TÜROB Başkanı Müberra Eresin, 8 ayda Türkiye genelinde otel doluluklarının % 61, İstanbul’da ise % 64 olduğunu açıkladı.
Haber Giriş Tarihi: 26.09.2024 09:58
Haber Güncellenme Tarihi: 26.09.2024 10:06
Kaynak:
Haber Merkezi
https://www.tourismjournal.com.tr/
Dolulukların yaz döneminde aylık bazda gerileme kaydettiğini belirten Eresin, “Yıllık bazda ise Türkiye genelinde 2023’ün yüzde 5 üzerindeyiz. İstanbul’da ise aynı düzeydeyiz. İşler elbette beklediğimiz düzeyde değil. Fiyatlarımızda Euro bazında yüzde 15 civarında
gerileme söz konusu. Ancak ‘diplerdeyiz’ şeklinde yaklaşımları da çok doğru
bulmuyoruz. Turizmin en büyük yatırımcıları olarak, maliyet artışları ve kurlar bizi zorluyor” dedi.
Konaklama sektörünün Ocak-Ağustos 2024 dönemini kapsayan ilk 8 aylık dönemdeki
dolululuk performansı belli oldu. Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra
Eresin, 8 aylık dönemde Türkiye genelinde otel doluluklarının yüzde 61, İstanbul’da
ise yüzde 64 olarak gerçekleştiğini açıkladı. Ocak-Ağustos 2023’te Türkiye genelinde
otel dolulukları yüzde 58, İstanbul’da yüzde 64 olmuştu.
Fiyatlardaki düşüş önemli
Konaklama sektörünün ilk 8 aylık sonuçlarını değerlendiren TÜROB Başkanı Eresin,
“Türkiye’ye yabancı ülkelerden gelişlerde herhangi bir sorun görünmüyor, düşüş yok,
aksine yükselme var. Otel doluluklarında ve fiyatlarda ise özellikle yüksek sezon olarak
adlandırdığımız yaz döneminde düşüş söz konusu. Yıllık bazda 8 aylık dönem itibariyle
doluluklarda 2023’ün yüzde 5 üzerindeyiz. İstanbul’da ise 2023 ile aynı orandayız.
İşler elbette beklediğimiz düzeyde değil. Fiyatlarımızda Euro bazında yüzde 15
civarında gerileme söz konusu. Ancak ‘diplerdeyiz’ şeklinde yaklaşımları da çok doğru
bulmuyoruz” dedi.
Yüksek sezondaki gerilemenin çeşitli nedenleri olduğunu dile getiren Eresin, şunları
söyledi: “Savaşların konuşulduğu bir ortamda turizm hareketliliğinden bahsetmek çok
zor. Ukrayna-Rusya ile İsrail-Filistin savaşının bir an önce sonlanması ve barışla
sonlanmasını diliyoruz. Dünyadaki savaşların sona ermesi turizm hareketlerini ve
bizim doluluklarımızı olumlu yönde etkileyecektir. Dolayısıyla en büyük beklentimiz
dünyada barışın sağlanması. Öte yandan UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası ve Paris
Olimpiyat Oyunları kaynaklı olarak, sadece Türkiye değil, dünya genelinde
rezervasyon akışında bir yavaşlama olduğunu da biliyoruz. Tabii ki bu nedenler, yaz
döneminde, tüm dünyayı olduğu gibi bizi de olumsuz etkiledi.”
