında buluveriyorsunuz. Pine & Gilmore (1999) ve Schmitt’in (1999) deneyim modellerinde ayrıştırdığı tüm boyutların içinde kayboluyorsunuz. Yurt dışında görebildiğimiz teknoloji tabanlı eğlence merkezlerinin Türkiye’de olması gerçekten gurur verici bir durum. Çünkü Artırılmış Gerçeklik (AR) ve Sanal Gerçeklik (VR) teknolojileri, turizm sektöründe müşteri deneyimini iyileştirmek, erişilebilirliği artırmak, eğitim ve farkındalığı desteklemek ve pazarlama stratejilerini güçlendirmek için önemli hale gelen yeni nesil araçlardır.

Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik, dijital ve fiziksel dünyaları birleştiren yenilikçi teknolojilerdir. Artırılmış Gerçeklik, gerçek dünya ortamının üzerine dijital bilginin, görüntünün ve sesin yerleştirilmesini içerir. Akıllı telefonlar ve tabletler gibi cihazlarla kullanılırken, kullanıcı gerçek dünyayı görmeye devam ediyor ve dijital öğelerle etkileşimde bulunur. Bu duruma, gerçek dünya ortamında dijital Pokémon karakterlerinin yakalandığı Pokémon Go örneği verilebilir. Sanal gerçeklik ise kullanıcıyı tamamen dijital bir dünyaya taşıyarak gerçek dünyadan izole ediyor. Gözlük ve el kontrol cihazları gibi araçlarla kullanıcının dijital bir ortamda dolaşması ve etkileşimde bulunması sağlanıyor. Dünyanın herhangi bir yerini sanal olarak ziyaret imkanı yaratan Google Earth VR ve GoART Worlds, bu yenilikçi deneyimsel sistemin örneklerindendir.

Peki Turizmde Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Neden Önemli?

Turizmde de Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik teknolojileri, seyahat deneyimini dönüştürerek önemli katkılar sağlamaktadır. Turizm sektöründe hem turistler hem de işletmeler, bu teknolojileri deneyimsel araçlar olarak kabul ederken, seyahat deneyimi ise daha interaktif, erişilebilir ve keyifli hale gelmektedir.

Sürükleyici Dijital Deneyimler Sunma: Sanal Gerçeklik, potansiyel turistlere gitmeyi planladıkları yerleri sanal olarak keşfetme olanağı sunar. Örneğin, bir tur operatörü, müşterilerine sanal gerçeklik gözlükleri aracılığıyla bir destinasyonun sanal turunu sunabilir. Bu, müşterilerin seyahat planlarını yaparken daha bilinçli kararlar almalarına yardımcı olur. Böylece karar verme süreci kolaylaşır. Var olan turistik yerleri de daha etkileyici ve eğitici bir şekilde sunarak turistlerin memnuniyetini artırır.

Etkileşimli Haritalar ve Bilgi Edinme: Artırılmış Gerçeklik, turistlerin seyahat ettikleri yerlerde daha etkileşimli ve bilgilendirici bir deneyim yaşamalarını sağlar. Örneğin, bir şehir turu sırasında turistler, akıllı telefonlarını veya artırılmış gerçeklik gözlüklerini kullanarak tarihi bir binanın üzerine yerleştirilmiş bilgi kartlarını görebilir ve bu yapının tarihini ve özelliklerini öğrenebilirler.

Erişim ve Eşitlik Sağlama: Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik, seyahat etmeyi zor veya imkansız bulan insanlar için bir alternatifler sunabilir. Yaşlılar, engelliler veya yoğun programları olan kişiler, bu teknolojiler sayesinde dünyayı sanal olarak keşfedebilirler.

Eğitim ve Farkındalık Oluşturma: Turizm sektöründe çalışanlar, Sanal Gerçeklik eğitim programları ile hizmet becerilerini geliştirebilirler. Ayrıca, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik, sürdürülebilir turizm, çevre bilinci ve müşteri ilişkileri gibi konularda farkındalık yaratmak için de kullanılabilir. Örneğin, bir milli parkın ekosistemini ve korunma gereksinimlerini sanal turlarla anlatmak, ziyaretçilerin doğaya daha duyarlı olmalarını sağlayabilir. Bunun yanı sıra eğitim kurumlarında da bu yaratıcı yenilikçi teknolojiler ile sınıflar deneyimsel öğrenme alanlarına dönüşmektedir.

Yaratıcı Yenilikçi Pazarlama Faaliyetleri: Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik, turizm pazarlamasında yenilikçi ve etkili yöntemler sunabilir. Oteller, turistik mekanlar ve tur operatörleri, sanal gerçeklik deneyimleri ile potansiyel müşterilere hizmetlerini tanıtabilirler. Artırılmış Gerçeklik uygulamaları ise basılı materyallerin, broşürlerin ve haritaların üzerine eklenen dijital içeriklerle müşterilerin ilgisini çekebilir.

Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik teknolojileri ile turizmde yaratıcı yenilikçi uygulamalarla seyahat deneyimleri dönüşürken, Digiverse gibi metaverse merkezleri de ziyaretçilerini beyaz tavşan (VR) ile dijital bir harikalar diyarına davet ediyor. Sizde beyaz tavşanın izinde mutlaka burayı ziyaret edin.

Bir sonraki yazılarda yapay zeka hakkında detaylı yazılar paylaşmayı umuyorum.

Saygılarımla…

Prof.Dr. Özlem GÜZEL

Akdeniz Üniversitesi, Turizm Fakültesi

ozlemguzel@akdeniz.edu.tr

Kaynakça

Pine, B. J. and Gilmore, H. J. (1999). The Experience Economy: Work Is Theatre & Every Business A Stage. Boston, Ma: Harvard Business School Press.

Schmitt, B. H. (1999).Experiental Marketing, Journal of Marketing Management, Vol.15, No.1, 53-67.

Güzel, Ö. (2024). Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim ve Rehberlik, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 35(1).

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.