Turizmin en güçlü yatırımcısı otelciler
Konaklama sektöründe yatırımların devam ettiğine işaret eden Eresin, şu ifadeleri
kullandı: “Konaklama olarak, turizm sektörünün en önemli yatırım ayağını temsil
ediyoruz. Yatırımlar pandemi döneminde bile kesintiye uğramadı. Yerli ve yabancı
yatırımcılar ülkenin turizm potansiyeline inanıyor. Sürekli kötümser söylemlerle
sektörü demoralize etmek ve yabancı rakiplerimize avantaj sağlamak bize dogru
gelmiyor açıkcası. Türk turizmi yıllar öncesinden her türlü zorluğu test ederek
bugünlere geldi. Her sektörde iniş ve çıkışlar olması normaldir. Sıkıntılar halının altına
süpürülmemeli elbette, ama geçici bazı sıkıntıların kalıcıymış gibi dile getirilmesinin,
çok karamsar yaklaşımların hem içeride hem dışarıda sektöre zarar verdiğini
düşünüyoruz. Çok sayıda otelin konkordato ilan ettiği ve iflas ettiği yönündeki
söylentilerin de teyid edilmemiş verilerle ortaya atılmış, tamamen hayal mahsulü ve
spekülatif amaçlı olduğunu düşünüyoruz zira bize ulaşan bu konuya dair hiçbir bilgi
yok.”
Maliyet artışı ve kur zorluyor
“Hizmet ihracatcısı olarak, döviz cinsi kazancımız var ve döviz kurunun çok uzun
zamandır sabit kalması, TL cinsinden artan maliyetlerin önüne geçilememesi büyük bir
sorun olarak karşımıza çıkıyor” diyen Eresin, “Maalesef otellerin maliyetleri artarken
kazançları artmıyor ve önceden imzalanmış sözleşmeler nedeniyle eski fiyatların
kullanımına devam ediliyor. Düşen oda fiyatlarının nedenlerini anlattım, ama fiyatlar
düşmese de bugün döviz cinsinden verilen fiyatların geçen yıl ile aynı TL rakamlar
olduğu gayet net izleniyor” diye konuştu.
90 milyar dolarlık sektör
Eresin, şu görüşleri dile getirdi: “Sektör olarak yıllık belirlediğimiz hedefimizi
yakalamaya odaklandık. Bu hedefe ulaşmak ve turizm sektörünün sürdürülebilirliğini
sağlamak üzere başta Kültür ve Turizm Bakanlığımız olmak üzere kamu ve özel
sektörden tüm paydaşlarımızla uyum içerisinde, sektörün sorunlarına kalıcı çözümler
bulmak üzere çalışmalarımızı durmaksızın sürdürüyoruz. Her yıl hedefimiz, bir önceki
yılı geçebilmek. Bu yıl, Kültür ve Turizm Bakanlığımızla aynı doğrultuda 60 milyar dolar
turizm geliri, 60 milyon ziyaretçi sayısına ulaşmak öncelikli hedefimiz. Turizm
sektörünün hedeflerine ulaşarak cari açığın kapatılmasına, ülke ekonomisi, istihdamı
ve kalkınmasına güçlü desteğini vermeye devam edeceğine inanıyoruz. Bir defa daha
altını çizmek isterim ki, Türk turizmi toplam 2 milyon turist sayısından 50 milyona, 85
bin yatak kapasitesinden 1.5 milyon yatak kapasitesine ulaştı. Konaklama sektöründe
yatırımların günümüzde toplam maliyeti yaklaşık 90 milyar dolara, istihdamdaki kişi
sayısı da tarihi rekora ulaşarak yaklaşık 1.5 milyona çıktı. Turizmde her üç çalışandan
biri konaklamada istihdam ediliyor. İşletme başına 8.36 çalışan ile diğer sektörlere
göre turizmin açık ara önde olmasının yanında ülke genelindeki toplam istihdamın
yüzde 9’una ulaşılmıştır. Direkt olarak 54 sektörü etkileyen turizm bu özelliğiyle,
ülkemizdeki her haneden en az bir kişiye doğrudan gelir yaratmaktadır. Turizm
sektörümüz yılda yaklaşık 30 milyar doların üzerinde yaptığı satın almanın yüzde 95’ini Türkiye’den yapan, ekonominin lokomotif sektörleri arasındadır. Turizm vekonaklama ile ilgili yorumlar ve çalışmalar yapılırken tüm bu verilerin de göz ardı
edilmemesi önemlidir.”
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Otel doluluklarında Türkiye yükseldi
TÜROB Başkanı Müberra Eresin, 8 ayda Türkiye genelinde otel doluluklarının % 61, İstanbul’da ise % 64 olduğunu açıkladı.
Dolulukların yaz döneminde aylık bazda gerileme kaydettiğini belirten Eresin, “Yıllık bazda ise Türkiye genelinde 2023’ün yüzde 5 üzerindeyiz. İstanbul’da ise aynı düzeydeyiz. İşler elbette beklediğimiz düzeyde değil. Fiyatlarımızda Euro bazında yüzde 15 civarında
gerileme söz konusu. Ancak ‘diplerdeyiz’ şeklinde yaklaşımları da çok doğru
bulmuyoruz. Turizmin en büyük yatırımcıları olarak, maliyet artışları ve kurlar bizi zorluyor” dedi.
Konaklama sektörünün Ocak-Ağustos 2024 dönemini kapsayan ilk 8 aylık dönemdeki
dolululuk performansı belli oldu. Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) Başkanı Müberra
Eresin, 8 aylık dönemde Türkiye genelinde otel doluluklarının yüzde 61, İstanbul’da
ise yüzde 64 olarak gerçekleştiğini açıkladı. Ocak-Ağustos 2023’te Türkiye genelinde
otel dolulukları yüzde 58, İstanbul’da yüzde 64 olmuştu.
Fiyatlardaki düşüş önemli
Konaklama sektörünün ilk 8 aylık sonuçlarını değerlendiren TÜROB Başkanı Eresin,
“Türkiye’ye yabancı ülkelerden gelişlerde herhangi bir sorun görünmüyor, düşüş yok,
aksine yükselme var. Otel doluluklarında ve fiyatlarda ise özellikle yüksek sezon olarak
adlandırdığımız yaz döneminde düşüş söz konusu. Yıllık bazda 8 aylık dönem itibariyle
doluluklarda 2023’ün yüzde 5 üzerindeyiz. İstanbul’da ise 2023 ile aynı orandayız.
İşler elbette beklediğimiz düzeyde değil. Fiyatlarımızda Euro bazında yüzde 15
civarında gerileme söz konusu. Ancak ‘diplerdeyiz’ şeklinde yaklaşımları da çok doğru
bulmuyoruz” dedi.
Yüksek sezondaki gerilemenin çeşitli nedenleri olduğunu dile getiren Eresin, şunları
söyledi: “Savaşların konuşulduğu bir ortamda turizm hareketliliğinden bahsetmek çok
zor. Ukrayna-Rusya ile İsrail-Filistin savaşının bir an önce sonlanması ve barışla
sonlanmasını diliyoruz. Dünyadaki savaşların sona ermesi turizm hareketlerini ve
bizim doluluklarımızı olumlu yönde etkileyecektir. Dolayısıyla en büyük beklentimiz
dünyada barışın sağlanması. Öte yandan UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası ve Paris
Olimpiyat Oyunları kaynaklı olarak, sadece Türkiye değil, dünya genelinde
rezervasyon akışında bir yavaşlama olduğunu da biliyoruz. Tabii ki bu nedenler, yaz
döneminde, tüm dünyayı olduğu gibi bizi de olumsuz etkiledi.”
Turizmin en güçlü yatırımcısı otelciler
Konaklama sektöründe yatırımların devam ettiğine işaret eden Eresin, şu ifadeleri
kullandı: “Konaklama olarak, turizm sektörünün en önemli yatırım ayağını temsil
ediyoruz. Yatırımlar pandemi döneminde bile kesintiye uğramadı. Yerli ve yabancı
yatırımcılar ülkenin turizm potansiyeline inanıyor. Sürekli kötümser söylemlerle
sektörü demoralize etmek ve yabancı rakiplerimize avantaj sağlamak bize dogru
gelmiyor açıkcası. Türk turizmi yıllar öncesinden her türlü zorluğu test ederek
bugünlere geldi. Her sektörde iniş ve çıkışlar olması normaldir. Sıkıntılar halının altına
süpürülmemeli elbette, ama geçici bazı sıkıntıların kalıcıymış gibi dile getirilmesinin,
çok karamsar yaklaşımların hem içeride hem dışarıda sektöre zarar verdiğini
düşünüyoruz. Çok sayıda otelin konkordato ilan ettiği ve iflas ettiği yönündeki
söylentilerin de teyid edilmemiş verilerle ortaya atılmış, tamamen hayal mahsulü ve
spekülatif amaçlı olduğunu düşünüyoruz zira bize ulaşan bu konuya dair hiçbir bilgi
yok.”
Maliyet artışı ve kur zorluyor
“Hizmet ihracatcısı olarak, döviz cinsi kazancımız var ve döviz kurunun çok uzun
zamandır sabit kalması, TL cinsinden artan maliyetlerin önüne geçilememesi büyük bir
sorun olarak karşımıza çıkıyor” diyen Eresin, “Maalesef otellerin maliyetleri artarken
kazançları artmıyor ve önceden imzalanmış sözleşmeler nedeniyle eski fiyatların
kullanımına devam ediliyor. Düşen oda fiyatlarının nedenlerini anlattım, ama fiyatlar
düşmese de bugün döviz cinsinden verilen fiyatların geçen yıl ile aynı TL rakamlar
olduğu gayet net izleniyor” diye konuştu.
90 milyar dolarlık sektör
Eresin, şu görüşleri dile getirdi: “Sektör olarak yıllık belirlediğimiz hedefimizi
yakalamaya odaklandık. Bu hedefe ulaşmak ve turizm sektörünün sürdürülebilirliğini
sağlamak üzere başta Kültür ve Turizm Bakanlığımız olmak üzere kamu ve özel
sektörden tüm paydaşlarımızla uyum içerisinde, sektörün sorunlarına kalıcı çözümler
bulmak üzere çalışmalarımızı durmaksızın sürdürüyoruz. Her yıl hedefimiz, bir önceki
yılı geçebilmek. Bu yıl, Kültür ve Turizm Bakanlığımızla aynı doğrultuda 60 milyar dolar
turizm geliri, 60 milyon ziyaretçi sayısına ulaşmak öncelikli hedefimiz. Turizm
sektörünün hedeflerine ulaşarak cari açığın kapatılmasına, ülke ekonomisi, istihdamı
ve kalkınmasına güçlü desteğini vermeye devam edeceğine inanıyoruz. Bir defa daha
altını çizmek isterim ki, Türk turizmi toplam 2 milyon turist sayısından 50 milyona, 85
bin yatak kapasitesinden 1.5 milyon yatak kapasitesine ulaştı. Konaklama sektöründe
yatırımların günümüzde toplam maliyeti yaklaşık 90 milyar dolara, istihdamdaki kişi
sayısı da tarihi rekora ulaşarak yaklaşık 1.5 milyona çıktı. Turizmde her üç çalışandan
biri konaklamada istihdam ediliyor. İşletme başına 8.36 çalışan ile diğer sektörlere
göre turizmin açık ara önde olmasının yanında ülke genelindeki toplam istihdamın
yüzde 9’una ulaşılmıştır. Direkt olarak 54 sektörü etkileyen turizm bu özelliğiyle,
ülkemizdeki her haneden en az bir kişiye doğrudan gelir yaratmaktadır. Turizm
sektörümüz yılda yaklaşık 30 milyar doların üzerinde yaptığı satın almanın yüzde 95’ini Türkiye’den yapan, ekonominin lokomotif sektörleri arasındadır. Turizm vekonaklama ile ilgili yorumlar ve çalışmalar yapılırken tüm bu verilerin de göz ardı
edilmemesi önemlidir.”
En Çok Okunan Haberler